Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce obligatii de plata si declarative apar pentru veniturile din activitati independente?

26-Ian-2016
1997

In cazul urmator, o persoana fizica doreste sa incheie cu o societate comeciala un contract de agent vanzari. Pentru activitatea desfasurata agentul de vanzari va incasa de la societatea comerciala, lunar, un comision egal cu o cota procentuala din valoarea vanzarilor. Aceasta persoana fizica are calitatea de angajat cu functie de baza intr-o alta societate comerciala in baza caruia realizeaza venituri de natura salariala.

Pentru desfasurarea activitatii, persoana fizica nu are obligatia inregistrarii la Oficiul Registrului Comertului, dar trebuie sa se inregistreze la unitatea teritoriala de domiciliu a ANAF in baza formularului 070 "Declaratie de inregistrare fiscala, declaratie de mentiuni, declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere".

In contractul incheiat cu societatea comerciala agentul de vanzari a optat pentru retinerea integrala la sursa a impozitului pe venit. In aceasta situatie, pentru impozitul pe venit agentul de vanzari nu va mai avea decat obligatia depunerii formularului 200 "Declaratia privind veniturile realizate" pana in data de 25 mai a anului urmator, anului in care se realizeaza venitul.

Pentru veniturile realizate, agentul de vanzari, datoreaza si contributie individuala de asigurari sociale de sanatate (CASS 5.5%) si contributie individuala de asigurari sociale pentru pensie(CAS 10,5%)? Pot fi retinute si platite aceste obligatii individuale de CASS si CAS de catre platitorul de venit Ce alte obligatii de plata si declarare are agentul de vanzari in legatura cu obligatiile de plata privind CAS si CASS?

1. In raport cu necesitatea autorizarii persoanei fizice si a inregistrarii la Registrul comertului, sunt de mentionat prevederile OUG 44/2008, in speta cele ale art. 1 alin. (2) care exclud de la inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii reglementate de acest act normativ activitatile economice a caror desfasurare este organizata si reglementata prin legi speciale si precum si profesiile liberale. Pe cale de consecinta, indiferent de prevederile referitoare la inregistrarea la Registrul comertului inserate in contract, autorizarea potrivit OUG 44/2008 este necesara, activitatea economica fiind exceptata de la procedura autorizarii conform OUG 44/200 doar in masura in care ar fi organizata si reglementata prin lege speciala.

Orice activitate desfasurata in domeniile productie, comert, prestari de servicii se identifica unei activitati economice desfasurata pentru obtinerea unor bunuri sau servicii a caror valoare poate fi exprimata in bani si care sunt destinate vanzarii ori schimbului pe pietele organizate sau unor beneficiari determinati ori determinabili, in scopul obtinerii unui profit, fiind necesara autorizarea conform OUG nr. 44/2008 si inregistrarea fiscala a persoanei fizice. Persoana fizica are obligatia sa se inregistreze din punct de vedere fiscal, in conformitate cu prevederile art. 82 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala, prin completarea si depunerea formularului 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere (OPANAF 3698/2015).

2. Cu privire la retinerea la sursa a impozitului pe venit, incepand cu 1 ianuarie 2016 aceasta a fost eliminata, fie ca este in cota de 10 sau 16%, pentru toate veniturile urmare incheierii de contracte civile calificate drept venituri din activitati independente. Noul Cod fiscal introduce in schimb la art. 114 alin. (2) lit. g) retinerea la sursa a impozitului pe venit in cota de 16% pentru veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente. Potrivit pct. 34 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a noului Cod fiscal, aprobate prin HG 1/2016, in veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" din Titlul IV al Codului fiscal.

Potrivit Codului civil, notiunea "profesionist" prevazuta la art. 3 include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil. Astfel, sunt considerati profesionisti toti cei care exploateaza o intreprindere, in sensul de exercitarea sistematica, de catre una sau mai multe persoane, a unei activitati organizate ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din noul Cod fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, dar o astfel de activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri pentru a fi considerata independenta trebuie sa indeplineasca cel putin 4 dintre criteriile prevazute la art.7 punctul 3 din Codul fiscal.

