Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cesiunea de parti sociale. Ce obligatii apar in cazul de creditare a societatii?

20-Aug-2015
2887

In cazul urmator, un SRL platitor de impozit microintreprinderi si TVA are asociati persoane fizice si juridice din Olanda. Asociatii au creditat SRL-ul si inregistreaza creante reprezentand creditul si dobanzile aferente. Asociatii actuali vand partile sociale catre un nou asociat, persoana juridica din Olanda. Si creantele vechilor asociati (creditare + dobanda) vor fi cesionate catre noul asociat.

Cum se evidentiaza schimbarea asociatilor si creditorilor in evidenta contabila a SRL?

Ce obligatii de declarare si plata de taxe si impozite are SRL referitor la aceste tranzactii?

 

1. Din informatiile cuprinse in intrebarea dvs. rezulta ca operatiunile intervenite sunt cele de cesiune a partilor sociale concomitent cu cesionarea dreptului de creanta fata de societate care decurge din contractul de imprumut.Trebuie subliniat ca societatii careia i-au fost cesionate partile sociale nu ii revine nici o obligatie de natura contabila pentru a reflecta schimbarea identitatii asociatilor. Singura obligatie este prevazuta de Legea societatilor nr. 31/1990 care priveste registrul asociatilor. In conformitate cu art. 198 alin. (1) din acest act normativ societatea trebuie sa tina, prin grija administratorilor, un registru al asociatilor, in care se vor inscrie, dupa caz, numele si prenumele, denumirea, domiciliul sau sediul fiecarui asociat, partea acestuia din capitalul social, transferul partilor sociale sau orice alta modificare privitoare la acestea.

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

In ceea ce priveste cesiunea creantelor izvorate din contractul de imprumut de asemenea societatea nu trebuie sa efectueze inregistrari contabile cu exceptia celei prin care se reflecta identitatea noului creditor. Aceasta obligatie survine daca societatea a fost notificata asupra chimbarii creditorului sau daca a participat la acordul de cesiune insusindu-si si acceptand schimbarea creditorului. Acest acord nu modifica insa obligatia de plata a societatii pentru suma datorata pentru titularul dreptului de creanta.

Partile in cadrul contractului de cesiune a partilor sociale sunt asociatii, societatea, in calitatea concreta de debitoare fata de cedent, nefiind parte in cadrul acestei operatiuni. Desigur ca existenta obligatiei de restituire poate influenta decizia de dobandire a partilor sociale insa aceasta va trebui luata dupa ce in prealabil sau chiar concomitent partile implicate in cadrul contractului de imprumut convin incheierea acestuia.


2. In cazul in care cedentul partilor sociale este o persoana fizica stabilirea castigului din cesionarea partilor sociale, se realizeaza in conformitate cu prevederile art. 66, din Codul fiscal. Acesta se determina ca diferenta pozitiva intre pretul de vanzare si valoarea nominala/pretul de cumparare. Temeiul aplicarii acestor dispozitii este reprezentat de art. 115 alin. 2 lit. d) din Codul fiscal potrivit carora veniturile unei persoane fizice straine obtinute din transferul titlurilor de participare (partile sociale detinute in cadrul societatii comerciale din Romania, conform definitiei titlului de participare reglementate de art.7 pct. 31), detinute intr-o persoana juridica romana sunt supuse impozitului pe venit reglementat in cadrul Titlului III din Codul fiscal.

Potrivit art. 67, alin. 3, lit. b), in cazul castigurilor din transferul partilor sociale, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine dobanditorului titlurilor de participare. Calculul si retinerea impozitului de catre dobanditor se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti. Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, impozitul fiind final. Textul invocat mai sus restrictioneaza transmiterea dreptului de proprietate asupra partilor sociale de plata impozitului. Astfel, inscrierea operatiunii de cesiune in registrul comertului si in registrul asociatilor, detinut de societate, nu se poate efectua fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.

Termenul de plata a impozitului este pana la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de proprietate asupra partilor sociale la registrul comertului ori in registrul actionarilor, dupa caz, indiferent daca plata titlurilor respective se face sau nu esalonat.

In ceea ce priveste impozitarea veniturilor realizate de catre persoanele juridice nerezidenta ca urmare a cesiunii partilor sociale urmeaza a fi avute in vedere prevederile art. 115 alin. 2 lit. b) din Codul fiscal potrivit carora veniturile unei persoane juridice straine obtinute din transferul titlurilor de participare detinute intr-o persoana juridica romana sunt supuse impozitului pe profit reglementat in cadrul Titlului II din Codul fiscal. Astfel, potrivit art. 30. alin.(1) din Codul fiscal persoanele juridice straine care obtin venituri din proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea-cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana au obligatia de a plati impozit pe profit pentru profitul impozabil aferent acestor venituri.

