Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Centrala Incidentelor de Plati. In ce conditii facem apel la CIP?

18-Sep-2014
1726
In materialul urmator, va aducem la cunostinta care sunt conditiile in care facem apel la Centrala Incidentelor de Plati. Retinem astfel ca incidentul de plata este neindeplinirea intocmai si la timp a obligatiilor titularilor de cont in timpul procesului de decontare a instrumentului de plata, obligatii rezultate prin efectul legii, a caror neindeplinire este adusa la cunostinta CIP de catre persoanele declarante.

Am citat aceasta definitie din Regulamentul BNR nr. 1/2012 (publicat in Monitorul Oficial nr. 49/2012), care stabileste cum este organizata si cum functioneaza la BNR Centrala Incidentelor de Plati (CIP).

Institutia gestioneaza incidente de plata majore care pot surveni in folosirea instrumentelor de plata cec, cambie sau bilet la ordin. De fapt, procedurile se declanseaza la decontarea instrumentului de plata, cand declarantul aduce la cunostinta CIP situatii de refuzare a unuia din instrumentele de plata.

Situatii posibile de refuz la plata

Pentru cec, regulamentul prevede
:
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

- cec refuzat la plata pentru ca a fost emis fara autorizarea trasului;

- cec refuzat la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare;

- cec refuzat la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata inainte de expirarea termenului de prezentare;

- cec refuzat la plata pentru ca a fost emis cu data falsa;

- cec refuzat la plata pentru ca a fost emis de un tragator aflat in interdictie bancara.

In cazul biletului la ordin si al cambiei, refuzul de plata poate fi generat de una dintre urmatoarele situatii:

- bilet la ordin/cambie cu scadenta la vedere refuzat(a) la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen;

- bilet la ordin/cambie cu scadenta la vedere refuzat(a) la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata in termen;

- bilet la ordin/cambie cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa refuzat(a) la plata din lipsa totala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen;

- bilet la ordin/cambie cu scadenta la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o data fixa refuzat(a) la plata din lipsa partiala de disponibil, in cazul prezentarii la plata la termen.

Ca urmare a unui incident de plata major produs cu cec, institutia de credit trasa poate impune interdictie bancara unui titular de cont, regimul prin care acesta din urma nu mai are voie sa emita cecuri pe o perioada de un an.

Obligatul la plata este persoana fizica sau juridica, rezidenta ori nerezidenta, care prin emiterea/acceptarea unui instrument de plata este tinut sa onoreze obligatia asumata. Obligatul la plata pentru cec este tragatorul, pentru cambie este trasul acceptant, iar pentru bilet la ordin este subscriitorul.

Cine declara incidente de plati si cine poate utiliza acest serviciu

Potrivit Regulamentului, persoanele declarante la CIP sunt institutiile de credit - persoane juridice romane, pentru toate informatiile privind incidentele de plati produse de catre proprii titulari de cont sau de cei din unitatile lor teritoriale. Toti intra si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine, pentru toate informatiile privind incidentele de plati produse de catre proprii titulari de cont.

Persoanele cu risc sunt persoanele fizice sau juridice, rezidente ori nerezidente, care au fost inscrise in Fisierul National al Persoanelor cu Risc, ca urmare a inregistrarii pe numele lor a unuia sau mai multor incidente de plata majore.

Utilizatori sunt persoanele declarante, Banca Nationala a Romaniei, Parchetul de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie si Ministerul Afacerilor Interne cu unitatile lor teritoriale, instantele judecatoresti, alte institutii ale statului cu atributii de supraveghere si control; persoanele fizice si alte persoane juridice, rezidente sau nerezidente, prin intermediul institutiilor de credit, in conditiile legii.

Practic, in momentul cand unei societati ii este refuzat unul dintre instrumentele de plata, semnalarea acestui fapt la institutia de credit declanseaza urmarirea, de catre aceasta, a titularului de cont la CIP, daca fapta se incadreaza intr-una dintre situatiile de incidente majore de plati. Persoanele declarante sunt obligate sa raporteze la CIP, la termenele si in conditiile prevazute de regulament, informatiile privind incidentele de plati.

Transmiterea informatiei la CIP se face pe cale electronica, prin utilizarea Retelei de Comunicatii Interbancare ce leaga centrala BNR cu centralele tuturor bancilor.

Suspendarea interdictiei bancare inregistrata in baza de date a CIP se face de catre persoanele declarante, in baza unei hotarari judecatoresti executorii, prin care se dispune suspendarea interdictiei.

La fel, anularea inregistrarilor privind incidentele de plati din baza de date a CIP se poate face de catre persoanele declarante, in baza unei hotarari judecatoresti executorii, prin care se dispune anularea acestora.

Sursa: Legestart.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Centrala Incidentelor de Plati. In ce conditii facem apel la CIP?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • Conventii civile raportate prin D112 in anul 2016. Se depune D 205?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra face referire la o societate comerciala care are ca obiect de activitate: Alte forme de invatamant - formarea profesionala a adultilor. Societatea a incheiat pe parcursul anului trecut conventii civile pentru membrii comisiilor de examinare. A retinut un impozit de 16% la suma bruta stabilita prin conventie si a declarat nominal impozitul pentru fiecare persoana prin Declaratia 112. Vom vedea in ce masura societatea are obligatia intocmirii Declaratiei...» citeste mai departe aici

  • Dividendele distribuite unei persoane juridice rezidente stat UE. Ce impozite se achita?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o societate care obtine profit pe anul 2016 si care are ca asociat unic o persoana juridica din alt stat UE. La repartizarea profitului pe dividende, stabilim ce impozite trebuie platite conform noilor modificari avand in vedere ca asociatul este persoana juridica straina. Din punct de vedere contabil, conform prevederilor pct. 420 si urmatoarele din Omfp nr. 1802/2014, privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • IMM-urile pot primi finantare de pana la 1.000.000 de euro
    • Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a lansat apelul de proiecte nr. POR/102/2/2, aferent Axei prioritare 2 - Imbunatatirea competitivitatii intreprinderilor mici si mijlocii, Prioritatii de investitii 2.2 - Sprijinirea crearii si extinderea capacitatilor avansate de productie si dezvoltarea serviciilor. Obiectivul acestei axe prioritare il reprezinta imbunatatirea competitivitatii economice prin cresterea productivitatii muncii in IMM-uri in sectoarele...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.