Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Ce rol joaca, de fapt, penalitatea de nedeclarare?

02-Mar-2016
913

Una din temele abordate in noul numar al Revistei de Finante si Contabilitate, editate sub egida Ministerului de Finante, cu titlul "Noul Cod de procedura fiscala - un pas mare in echilibrarea raportului dintre contribuabil si administratia fiscala", e reprezentata de penalitatea de nedeclarare.

Reglementarea, introdusa prin Codul de procedura fiscala aplicabil incepand cu anul 2016, are legatura cu raportul juridic dintre contribuabil si administratia fiscala, dar este destinata, in primul rand, cresterii gradului de conformare a contribuabililor, o reprezinta penalitatea de nedeclarare.

Aceasta are rolul de a aplica un tratament echitabil raportat la comportamentul contribuabililor, in sensul diferentierii celor care declara corect, dar nu platesc, de cei care nu declara sau, mai mult, savarsesc fapte de evaziune fiscala dovedite juridic.

Astfel, s-a pornit de la realitatea ca sistemul fiscal din Romania, ca de altfel si cel din marea majoritate a tarilor europene, este unul de tip declarativ, cu alte cuvinte contribuabilul, in baza legislatiei fiscale, stabileste, calculeaza si declara la un termen prestabilit suma pe care o are de plata sub forma de impozit sau taxa la buget.

Insa, acest tip de sistem fiscal declarativ simplu si eficient pentru administratia fiscala genereaza si doua riscuri majore pentru administratia fiscala, si anume: riscul de neplata la termen si riscul de nedeclarare la termen.

In scopul diminuarii frecventei producerii lor, aceste doua riscuri sunt contracarate de administratia fiscala prin doua tipuri de metode.

Prima - de tip proactiv - respectiv executarea silita prompta a sumelor declarate si neachitate sau acordarea de esalonari la plata in cazul neplatii la termen a obligatiilor declarate si controlul fiscal al contribuabililor in cazul nedeclararii impozitului.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

A doua - de tip stimulativ - prin legiferarea unor mecanisme de stabilire a obligatiilor accesorii pentru sumele neachitate sau nedeclarate care sa determine un comportament fiscal cat mai corect al contribuabililor, adica sa declare si sa plateasca la termen obligatiile legale.

Sistemul de accesorii, pentru a fi echitabil, trebuie sa indeplineasca cel putin un criteriu, si anume acela de a sanctiona gradual, in functie de gravitatea faptei contribuabilului, aprecierea gravitatii facandu-se in functie de: existenta sau nu a unei intentii a neplatii sau nedeclararii, volumul obligatiilor in cauza si intinderea in timp a faptei.

Noul sistem adoptat urmareste ca sarcina fiscala totala reprezentand accesorii sa fie stabilita in corelare directa cu natura faptei contribuabilului, indiferent de tipul de accesorii pe care acesta le suporta. Elementul de noutate este de fapt o sanctiune, nu o taxa noua care, datorita flexibilitatii sistemului, produce efecte punitive doar pentru evazionistii dovediti juridic.

Caracteristicile noului sistem pot fi consultate AICI.


Sursa: Revista de Finante si Contabilitate - MFP

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ce rol joaca, de fapt, penalitatea de nedeclarare?":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.