Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cesiune parti sociale la valoarea nominala si cesiune imprumut asociat. Ce implicatii fiscale apar?

02-Mai-2016
1113

In cazul urmator, analizam situatia in care unicul asociat nerezident din sociatatea A instraineaza partile sociale la valoarea nominala de 200 lei catre un asociat rezident in Romania si cesioneaza tot catre acesta creanta din contul 4551 in suma de 100.000 lei contra unei sume de 20.000 lei.

1. Ce implicatii fiscale rezulta din aceasta tranzactie atat in societate, cat si la persoanele fizice implicate?
2. In cazul in care noul asociat doreste sa retraga suma de 100.000 lei, ce impozite sunt de plata si care este modalitatea de declarare si de retinere a acestora?


1. Cesiunea partilor sociale la valoarea nominala nu are nicio implicatie fiscala si nici contabila (un asociat este inlocuit de altul, fara ca cineva sa castige ceva).

2. Cesiunea de creanta reprezentand contract de imprumut genereaza un venit pentru noul asociat in momentul in care retrage banii. Incadrarea castigului: venituri din alte surse, definite la art. 114 alin. (2) lit. l) din Codul fiscal.

Pana pe 25 mai a anului urmator celui in care se incaseaza sumele, asociatul rezident va depune declaratia de venit realizat si va plati

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
impozit 16% in baza deciziei de impunere. Baza de calcul a impozitului (si, daca e cazul, a contributiei la sanatate) va fi 80.000 lei.

Tot pe baza de decizie de impunere va plati si contributie la sanatate, potrivit art. 155 alin. (1) lit. h), daca nu are alte venituri, asa cum, prin exceptie pentru anul 2016, se prevede la art. 177 alin (3) din Codul fiscal
.

" Cod fiscal
ART. 114 - Definirea veniturilor din alte surse

(2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:

l) veniturile obtinute de cedent ca urmare a cesiunii de creanta, respectiv de cesionar din realizarea venitului din creanta respectiva, inclusiv in cazul drepturilor de creante salariale obtinute in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, din patrimoniul personal, altele decat cele care se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a) - h) si art. 62."

" Cod fiscal
ART. 116 - Declararea, stabilirea si plata impozitului pentru unele venituri din alte surse

(1) Contribuabilii care realizeaza venituri din alte surse, altele decat cele prevazute la art. 114 alin. (2) lit. a) - k), precum si in normele metodologice elaborate in aplicarea art. 114, au obligatia de a depune declaratia privind venitul realizat la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
(2) Impozitul pe venit datorat se calculeaza de catre organul fiscal competent, pe baza declaratiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra:
b) venitului impozabil determinat ca diferenta intre veniturile si cheltuielile aferente tuturor operatiunilor efectuate in cursul anului fiscal, in cazul veniturilor din alte surse prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l).
(3) In cazul veniturilor prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l), veniturile reprezinta sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura, iar cheltuielile reprezinta platile efectuate, in cursul unui an fiscal, din toate operatiunile respective, evidentiate in baza documentelor justificative.

La stabilirea veniturilor realizate/cheltuielilor efectuate ca urmare a cesiunii de creanta aferente unui imprumut sau in cazul realizarii venitului din creanta respectiva, incasarile si platile de principal efectuate in cursul anului fiscal nu vor fi luate in calcul.
(4) Impozitul reprezinta impozit final. Contribuabilii nu au obligatia sa efectueze plati anticipate in cursul anului fiscal in contul impozitului anual datorat.

(5) Organul fiscal competent emite decizia de impunere, la termenul si in forma stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(6) Impozitul de achitat conform deciziei de impunere anuale se plateste in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

(7) Contribuabilii prevazuti la alin. (1) nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile."

" Cod fiscal

ART. 155 - Categorii de venituri supuse contributiilor de asigurari sociale de sanatate
(1) Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, prevazuti la art. 153, datoreaza, dupa caz, contributii de asigurari sociale de sanatate pentru urmatoarele categorii de venituri:

h) venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 117;"

" Cod fiscal
ART. 177 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse

(1) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din alte surse, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate reprezinta totalul veniturilor brute prevazute la art. 114, 116 si art. 117, realizate in cursul anului fiscal precedent, raportat la cele 12 luni ale anului.

(3) In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i) - l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala."

" Cod fiscal
ART. 178 - Stabilirea contributiei

(1) Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din investitii si/sau din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz."


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cesiune parti sociale la valoarea nominala si cesiune imprumut asociat. Ce implicatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 3 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.