Pct. 6 alin. (4) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 67 alin. (1) din Codul fiscal enumera o serie de activitati care genereaza venituri din activitati independente printre care si activitati al caror scop este facilitarea incheierii de tranzactii printr-un intermediar, cum ar fi: contract de comision, de mandat, de reprezentare, de agentie, de agent de asigurare si alte asemenea contracte incheiate in conformitate cu prevederile Codului civil, precum si a altor acte normative, indiferent de perioada pentru care a fost incheiat contractul.

Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

In aceste conditii, desfasurarea sistematica sau continua de catre persoana fizica a unor activitati in scopul obtinerii de venituri in baza unui contract civil va genera venituri din activitati independente care se vor impozita potrivit prevederilor art. 67 si urmatoarele din Cod fiscal. Impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii nu vor face obiectul retinerii la sursa cazand doar in sarcina persoanei fizice.

3. Impozitul pe venit in cota de 16% si contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5% se vor stabili de administratia fiscala sub forma de plati anticipate si obligatii anuale in baza deciziilor de impunere emise in baza declaratiei estimative si declaratiei privind venitul anual realizat.

In cursul anul persoanele fizice care desfasoara activitati independente sunt supuse platilor anticipate trimestriale potrivit art. 121 alin. (3) din Codul fiscal, platile fiind stabilite prin Decizia de impunere pentru plati anticipate cu titlu de impozit emisa de administratia fiscala, urmare a depunerii formularului 220 Declaratie privind venitul estimat/norma de venit (OPANAF 3622/2015) sau pe baza veniturilor din anul precedent. Platile anticipate se efectueaza in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru. Persoana va avea obligatia depunerii si a formularului 200 Declaratie privind veniturile realizate pana la data de 25 mai a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Persoanele care realizeaza venituri din activitati independente definite conform art. 67 din Codul fiscal datoreaza si contributia de asigurari sociale de sanatate, conform art. 155 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal. Potrivit art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice impuse in sistem real, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate este diferenta pozitiva dintre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independent, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea pe fiecare sursa de venit.

Conform art. 174 alin. (1) lit.a) din Legea 227/2015, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente au obligatia de a efectua plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate care se stabilesc de organul fiscal competent, prin decizie de impunere, pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiei de venit estimat/norma de venit sau a declaratiei privind venitul realizat.

Pentru anul fiscal 2016, obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate se determina de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala pe fiecare sursa de venit, pe baza declaratiilor mentionate, prin aplicarea cotei individuale de 5,5% asupra bazelor de calcul, la determinarea carora nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale. Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate se evidentiaza lunar in decizia de impunere.

Persoana fizica datoreaza si contributia de asigurari sociale, fiind obligata sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale care se stabilesc prin aplicarea cotei de contributie asupra echivalentului a 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, in vigoare in anul pentru care se stabilesc platile anticipate. Cota de contributie de asigurari sociale este cota pentru contributia individuala de 10,5%, insa persoana opta pentru cota integrala de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor normale de muncade 26,3%.

Pentru aceasta categorie de persoane, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale se recalculeaza in anul urmator celui de realizare a venitului, in baza declaratiei privind venitul realizat, si se stabileste ca diferenta intre venitul brut realizat si cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportata la numarul de luni in care a fost desfasurata activitatea. Baza lunara de calcul nu poate fi mai mica decat echivalentul reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut in vigoare in anul pentru care se efectueaza definitivarea contributiei, si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig.

Persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru venituri din activitati independente definite conform art. 67 din Codul fiscal.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce obligatii de plata si declarative apar pentru veniturile din activitati independente?":
Rating:

Nota: 3.5 din 3 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.