Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Chirie si utilitati suportate de angajator pentru salariat. Care va fi regimul fiscal?

23-Apr-2014
10622
In studiul de caz prezentat mai jos, prin numirea unui salariat in functia de director de departament a fost solicitata prezenta permanenta a acestuia la sediul societatii. Domiciliul permanent (mentionat si in cartea de identitate) a salariatului este in alta localitate, drept pentru care societatea s-a angajat sa ii asigure cazarea si decontarea cheltuielilor cu utilitatile in localitatea unde este sediul societatii.

In acest sens a fost semnat si act aditional la contractul de munca. Societatea a inchiriat un apartament si a inregistrat cheltuieli cu chirii, precum si cheltuieli cu utilitatile (intretinere, energie electrica, inclusiv cablu). Apartamentul a fost exclusiv folosit de salariatul mentionat:

In aceste conditii, mentionam daca aceste costuri sunt considerare, conform Codului fiscal, cheltuieli deductibile fiscal, cheltuieli nedeductibile fiscal sau daca sunt considerate avantaj in natura si trebuie adaugate la veniturile salariale si achitate contributiile sociale si impozit pe salarii.

Conform art. 55 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Astfel cum prevede alin. (3) lit. b) al acestui articol, avantajele, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2) includ si cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un pret mai mic decat pretul pietei.

Alin. (4) lit. c) al aceluiasi articol prevede ca nu este insclusa in veniturile salariale si nu este impozabila, in intelesul impozitului pe venit, contravaloarea folosintei locuintei de serviciu sau a locuintei din incinta unitatii, potrivit repartitiei de serviciu, numirii conform legii sau specificitatii activitatii prin cadrul normativ specific domeniului de activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si compensarea diferentei de chirie, suportata de persoana fizica, conform legilor speciale.

Prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii, conform pct. 83 din Titlul III al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, se intelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara in locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau in conditiile in care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.

Conform art. 29 alin. (1) din Norma metodologica pentru punerea in aplicare a prevederilor Legii locuintei 114/1996, locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul agentilor economici sau al institutiilor publice centrale ori locale si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca.

Asadar, pentru ca o locuinta sa fie considerata locuinta de serviciu, este obligatoriu ca punerea acesteia la dispozitia salariatului sa fie justificata prin specificul activitatii, iar locuinta sa faca parte din patrimoniul angajatorului si sa fie administrata prin inchiriere de catre salariat, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca (art. 51 si art. 53 din Legea locuintei 114/1996, republicata).

Numai in aceasta situatie:

- sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea locuintelor de serviciu situate in localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, in limita suprafetelor prevazute de Legea nr. 114/1996, care se majoreaza cu 10% (art. 21 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal);

- contravaloarea folosintei nu este considerata avantaj in natura pentru salariat.

In speta, locuinta nu face parte din patrimoniul angajatorului fiind inchiriata, astfel incat, apreciem ca, contravaloarea chiriei si a utilitatilor suportate de societate reprezinta avantaj din punct de vedere al impozitului pe venit si cheltuiala deductibila pentru angajator.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Chirie si utilitati suportate de angajator pentru salariat. Care va fi regimul fiscal?":
Rating:

Nota: 3.89 din 27 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.