Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

CNIPMMR nu sustine revizuirea Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii

18-Mar-2016
536

Propunerea de revizuire a Directivei 96/71/CE si alinierea salariilor detasatilor la nivelul salariilor locale va limita drastic libertatea de prestare a serviciilor IMM din România.

Directiva 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii stabileste un set de norme obligatorii privind termenii si conditiile de incadrare in munca aplicabile lucratorilor detasati. Lucratorii "detasati" sunt angajatii trimisi de angajatorii lor sa presteze anumite servicii intr-un alt stat membru pentru o perioada limitata de timp, pentru executarea unui anumit serviciu, ramanand angajatii intreprinderii care ii trimite si fiind in sistemul de asigurari sociale din tara de origine (daca detasarea se face pentru mai putin de doi ani).

Chiar daca lucratorii detasati intr-un alt stat membru sunt inca angajatii intreprinderii care i-a trimis si intra, prin urmare, sub incidenta legislatiei statului membru de origine, ei au dreptul la un set de drepturi de baza aflate in vigoare in statul membru gazda in care sunt indeplinite sarcinile de serviciu, care se refera la:

salariul minim;
perioadele maxime de lucru si perioadele minime de odihna;
durata minima a concediilor anuale platite;
conditiile de punere la dispozitie a lucratorilor prin intermediul agentiilor de munca temporara;
sanatatea, securitatea si igiena la locul de munca;
egalitatea de tratament intre barbati si femei.

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii

Acestea reprezinta conditiile minime, angajatorii având libertatea de a alege sa aplice conditii de munca mai avantajoase pentru lucratorii lor.

In ceea ce priveste sectorul constructiilor, dar si alte sectoare, daca statele membre opteaza pentru acest lucru, se aplica de asemenea normele conventiilor colective de aplicare generala ale partenerilor sociali.

Directiva privind detasarea lucratorilor nu abordeaza aspecte legate de securitatea sociala. Acestea sunt prevazute in Regulamentul 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

 

Directiva 2014/67/UE pentru aplicarea Directivei 96/71/CE

Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 privind cooperarea administrativa prin intermediul Sistemului de informare al pietei interne ( "Regulamentul IMI") are ca scop sprijinirea aplicarii practice a normelor privind detasarea lucratorilor, prin abordarea unor probleme legate de frauda, eludarea normelor si de schimbul de informatii intre statele membre si care:

sensibilizeaza intr-o mai mare masura lucratorii detasati si intreprinderile cu privire la drepturile si obligatiile lor;
imbunatateste cooperarea dintre autoritatile nationale responsabile de detasarea lucratorilor;
abordeaza problema intreprinderilor de tip "cutie postala" care utilizeaza detasarea ca modalitate de a eluda legea;
defineste responsabilitatile statelor membre in ceea ce priveste verificarea respectarii normelor privind detasarea lucratorilor;
stabileste cerinte pentru intreprinderile care detaseaza lucratori, cu scopul de a facilita transparenta informatiilor si efectuarea inspectiilor;
abiliteaza sindicatele, precum si alte parti, sa depuna plangeri si sa intreprinda actiuni juridice si/sau administrative impotriva angajatorilor care detaseaza lucratori, in cazul in care drepturile acestora nu sunt respectate;
asigura aplicarea efectiva a sanctiunilor administrative si colectarea amenzilor in statele membre in cazul nerespectarii cerintelor impuse de legislatia UE privind detasarea lucratorilor.

Directiva pune la dispozitia autoritatilor nationale instrumente eficace pentru a face distinctia intre detasarile reale si abuzuri sau eludari ale legii. De exemplu, autoritatile dintr-un stat membru care primeste lucratori pot solicita autoritatilor din statul membru de origine sa verifice daca intreprinderea care face detasarea desfasoara in mod real activitati substantiale, altele decat cele pur administrative, in tara respectiva. Unul dintre criteriile relevante care trebuie luate in considerare este daca lucratorii detasati sunt recrutati in tara respectiva. Directiva 2014/67/UE trebuie sa fie transpusa de statele membre pana la 18 iunie 2016.

 

REVIZUIREA DIRECTIVEI 96/71/CE PROPUSA DE COMISIE

In orientarile sale politice, Comisia s-a angajat sa efectueze o revizuire precis directionata a Directivei din 1996 pentru a se asigura ca dumpingul social nu este tolerat in Uniunea Europeana. Comisia a anuntat in programul sau de lucru pentru 2016 o revizuire legislativa directionata a directivei privind detasarea lucratorilor, cu scopul de a combate practicile neloiale.

In data de 8.03.2016, Comisia Europeana a publicat Propunerea de Directiva a Parlamentului European si al Consiliului de modificare a Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii, cu motivarea ca din 1996 si pâna in prezent, situatia economica si cea a pietei muncii din Uniunea Europeana s-au schimbat in mod considerabil, ca diferentele salariale s-au accentuat, ca intreprinderile au profitat de situatie si au utilizat detasarea ca modalitate de exploatare a acestor diferente, ca apar frecvent diferente salariale mari intre lucratorii detasati si lucratorii locali, in special in statele membre cu un nivel relativ ridicat de salarizare (lucratorii detasati castiga cu pana la 50 % mai putin decat lucratorii locali in anumite sectoare si state membre), ca diferentele semnificative dintre salarii distorsioneaza conditiile de concurenta echitabile intre intreprinderi, subminând astfel buna functionare a pietei unice si ca este necesara o ameliorare a coerentei cu alte acte legislative ale UE care au fost adoptate dupa 1996.

