Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce modificari aduce OUG 24 din 2012 in privinta leasingului financiar

21-Sep-2012
2093
Intrebare: Societatea a cumparat in sistem de leasing financiar in anul 2010 4 autovehicule, din care 3 pentru agenti si una pentru adiministrator. Ce modificari genereaza OUG 24/2012 cu privire la inregistrarea lunara a ratelor, dobanzile de la leasing pentru aceste autovehicule?

Raspuns: OUG 24/2012 introduce limitarea la 50% a deductibilitatii TVA –ului aferent achizitiei autoturismelor, inclusiv in sistem de leasing financiar, precum si limitarea la 50% a deductibilitatii cheltuielilor legate direct de autoturisme si a TVA aferent, in cazul vehiculelor rutiere motorizate a caror capacitate este de maxim 9 locuri inclusiv scaunul soferului si a caror greutate nu depaseste 3,5 t, in situatia in care autoturimele respective nu sunt utilizate exclusiv in cadrul activitatilor economice si / sau in cadrul activitatilor exceptate – asa cum sunt redate acestea la art. 145^1 alin. 3 din Codul fiscal.

In speta descrisa, specificati faptul ca un autoturism este utilizat de administrator si 3 de agenti (intelegem de vanzari sau de achizitii).
Vehiculele utilizate de agentii de vanzari sau de achizitii se inscriu in exceptiile de la art 145 ^1 alin 3 lit b, astfel ca, in situatia in care justificati cu documente legale si cu foi de parcurs, asa cum reglmenteaza normele metodologice de aplicare a codului fiscal , utilizarea vehiculelor in acest sens, veti beneficia de deductibilitate integrala a TVA pentru ratele de leasing, precum si deductibilitate integrala a dobanzilor, asigurarilor, a combustibilului si a altor cheltuieli efectuate in legatura directa cu aceste autoturisme utilizate de catre agentii de vanzari sau de achizitii.

Alin. 5 al punctului 45^1 din normele metodologice de aplicare a art. 145^1 din Codul fiscal prevede:
„(5) In cazul vehiculelor prevazute la art. 145^1 alin. (3) lit. b) - f) din Codul fiscal , taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, Inchirierii sau leasingului si taxa aferenta cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146 - 147^1 din Codul fiscal , nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei, utilizarea acestora si pentru uz personal fiind considerata neglijabila cu exceptia situatiei In care se poate face dovada unei practici abuzive.”
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Conform al 6 si 7 al pct 45^1 din normele metodologice de aplicare a codului fiscal :
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vanzare, derularea vanzarii bunurilor/serviciilor, asigurarea de servicii postvanzare si monitorizarea clientilor. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de vanzari;

c) vehiculele utilizate de agentii de achizitii reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu negocierea si incheierea de contracte pentru cumpararea de bunuri si servicii, intretinerea bazei de date a furnizorilor potentiali sau existenti, intocmirea documentelor administrative pentru cumparari, analizarea cererilor de cumparare si propunerea ofertei celei mai bune, urmarirea performantelor furnizorilor pentru a atinge obiectivele de calitate, costuri, termene. Exercitarea dreptului de deducere in conformitate cu prevederile art. 145^1 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se limiteaza la cel mult un vehicul utilizat de fiecare agent de achizitii;

7) Utilizarea vehiculului pentru activitatile exceptate prevazute la art. 145^1 alin. (3) din Codul fiscal rezulta, in functie de fiecare situatie in parte, din informatii cum sunt: obiectul de activitate al persoanei impozabile, dovada ca persoana impozabila are personal angajat cu calificare in domeniile prevazute de exceptii, foile de parcurs care trebuie sa contina cel putin elementele prevazute la alin. (2) sau orice alte dovezi care pot fi furnizate.”

In concluzie, daca faceti dovada ca cele 3 autoturisme sunt utilizate de agentii de vanzari sau de achizitii, respectand definitiile de mai sus si documentele solicitate pentru justificare, veti inregistra ratele de leasing deducand integral TVA, la fel si dobanzile, asigurarile – acordand deductibilitate integrala si pentru cheltuieli, asa cum procedati si pana la aparitia OUG 24/2012.

In situatia autoturismului utilizat de administrator, pentru a beneficia de deductibilitate integrala va trebui sa demonstrati faptul ca administratorul utilizeaza autoturismul numai in scopul activitatilor economice, nu si in alte scopuri (cum ar fi transportul de acasa la birou si invers, in situatia in care nu exista dificultati evidente in a efectua acest transport cu mijloace de transport in comun etc.). Justificarea in scopul activitatilor economice se face tot cu foi de parcurs, in care sa fie mentionat, scopul si locul deplasarii, norma proprie de consum, numarul de Km.

Utilizarea in scopul activitatii economice a unui vehicul cuprinde, fara a se limita la acestea: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto.

In cazul in care nu se poate face dovada ca autoturismul utilizat de administrator este utilizat numai in scopul activitatilor economice, atunci se va limita la 50% deductibilitatea TVA aferent ratelor de leasing, a dobanzilor si a celorlalte cheltuieli legate direct de autoturismul respectiv si aTVA aferenta.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt urmatoarele:
% = 401
167 rata
4426 ded 50% TVA deductibila
4426 ned 50% TVA nedeductibila

Inchidere TVA nedeductibila prin intermediul cheltuielilor:
635 = 4426 ned

Din cheltuiala inregistrata in contul 635 – 50% reprezinta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit, si 50% este nedeductibila.
Inregistrarea dobanzii:
% = 401
666 ded
666 ned
4426 ded
4426 ned


Inchiderea TVA nedeductibila pe seama cheltuielilor cu dobanda:
% = 4426 ned
666 ded 50% din 4426 nedeductibila
666 ned 50% din 4426 nedeductibila

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce modificari aduce OUG 24 din 2012 in privinta leasingului financiar":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.