Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cheltuieli de protocol. Ce tratament fiscal se aplica?

13-Mai-2016
4545

In cele ce urmeaza, avem ca exemplu o societate care primeste o factura de protocol in valoare de peste 100 lei +TVA. Vom vedea in ce masura acest TVA poate fi considerat ca fiind deductibil (integral sau partial) daca societatea nu intocmeste si nu anexeaza acestei facturi un referat din care sa rezulte scopul actiunii de protocol si numarul de participanti. De asemenea, vom vedea cum procedam daca valoarea facturii este de sub 100 lei si care este regimul TVA in aceleasi conditii. Pentru cheltuielile de protocol societatea nu depaseste plafonul de 2%.

Indiferent de valoarea facturii, peste sau sub 100 lei, inclusiv sau exclusiv TVA, suma TVA deductibila poate fi dedusa, integral, in situatia in care achizitia respectiva este aferenta activitatii economice desfasurate.

Prin intocmirea referatului la care faceti referire este angajata raspunderea persoanei (salariatului) care se ocupa de organizarea unor astfel de actiuni si se aproba, de catre conducatorul societatii, suma achitata. Deci, desi nu este obligatoriu, referatul este o formalitate care se recomanda a fi indeplinita pentru justificarea cheltuielii de protocol efectuate chiar daca, intr-un an de zile, nu se depaseste plafonul de 2%. Aceiasi recomandare este valabila si in cazul in care valoarea facturii, inclusiv TVA, aferenta mesei de protocol este sub 100 lei. Suma de 100 lei este un plafon care se ia in considerare doar pentru cadouri, fara a se lua in considerare si in cazul meselor de protocol.

Plafonul de 2% se are in vedere doar in cazul impozitului pe profit, fara a se lua in considerare si in cazul taxei pe valoarea adaugata. Astfel, incepand cu anul 2013, exercitarea dreptului de deducere a TVA nu mai este conditionata de incadrarea in plafonul cheltuielilor deductibile la calculul impozitului pe profit.

Din anul 2013 tratamentul fiscal al cheltuielilor de protocol d.p.d.v. al TVA s-a modificat radical in sensul ca se supune taxarii doar diferenta care depaseste valoarea de 100 lei aferenta unui cadou oferit unui singur partener, persoana fizica, reprezentant al unei persoane juridice. Prin Codul fiscal, cadoul este definit drept ,,unul sau mai multe bunuri oferite gratuit.

Valoarea diferentelor insumate, aferente cadourilor acordate in cadrul unei perioade fiscale de raportare, reprezinta operatiune asimilata unei livrari de bunuri efectuate cu plata, dar numai daca valoarea unui cadou depaseste 100 lei, inclusiv TVA. Pentru valoarea totala a depasirilor, persoana impozabila care a acordat cadourile respective trebuie sa emita o autofactura prin colecteaza TVA la o baza de impozitare a TVA reprezentata de diferenta dintre valoarea cadoului oferit si suma de 100 lei, dar numai daca, pentru cadoul respectiv s-a exercitat dreptul de deducere a sumei TVA deductibile. In aceasta situatie, se considera ca livrarea de bunuri are loc in ultima zi lucratoare a perioadei fiscale in care bunurile au fost acordate gratuit, fara ca aceasta operatiune sa se efectueze la momentul intocmirii situatiilor financiare anuale, asa cum s-a procedat pentru anul fiscal 2011 si 2012.

Deci, trebuie retinut faptul ca suma de 100 lei se refera doar la cadourile oferite in cadrul actiunilor de protocol, fara a se referi la tratatiile efectuate in cazul unei astfel de actiuni, de exemplu, o masa la restaurant. Servirea mesei la restaurant nu poate fi de natura unui cadou deoarece se incadreaza in categoria serviciilor de alimentatie publica. In acest caz, servirea mesei la restaurant reprezinta o prestare de servicii efectuata cu titlu gratuit. In situatia in care aceste actiuni de protocol sunt realizate in scopuri legate de activitatea economica a persoanei impozabile, valoarea serviciilor respective nu reprezinta operatiune asimilata unei prestari de servicii cu plata conform prevederilor art. 271 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal astfel incat sa fie obligatorie colectarea TVA prin emiterea unei autofacturi.

Din acest motiv, pentru aceste servicii gratuite se exercita integral dreptul de deducere a TVA, fara ca suma TVA sa fie limitata la deducere in situatia depasirii plafonului in care aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

In concluzie, suma TVA deductibila aferenta serviciilor prestate gratuit prin oferirea unei mese la restaurant nu poate fi dedusa in situatia in care nu se poate justifica faptul ca aceste cheltuieli sunt efectuate in legatura directa cu activitatea firmei care le-a inregistrat in evidenta contabila si fiscala.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Georgeta Serban Matei - Consultant fiscal si expert contabil

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cheltuieli de protocol. Ce tratament fiscal se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.