In acelasi timp, potrivit alin. (3) al aceluiasi articol orice persoana juridica straina care obtine venituri din vanzarea-cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana are obligatia de a declara si plati impozit pe profit, potrivit art. 34 si 35 din Codul fiscal determinat in conditiile art. 19 si urmatoarele din acest act normativ. Art. 30 statueaza posibilitatea desemnarii un imputernicit pentru a indeplini aceste obligatii. Art. 18 din Codul de procedura fiscala stabileste conditiile de desemnare fiind reglementata la alin. (4) obligatia contribuabilului fara domiciliu fiscal in Romania, care are obligatia de a depune declaratii la organele fiscale sa desemneze un imputernicit, cu domiciliul fiscal in Romania, care sa indeplineasca, in numele si din averea contribuabilului, obligatiile acestuia din urma fata de organul fiscal.

In ceea ce priveste obligatia de plata si de declarare initiala a impozitului, in conformitate cu prevederile art. 30 alin. (4) din Codul fiscal, aceasta revine cumparatorului atunci cand cumparatorul este o persoana juridica romana, cum este cazul in situatia analizata, urmand ca persoana juridica straina sa declare si sa plateasca impozit pe profit la nivel anual potrivit art. 35 din Codul fiscal.
Clarificatoare, in cazul in speta sunt si prevederile pct. 89 indice 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 30. Potrivit acestora in situatia in care platitorul de venit este o persoana juridica romana acesta are obligatia declararii si platii impozitului pe profit in numele persoanei juridice straine care realizeaza veniturile. In acelasi timp, persoana juridica straina care realizeaza veniturile din cesionarea titlurilor de participare declara si plateste impozit pe profit, potrivit art. 35 din Codul fiscal, luand in calcul atat impozitul pe profit retinut de catre cumparatorul, persoana juridica romana in conditiile de mai sus.

Desigur ca, prezentand certificatul de rezidenta fiscala va fi facuta aplicabila Conventia pentru evitarea dublei impuneri ratificata prin Legea nr. 85/1999. Potrivit art. 13 pct. 2 veniturile din instrainarea proprietatilor mobiliare vor fi impuse in Romania potrivit regulilor mentionate mai sus, persoanele fizice si juridice olandeze beneficiind de mecanismele de evitare a dublei impuneri prevazute la art. 24 din Conventie.

Asadar, societatea din Romania nu are obligatii fiscale – declarative ori de plata determinate de cesiunea contractelor de imprumut si a partilor sociale. Astfel de obligatii pot fi generate de plata dobanzilor determinate de contractele de imprumut si anume daca pentru acestea sunt indeplinite indeplinite conditiile enuntate la art. 117 lit. j) din Codul fiscal care determina scutirea de impozit pe veniturile din dobanzi. In conditiile in care societatile sunt asociate si sunt indeplinite toate conditiile prevazute la art. 124 indice 18 si urmatoarele din Codul fiscal veniturile din dobanzi platite societatii din Olanda nu vor face obiectul impunerii in Romania. In schimb pentru veniturile din dobanzi platite persoanelor fizice acestea vor face obiectul impunerii in Romania conform art. 115 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal si vor fi impuse cu o cota de 16% conform art. 116 alin. (2) lit. d) sau in cazul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala vor fi facute aplicabile prevederile art. 11 din Conventia pentru evitarea dublei impuneri ratificata prin Legea nr. 85/1999 care staueaza aplicarea unei cote de 3% din suma bruta a dobanzii.

De asemenea, urmeaza a fi avuta in vedere si indeplinirea eventuala a conditiei enuntate de paragraful 3 al art. 11 care la alin. (iv) stabileste neimpozitarea dobanzilor in Romania daca dobanda este platita in legatura cu un imprumut acordat pentru o perioada mai mare de 2 ani.

Sub aspectul obligatiei de declarare a veniturilor platite persoanelor nerezidente trebuie subliniat ca, in conformitate cu art. 119 alin. (1) din Codul fiscal platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii, au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. In temeiul acestei dispozitii prin HG 50/2012 a fost stabilit modelul Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa/venituri scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti. Asa cum rezulta si din denumirea declaratiei consideram de asemenea ca obligatia de declarare se mentine si in situatia in care veniturile sunt scutite de impozit intrucat scutirea este un fapt care intervine in circumstante speciale asupra unor venituri care in conditii generale pot face obiectul impunerii.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu, jurist si expert in proceduri fiscale


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cesiunea de parti sociale. Ce obligatii apar in cazul de creditare a societatii?":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.