Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce diferente exista intre provizioanele deductibile fiscal si cheltuielie cu deprecierea creantelor?

13-Mar-2013
9893
In randurile urmatoare, vom stabili cand se pot constitui provizioane pentru clienti incerti, urmand totodata sa vedem daca la data deschiderii falimentului clientului se poate constitui provizion de 100%.


Solutia consultantului:

Reglementarile contabile definesc provizioanele ca fiind pasive cu exigibilitate sau valoare incerta. Pentru a putea fi inregistrate in evidenta contabila cheltuieli cu provizioanele trebuie sa fie indeplinite urmatoarele conditii:

- sa existe o obligatie curenta la data bilantului generata de evenimente anterioare acestei date;

- este probabila efectuarea unor plati pentru onorarea obligatiei respective;
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii


- suma poate fi estimata.


Provizioanele se inregistreaza in evidenta contabila la sfarsitul exercitiului financiar.

Provizioane pentru clienti incerti nu se inregistreaza din punct de vedere contabil deoarece, conform prevederilor pct. 218 si urmatoarele din OMFP 3055/2009, cu modificarile ulterioare, acestea au un alt regim.

Atunci cand se constata ca exista posibilitatea ca anumiti clienti sa nu mai poata fi incasati, se inregistreaza ajustari de valoarea. Cheltuielile privind ajustarile sunt nedeductibile din punct de vedere fiscal, dar, potrivit principiului prudentei trebuie sa se tina cont de deprecierea clientilor respectivi.

Primul pas in evidentierea posibilitatii existentei unor clienti care sunt rau platnici este acela al inventarierii.

In evidenta contabila au loc urmatoarele inregistrari legate de clientii incerti:



- inregistrarea unei ajustari ca urmare a riscului de neincasare in totalitate a creantei respective



4118 = 4111

"Clienti incerti sau "Clienti"

in litigiu"



6814 = 491

"Cheltuieli de "Ajustari pentru deprecierea

exploatare privind creantelor-clienti"

ajustarile pentru

deprecierea activelor

circulante"

- scoaterea din evidenta a creantei care nu mai poate fi incasata



654 = 4118

"Pierderi din creante "Clienti incerti sau

si debitori diversi" in litigiu"



si

- anularea ajustarii efectuate



491 = 7814

"Ajustari pentru "Venituri din ajustari

deprecierea pentru deprecierea

creantelor-clienti" activelor circulante"


Din punct de vedere fiscal, sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit urmatoarele tipuri de provizioane:

a) provizioanele constituite in limita unui procent de:

20% - incepand cu data de 1 ianuarie 2004,

25% - incepand cu data de 1 ianuarie 2005,

30% - incepand cu data de 1 ianuarie 2006,

din valoarea creantelor asupra clientilor si care indeplinesc urmatoarele conditii:

- sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2004;

- sunt neincasate intr-o perioada ce depaseste 270 de zile de la data scadentei;

- nu sunt garantate de alta persoana;

- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii

- au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii.


b) provizioanele constituite in limita unui procent de 100% din valoarea creantelor asupra clientilor, inregistrate de catre societate, care indeplinesc cumulat urmatoarele conditii:

- sunt inregistrate dupa data de 1 ianuarie 2007;

- creanta este detinuta la o persoana juridica asupra careia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotararii judecatoresti prin care se atesta aceasta situatie;

- nu sunt garantate de alta persoana;

- sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliata societatii;

- au fost incluse in veniturile impozabile ale societatii.

Provizioanele pentru clienti incerti se calculeaza pentru intreaga suma, inclusiv TVA aferenta. Ele se inregistreaza numai din punct de vedere fiscal si sunt luate in calcul in trimestrul in care sunt indeplinite conditiile de neincasare sau exista hotararea judecatoreasca de deschidere a falimentului.

Pentru ca provizioanele fiscale sa fie deductibile, acestea trebuie sa se refere la creante datorate de clientii societatii pentru produsele vandute (inclusiv marfuri, materiale, semifabricate etc.), lucrarile executate si serviciile prestate pe baza facturilor emise.

Rezulta ca:

- provizioanele deductibile din punct de vedere fiscal in limitele prevazute de Codul fiscal nu se inregistreaza in contabilitate si ele reprezinta sume de care se tine cont trimestrial/anual numai extracontabil,

- in contabilitate se inscriu numai cheltuieli cu deprecierile creantelor respective si numai la finele anului.

In formularul 101, aprobat prin OPANAF 1950/2012, cheltuielile cu provizioanele se inscriu:

- la rd. 2 "Cheltuieli de exploatare" - cu toata valoarea deprecierilor inregistrate in evidenta contabila,

- la rd. 17 "Provizioane fiscale" (20 sau 30% din valoarea clientului incert), asa cum rezulta din evidenta fiscala,

- la rd. 30 "Cheltuieli cu provizioanele si cu rezervele care depasesc limita prevazuta de lege" - cu toata valoarea inregistrata in evidenta contabila.

In felul acesta, ceea ce s-a dedus la rd. 2, se anuleaza cu ceea ce se inscrie la rd. 30 si ramane deductibila suma de la rd. 17.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce diferente exista intre provizioanele deductibile fiscal si cheltuielie cu deprecierea creantelor?":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.