Principala modificare din Propunerea de Directiva se refera la nivelul de salarizare la care are dreptul un lucrator detasat, fiind prevazuta aplicarea acelorasi norme privind remunerarea din statul membru gazda, astfel cum sunt stabilite prin lege sau prin conventii colective de aplicare generala. Lucratorii detasati si cei locali vor fi, prin urmare, supusi acelorasi norme in ceea ce priveste salarizarea.

Adesea, remuneratia nu include numai salariul minim, ci si alte elemente, cum ar fi primele (de exemplu, prima de Craciun), indemnizatiile sau cresterile salariale in functie de vechime. Statele membre vor avea obligatia de a preciza in mod transparent diferitele elemente care compun remuneratia pe teritoriul lor. Daca sunt stabilite prin lege sau prin conventii colective de aplicare generala, aceste elemente trebuie sa fie luate in considerare la stabilirea salariilor lucratorilor detasati.

Comisia propune ca normele stabilite prin conventii colective de aplicare generala sa devina obligatorii pentru lucratorii detasati in toate sectoarele economice.

In prezent, aceasta obligatie se aplica numai in sectorul constructiilor, iar pentru alte sectoare este la latitudinea statelor membre daca o aplica sau nu. Statele membre au in continuare libertatea de a decide daca transforma sau nu conventiile colective in norme de aplicare generala. in caz afirmativ insa, conventia respectiva devine aplicabila si lucratorilor detasati.

In cadrul lanturilor de subcontractare, statele membre vor avea optiunea de a aplica, in cazul lucratorilor detasati, aceleasi norme privind salarizarea care sunt obligatorii pentru contractantul principal, chiar si in situatia in care aceste norme rezulta din conventii colective fara aplicare generala.

De multe ori, in special in cazul proiectelor de mare amploare, intreprinderile lucreaza cu numerosi subcontractanti. Statele membre il pot obliga pe contractantul principal sa accepte subcontractanti numai daca acestia respecta anumite norme in materie de salarizare, de exemplu pe cele care decurg din conventiile colective (de aplicare generala sau nu). in cazul in care o astfel de reglementare ar fi introdusa la nivel national, statele membre ar putea sa o aplice si subcontractantilor care detaseaza lucratori pe teritoriul lor.

Principiul egalitatii de tratament cu lucratorii locali recrutati prin agentii de munca temporara se va aplica si in cazul lucratorilor detasati prin agentii de munca temporara, aliniindu-se astfel reglementarile in vigoare privind munca prin agentii de munca temporara pe plan national.

Legislatia UE stabileste deja ca, in context national, lucratorii pusi la dispozitie de o agentie de munca temporara trebuie sa fie supusi acelorasi conditii de lucru si de incadrare in munca ca cele aplicabile colegilor din intreprinderea pentru care lucreaza. Pâna in prezent, acest principiu nu s-a aplicat in mod necesar lucratorilor detasati de o agentie de munca temporara dintr-un alt stat membru. Prin urmare, propunerea ar asigura egalitatea de tratament in materie de salarizare si pentru lucratorii detasati prin agentii de munca temporara.

Comisia propune, de asemenea, ca lucratorii detasati pentru o perioada mai lunga de doi ani (detasari pe termen lung) sa intre cel putin sub incidenta normelor obligatorii de protectie din legislatia muncii a statului membru gazda. O norma comparabila referitoare la perioada de 24 de luni exista deja in legislatia privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

In prezent, toti lucratorii detasati fac deja obiectul mai multor dispozitii esentiale ale dreptului muncii din statul membru gazda, cum ar fi cele legate de sanatate, siguranta si igiena sau de egalitatea de tratament intre barbati si femei. Cu toate acestea, in privinta altor aspecte, cum ar fi protectia impotriva concedierilor abuzive, se aplica legislatia muncii din statul membru de origine. Prin modificarea propusa, lucratorii detasati pe termen lung ar fi tratati exact in acelasi mod ca lucratorii locali din statul membru gazda cu privire la majoritatea aspectelor legate de legislatia muncii. Aceasta masura se va aplica inca din prima zi, daca se poate anticipa ca lucratorii vor fi detasati pentru mai mult de 24 luni. in toate celelalte cazuri, masura se va aplica imediat ce durata detasarii depaseste 24 de luni.

Prestatorii de servicii si lucratorii din tari terte beneficiaza de acces la piata UE numai in cazul in care exista un acord comercial international care prevede un astfel de acces pe baza de reciprocitate. in cazul in care prestatorii de servicii din tari terte beneficiaza de acces la piata UE, acestia sunt in general obligati sa respecte legislatia muncii din statul membru pe al carui teritoriu detaseaza lucratori. Versiunea revizuita a Directivei privind detasarea lucratorilor va prevedea in continuare ca "intreprinderile stabilite intr-un stat din afara UE nu trebuie sa beneficieze de un tratament mai favorabil decât intreprinderile stabilite intr-un stat membru". Prin urmare, statele membre trebuie sa aplice in cazul intreprinderilor stabilite in state terte care detaseaza lucratori pe teritoriul lor cel putin aceleasi cerinte ca cele pe care le aplica in cazul intreprinderilor care detaseaza lucratori stabilite intr-un stat membru.

Sursa: cnipmmr.ro

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "CNIPMMR nu sustine revizuirea Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii":
Rating:

Nota: 3.67 din 6 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.