Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cele mai importante masuri fiscale din 2014 pentru mediul de afaceri si sistemul fiscal

03-Mar-2014
1249
In perioada ianuarie 2013 - februarie 2014, in timpul mandatului domnului ministru Daniel Chitoiu, directiile strategice imprimate de conducerea Ministerului Finantelor Publice au urmarit cu precadere adoptarea masurilor care sa vina in sprijinul mediului de afaceri, prin reformarea sistemului fiscal si de administrare fiscala, precum si prin asigurarea stabilitatii macroeconomice in vederea adoptarii masurilor de relaxare fiscala.

Printre obiectivele majore, asumate inca de la preluarea mandatului de catre domnul Daniel Chitoiu, se numara reorganizarea ANAF, a carei operationalizare partiala realizata in luna decembrie 2013, a produs deja primele efecte, incasarile in ianuarie 2014 fiind cu 6,5% peste planul stabilit si cu 13,2% mai mult, in termeni nominali, fata de ianuarie 2013.

De asemenea, in parteneriat cu reprezentantii mediului de afaceri, au fost rescrise Codul fiscal si Codul de procedura fiscala, acestea aflandu-se in momentul de fata pe traseul de avizare. Prin unificarea actelor normative din domeniul fiscal, in premiera in ultimii 24 de ani, intr-un Cod fiscal clar, coerent, fara loc de interpretari, va creste eficienta administrarii fiscale, si vor fi simplificate procedurle de administrare a creantelor fiscale.

A fost adoptata, incepand cu septembrie 2013, reducerea TVA la produsele de panificatie, de la 24% la 9%.

Dintre masurile de relaxare fiscala si dezvoltare economica, scaderea CAS cu 5 puncte procentuale si neimpozitarea profitului reinvestit, anuntate de ministrul Daniel Chitoiu dupa negocierile cu FMI, BM si CE din noiembrie 2013 si ianuarie 2014 si asumate inca de la preluarea mandatului in 2013, vor fi evaluate in luna aprilie in cadrul negocierilor cu institutiile financiare internationale, in vederea implementarii acestora incepand cu 1 iulie 2014.
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii

In continuare, va prezentam sintetic lista celor mai importante masuri cu impact pozitiv direct asupra economiei romanesti adoptate in timpul mandatului domnului Daniel Chitoiu la conducerea MFP:

Rescrierea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala

prin consultarea permanenta a mediului de afaceri, au fost introduse numeroase propuneri menite sa contribuie la simplificarea fiscalitatii si la cresterea competitivitatii fiscale a mediului economic

Reducerea TVA

reducerea TVA de la 24% la 9% contribuie la reeucerea evaziunii ceea ce va contribui la salubrizarea acestui domeniu si va rasplati, prin capitalizare, agentii economici onesti in relatia cu statul

Accelerarea si simplificarea rambursarii TVA
- simplificarea procedurilor de rambursare de TVA
- la sfarsitul lunii august 2013 s-a ajuns in premiera la zi cu rambursarile de TVA. Efortul bugetar a fost de 1,2 miliarde de lei
- in februarie 2014 ANAF a rambursat TVA in valoare de 1,274 miliarde lei
- firmele si-au putut capitaliza in mod operativ activitatea
- aceste masuri au ca scop final rambursarea TVA in termenul legal prevazut de Codul fiscal si Codul d eprocedura fiscala

Modificarea sistemului TVA la incasare prin introducerea caracterului optional incepand cu data de 1 ianuarie 2014
- de aceasta masura vor beneficia aproape jumatate de milion de contribuabili
- masura a fost luata dupa consultari cu mediul de afaceri

Scutirea castigurilor de capital pentru favorizarea societatilor de tip holding prin:
- scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri
- scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare
- scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice
- aceste facilitati se acorda in conditiile in care contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de 1 an, minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare

Reducerea penalitatilor de intarziere la plata taxelor si impozitelor
- au fost reduse penalitatile de intarziere la plata taxelor si impozitelor prin inlocuirea penalitatii de 15% aplicabile pentru depasirea termenunlui de plata cu mai mult de 90 de zile, cu o penalitate de 0,02% pe zi de intarziere, adica 7,3% pe an. Astfel, venim in intampinarea dificultatilor mediului de afaceri printr-un tratament fiscal mai putin impovarator

