Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce inseamna, de fapt, furnizarea catre ANAF a datelor celor care platesc cu cardul?

02-Aug-2016
1044

Asa cum v-am prezentat saptamana trecuta, s-a discutat aprins in ultima perioada cu privire la obligatia inclusa de ANAF intr-un proiect referitor la casele de marcat fiscale cu jurnal electronic de a furniza, fara permisiunea sau acordul detinatorului de card, datele privitoare la numarul de card, cod si toate detaliile disponibile cu privire la identitatea posesorului de card.

Astfel, in articolul ANAF vrea acces total la platile cu cardul: date cumparator, numarul de card, codul de autorizare plata. Se incalca securitatea clientilor si contractele semnate cu banca! am explicat, incluzand si textul de lege, felul in care aceasta prevedere aduce riscuri privind securitatea datelor si incalca totodata contractele semnate cu banca.

Un proiect publicat recent de ANAF mentioneaza accesul total al ANAF la datele cumparatorului, inclusiv la codul de autorizata plata cu cardul, numarul de card si orice alte detalii cu privire la detinatorul cardului. Asta inseamna ca dam unui tert informatii strict confidentiale fara sa fi fost de acord cu aceasta masura.

Mai mult, in proiect, ANAF cere ca aceste informatii sa ii fie transmise FARA NOTIFICAREA SAU PERMISIUNEA UTILIZATORULUI.

Iata cum arata textul din proiectul de lege publicat pe site-ul Ministerului de Finante:

"- in cazul platilor electronice, efectuate cu cardul bancar prin intermediul POS-ului, entitatea care gestioneaza certificarea/autorizarea tranzactiei, comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, simultan cu transmiterea tranzactiei catre institutia acceptanta, date despre ID-ul terminalului, ID-ul comerciantului, numarul, valoarea, data, ora, minutul emiterii bonului fiscal, institutia acceptanta, numarul cardului utilizat pentru efectuarea platii, cod autorizare plata, toate detaliile disponibile cu privire la identitatea detinatorului cardului.

- sistemul informatic asigura posibilitatea obtinerii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a datelor inregistrate in jurnalul electronic, fara notificarea sau permisiunea utilizatorului. Functia este activata controlat, prin remodelarea profilului existent pe serverele ANAF, deci fara accesarea aparatului de marcat, si permite obtinerea suplimentara de date fiscale prin raportare la anumite intervale de timp prestabilite, cu o ritmicitate si intr-un format diferite fata de cele standard."

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii

Intr-o analiza pe aceeasi tema, au fost prezentate de catre HotNews.ro si in cuprinsul pozitiei oficiale APERO (Asociatia de Plati Electronice din Romania) cu privire la propunerea inclusa initial in proiectul MFP.

Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO) are ca membri 13 banci, cele doua organizatii internationale de plata Visa si Mastercard, precum si procesatori de card si integratori de comert electronic, furnizori de infrastructura si outsourcing, furnizori de comunicatii electronice si de aplicatii, anunta aceeasi sursa. Iata care au fost precizarile APERO la solicitarea HotNews.ro in ce priveste gravitatea transmiterii datelor pe care le cerea ANAF initial:

"Gravitatea provine din coroborarea simultana a 3 aspecte:

a. Senzitivitatea datelor de card (Nr de card + Nume si prenume, informatii securizate la cel mai inalt nivel in mediul financiar bancar) in comparatie cu alte date cum ar fi codul IBAN al contului curent (la care ANAF are acces si in prezent), provine din faptul ca datele de card in cazul in care ajung in posesia unor persoane neautorizate, altele decat detinatorii lor de card, pot fi folosite in mod fraudulos in mediul online producand prejudicii imediate in disponibilul din contul personal. De aici si masurile de securitate de cel mai inalt nivel cu privire la aceste date.

b. Stocarea acestor date de catre ANAF fara a se lua in calcul cerintele tehnnice ce trebuie indeplinite de catre cel care stocheaza aceasta informatie, securitatea bazelor de date, proceduri de acces a personalului la aceste date, modalitati de auditare periodica a sistemului, cadrul juridic al responsabilitatii in caz de divulgare a acestor informatii, etc. aspecte care in mediul financiar bancar sunt clar stabilite si garantate

c. Solicitarea acestor informatii in masa comparativ cu acelasi demers realizat la cerere
i. In prezent ANAF poate avea acces la cerere la aceste informatii. Accesul la CERERE presupune o solicitare scrisa si fundamentata ce pleaca de la ANAF catre banca emitenta, ceea ce ii da demersului 2 caracteristici: (1) este fundamentat si avizat intern la nivelul ANAF de catre persoane autorizate si (2) solicitarea are trasabilitate in sensul ca exista documente in forma scrisa care insotesc demersul. In concret oricine poate identifica cand, cine, si de ce a solicitat aceste informatii.
ii. In situatia in care toate aceste informatii s-ar stoca la ANAF procesul intern de decizie al ANAF si trasabilitatea operatiunii de acces la informatii devin complet netransparente".

Conditionarea (n.a transmiterii acestor date catre ANAF) presupune fie un mandat dat de un judecator pentru cercetatea unuia sau mai multor clienti clar specificati de mandat fie un act decizonal fundamentat in interiorul ANAF insotit de documentatie scrisa care sa asigure transparenta si trasabilitate solicitarii".

In urma controverselor iscate in presa, precum si a reactiilor din partea contribuabililor, ANAF a transmis ca va renunta la solicitarea "de raportare a unor informatii precum codul de autorizare a platii, numarul de card sau detaliile privind identitatea detinatorului unui card", urmand sa le inlocuiasca doar cu "solicitarea comunicarii detaliilor (data, valoare si cont) tranzactiilor realizate prin intermediul POS" si sa coreleze datele pe care le detine deja.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce inseamna, de fapt, furnizarea catre ANAF a datelor celor care platesc cu cardul?":
Rating:

Nota: 4.17 din 9 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.