Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce implicatii fiscale atrage contractul de consultanta?

10-Mai-2012
5009
Analizam, prin cele ce urmeaza, in ce masura se poate intocmi un contract de consultanta cu o firma pentru fabricarea produselor (retete, linii de productie etc) dat fiind faptul ca in firma nu exista o persoana cu aceste atributii.


Raspuns:

In linii mari, externalizarea este actiunea, procesul prin care o entitate (societate, ONG, PFA etc) deleaga / transfera, in baza unui contract, unei alte entitati, atributiile (obligatiile) desfasurarii unei activitati sau a unei parti dintr-o activitate pe care trebuie s-o asigure ea insasi.

In legislatia romaneasca nu stim sa existe vreo limitare in ceea ce priveste tipul de activitate externalizata. Ca urmare, din punctul de vedere al gestionarii eficiente a afacerii, daca in firma dvs nu exista un angajat pe postul respectiv, cu atributii in acest sens stabilite prin fisa postului, atunci nu vedem nici un impediment in a externaliza activitatea respectiva.
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

Insa, din punct de vedere fiscal, trebuie sa se tina seama de urmatoarele aspecte:
- in codul fiscal , la art. 7 alin. (1) punctul 2 este definita activitatea dependenta ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizice intr-o relatie de angajare.
Dar, la punctul 2.1 al aceluiasi articol, se mentioneaza ca orice activitate poate fi reconsiderata (de organele fiscale - n.n.) ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
"a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit."

In cazul reconsiderarii unei activitati ca fiind dependenta, asupra acesteia se vor calcula impozit pe venit si contributii sociale obligatorii - asa cum este precizat la punctul 2.2.

- la art. 21 alin. (4) litera m) din codul fiscal se mentioneaza faptul ca nu sint cheltuieli deductibile "cheltuielile cu serviciile de management, consultanta, asistenta sau alte prestari de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prestarii acestora in scopul activitatilor desfasurate si pentru care nu sunt incheiate contracte;"

In normele date in aplicarea acestei litere, la punctul 48, sint stabilite o serie de conditii pe care acest gen de cheltuieli trebuie sa le indeplineasca pentru a fi deductibile, printre care subliniem, pe linga existenta contractului, justificarea prestarii efective a serviciilor, care se efectueaza prin: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare si, nu in ultimul rind, dovedirea necesitatii efectuarii cheltuielilor prin specificul activitatilor desfasurate.

In concluzie, daca in firma respectiva nu exista un salariat cu atributiuni in acest sens, daca activitatea de consultanta se dovedeste a fi necesara, daca intre entitatea care va presta acest serviciu si firma beneficiara va exista o legatura independenta (de exemplu: beneficiarul va achita doar contravaloarea serviciilor, firma prestatoare dispune de propria sa baza materiala sau, daca va lucra la client, acest lucru va fi stipulat in contract etc) si, nu in ultimul rind, va exista un contract, iar justificarea necesitatii acestei consultante se va face prin documentele mentionate in citatele de mai sus, atunci cheltuiala va fi deductibila pentru firma beneficiara a acestor servicii.

- din punctul de vedere al TVA, la art. 145 sint stabilite conditiile pentru deducerea taxei aferenta achizitiilor, astfel:
"Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;"

Deci, daca acea consultanta este efectuata pentru activitatea economica a firmei beneficiare, atunci aceasta are dreptul de a deduce TVA din facturile emise de prestataor pentru consultanta respectiva.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce implicatii fiscale atrage contractul de consultanta?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Romania Competitiva: 18 miliarde de euro pentru atingerea a 44 de obiective
    • Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a publicat documentul final "Romania Competitiva - un proiect pentru o dezvoltare economica sustenabila 2016 - 2020", care integreaza comentariile si observatiile primite in urma sesiunilor consultative. "Romania competitiva" a inceput ca o initiativa a Guvernului Romaniei, care isi propune, ca printr-un plan de reforme economice pe termen mediu, sa ofere o varianta coerenta de dezvoltare si sa le redea romanilor increderea in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.