Amanarea la plata a obligatiilor fiscale administrate de ANAF
- au fost adoptate masuri clare in domeniul esalonarii la plata, menite sa "dezghete" raporturile economice dintre intreprinzatori si stat, precum si in sfera exclusiva a mediului de afaceri: de exemplu, OUG nr 50/2013 privind reglementarea unor masuri fiscale, precum si instituirea unor facilitati fiscale pentru contribuabilii care au de incasat sume de la autoritatile competente in gestionarea fondurilor europene, facilitati sub forma amanarii la plata a obligatiilor fiscale administrate de ANAF sau transmise spre recuperare acesteia.

Reducerea perioadei de detinere a minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice romane de la 2 ani la 1 an
- pentru acordarea scutirii de impozit a veniturilor de natura dividendelor platite de persoanele juridice romane catre persoane juridice nerezidente
- masura este similara cu prevederea care va fi introdusa pentru persoana juridica romana care primeste dividende de la o filiala a ei, in contextul favorizarii societatilor de tip holding

Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

- modificarea conditiilor de incadrare in categoria microintreprinderilor si de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor
- introducerea conditiei de aplicare a acestui impozit daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este sub 20%
- iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este peste 20%

Eliminarea din baza de impunere a veniturilor reprezentand diferentele de curs valutar si a reducerilor comerciale acordate, pentru reducerea influentei din cursul valutar si a unor elemente de venit care sunt reflectate specific din punct de vedere contabil

Programul de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si mijlocii
- a fost adoptata, prin OUG 92/2013, Programul de garantare a creditelor pentru intreprinderile mici si mijlocii.
- este vorba de un program multianual de incurajare si de stimulare a dezvoltarii IMM-urilor,care consta in acordarea unei linii de credit, in valoare maxima de 5.000.000 lei/firma pe o perioada de maxim 24 luni si garantarea creditului de catre stat, in procent de maxim 50% din valoarea finantarii.
- programul vizeaza sprijinirea accesului IMM-urilor la obtinerea de credite destinate finantarii capitalului de lucru, cu posibilitatea prelungirii pe o perioada de maxim 12 luni, in vederea rambursarii liniei de credit.
- plafonul de garantii pe acest program este de 2 miliarde lei, bani meniti sa dinamizeze un sector extrem de important pentru economia reala.

Prelungirea programului Prima Casa

- masura are impact asupra dezvoltarii pietei imobiliare si a sectoarelor adiacente acestuia, asupra cresterii numarului de clienti ai institutiilor de credit si a gradului de securizare a creditelor
- s-a stabilit pe anul 2014 un plafon suplimentar de 1.200 milioane lei pentru garantiile care pot fi emise
- se va utiliza cu prioritate in anul 2014 diferenta nealocata din plafonul anului 2013 (cca 22 milioane lei si 196 milioane lei pentru ANL)

Achitarea arieratelor

Pentru autoritatile locale, plafonul de imprumuturi din Trezorerie pentru achitarea arieratelor va creste de la 800 milioane lei (in 2013) la 1,2 miliarde lei (2014)

Imprumuturi din Trezorerie pentru decontarea in avans a proiectelor finantate din fonduri europene
imprumuturi din trezorerie in limita unui plafon de 4 miliarde lei in primul semestru din 2014 si 3 miliarde lei in semestrul 2 din 2014, pentru decontarea in avans a proiectelor finantate din fonduri europene

Scheme de ajutor de stat

Ministerul Finantelor Publice contribuie cu un ajutor de stat in valoare totala de 75 milioane Euro (platiti in totalitate, din care 38,07 milioane Euro in anul 2013) pentru realizarea celor doua proiecte de investitii ale companiei Ford, la Craiova, proiecte in valoare totala de 870 milioane Euro.

In anul 2013, au fost emise 23 de Acorduri pentru finantarea unor proiecte de investitii in valoare totala de 680,87 mil. euro, care vor genera un numar de peste 7.967 de noi locuri de munca si pentru care Ministerul Finantelor Publice a aprobat ajutor de stat in valoare totala de maximum 215,92 milioane Euro. In anul 2013 s-au platit ajutoare de stat in valoare de 69,28 milioane Euro.
In prezent, sunt in analiza 22 de proiecte de investitii in valoare totala de 465,45 mil. euro, care vor genera un numar de peste 4.962 de noi locuri de munca si pentru care a fost solicitat ajutor de stat in valoare totala de 165,68 milioane Euro.

In conformitate cu prevederile tranzitorii din Orientarile privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014–2020, adoptate de Comisia Europeana la 28 iunie 2013, MFP a promovat actele normative necesare in vederea prelungirii pana la 30 iunie 2014 a valabilitatii schemelor de ajutor de stat administrate.
In perioada 01.01.2014 – 30.06.2014 se preconizeaza a fi aprobate peste 20 de noi proiecte de investitii in valoare de peste 500 milioane euro, care vor genera peste 5.000 de noi locuri de munca.
In acest sens, in Legea Bugetului de stat pe anul 2014, in cadrul Programului “Ajutoare de stat pentru finantarea proiectelor de investitii", care cumuleaza schemele de ajutor de stat administrate de Ministerul Finantelor Publice, a fost prevazuta suma de 639,243 mil. lei credite de angajament pentru emiterea de noi acorduri de finantare.

Cresterea investitiilor publice
Cresterea investitiilor publice, in special prin cresterea cofinantarii pentru absorbtia fondurilor europene cu 0,5 pp din PIB (de la 2,6% la 3,1%)

Cresterea finantarii programelor de investitii la nivelul autoritatilor locale
Cresterea finantarii programelor de investitii la nivelul autoritatilor locale, de la 14,6 miliarde lei in anul 2013 la 18,4 miliarde lei in anul 2014, respectiv o crestere de 26%

Continuarea programului privind reabilitarea termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala
prin aceasta masura se stabileste plafonul garantiilor care pot fi emise in anul 2014 la nivelul sumei de 50 milioane lei
se creeaza conditii pentru dezvoltarea pietei constructiilor
vor fi atenuate efectele crizei economice in domeniile vizate, prin deblocarea mecanismelor de finantare, productie si consum precum si deblocarea pietei materialelor de constructii si a constructiilor
totodata, sunt sprijinite asociatiile de proprietari/persoane fizice care doresc sa contracteze credite pentru reabilitarea termica dar intampina dificultati in accesarea finantarii necesare din cauza lipsei de garantii, reducerea costurilor cu intretinerea datorita reducerii consumurilor energetice din locuinte
creditele sunt destinate atat blocurilor de locuinte, cat si cladirilor de locuit individuale

Masuri privind cresterea calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor
Demararea programului si asigurarea conditiilor de derulare a acestuia presupune stabilirea unui plafon al garantiilor care pot fi emise in anul 2014, la nivelul sumei de 100 milioane lei
Se creaza conditiile necesare pentru impulsionarea si dezvoltarea pietei constructiilor prin deblocarea tuturor activitatilor componente ale procesului investitional in domeniu, stimularea in mod indirect a operatorilor economici din industriile orizontale legate de domeniul constructiilor, mentinerea si crearea de locuri de munca, asigurarea continuitatii platii obligatiilor bugetare de catre contribuabilii din acest domeniu de activitate
Creste atractivitatea economice/turistice a zonelor reabilitate si atenueaza efectele crizei economice in domeniile vizate, prin deblocarea mecanismelor de finantare, productie si consum, precum si prin deblocarea pietei materialelor de constructii si a activitatilor de construire

Programul de sprijin pentru beneficiarii proiectelor in domenii prioritare pentru economia romaneasca, finantate din instrumentele structurale ale UE

Se va aloca un plafon al garantiilor de 100 milioane euro pentru anul 2014

Garantiile pentru acordurile de principiu care nu s-au materializat pana la finele anului 2013 in contracte de garantare vor fi emise dupa finalizarea demersurilor legale necesare, in vederea accesarii finantarilor bancare de catre unitatile administrativ teritoriale, lucru ce se va intampla in anul 2014

Acordarea acestor masuri contribuie la dinamizarea activitatii economice, prin realizarea unei efect multiplicator in economie

Sursa: MFP


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cele mai importante masuri fiscale din 2014 pentru mediul de afaceri si sistemul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.