Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Codul de procedura fiscala s-a modificat. Vezi OANAF nr. 378 din 2013!

10-Apr-2013
3191
Va informam ca au fost aduse noi modificari prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 378/2013 privind modificarea si completarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobate prin OPANAF nr. 2.137/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 199 din 9 aprilie 2013.

Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 378/2013 privind
modificarea si completarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.137/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 199 din 9 aprilie 2013
in temeiul dispozitiilor art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 48, art. 1051 alin. (4), art. 206 alin. (2), art. 207 alin. (4), art. 209 alin. (1) si (31) si art. 228 alin. (21) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii

Art. I. - Instructiunile pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.137/2011, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 31 mai 2011, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La punctul 1, dupa subpunctul 1.2 se introduce un nou subpunct, subpunctul 1.21, cu urmatorul
cuprins:


"1.21. Prin organ ierarhic superior se intelege structura condusa de persoana ce are competenta de
decizie fata de care conducatorul organului fiscal care refuza in mod nejustificat emiterea actului
administrativ fiscal se subordoneaza in mod direct."

2. La punctul 3, subpunctul 3.2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"3.2. Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia in original, care trebuie sa poarte semnatura
persoanei indreptatite, precum si amprenta stampilei, in cazul contestatorului persoana juridica,
imputernicirea avocatiala in original sau in copie legalizata, dupa caz, actul prin care se desemneaza
administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul, actul administrativ fiscal atacat, in copie, precum si anexele acestuia, dovada comunicarii actului administrativ fiscal atacat din care sa reiasa data la care acesta a fost comunicat, copii ale documentelor care au legatura cu cauza supusa solutionarii, documentele depuse de contestator si sesizarea penala in copie, daca este cazul."

3. La punctul 3 subpunctul 3.10, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"b) Termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala sau cand serviciul este suspendat (de
exemplu, zile de repaus saptamanal) se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru urmatoare.
De exemplu: in situatia in care data de 30 iulie prezentata la exemplul anterior este sambata, ultima
zi de depunere a contestatiei este luni, 1 august."

4. La punctul 3, dupa subpunctul 3.11 se introduce un nou subpunct, subpunctul 3.111, cu urmatorul cuprins:

"3.111. Prin majorare de pretentie se intelege diferentele de obligatii fiscale contestate suplimentar, altele decat cele impotriva carora s-a introdus initial contestatie, cu exceptia accesoriilor aferente obligatiilor fiscale contestate initial, potrivit principiului de drept «accesoriul urmeaza principalul»."

5. La punctul 3, subpunctul 3.12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"3.12. Contestatia poate fi depusa in termenul de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ
in situatia in care actul administrativ atacat nu cuprinde unul dintre elementele prevazute la art. 43 alin. (2) lit. i) din Codul de procedura fiscala."

6. La punctul 4, dupa subpunctul 4.2 se introduce un nou subpunct, subpunctul 4.21, cu urmatorul
cuprins:


"4.21. Retragerea contestatiei poate fi facuta in tot sau in parte. in situatia in care cererea de
retragere are ca obiect doar anumite capete de cerere din contestatia initiala, despre aceasta se va face mentiune in decizia emisa in solutionarea cauzei, contestatia si cererea de retragere partiala vor fi conexate, pentru o mai buna solutionare a cauzei."

7. La punctul 4, dupa subpunctul 4.3 se introduce un nou subpunct, subpunctul 4.4, cu urmatorul
cuprins:


"4.4. Decizia prin care se ia act de renuntare la contestatii urmeaza procedura emiterii si
comunicarii deciziilor emise in solutionarea contestatiilor."

8. La punctul 5, subpunctele 5.2 si 5.3 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"5.2. Prin organe centrale cu atributii de inspectie fiscala prevazute la art. 209 alin. (1) lit. c) din
Codul de procedura fiscala se intelege atat organele din aparatul central al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala care au potrivit titlului VII din Codul de procedura fiscala competenta in efectuarea inspectiei fiscale pe intregul teritoriu national, cat si structura din aparatul central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care are competenta in efectuarea verificarii persoanelor fizice pe intregul teritoriu national.

5.3. Alte acte administrative fiscale pot fi: dispozitia de masuri, decizia privind stabilirea raspunderii, reglementata de art. 28 din Codul de procedura fiscala, decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, instiintari de plata, procesul- verbal privind calculul dobanzilor cuvenite contribuabilului, declaratiile vamale de punere in libera circulatie, procesul-verbal incheiat ca urmare a unui control incrucisat/inopinat, proces- verbal/nota de restituire intocmit/intocmita ca urmare a cererii de restituire accize etc."

9. La punctul 5, dupa subpunctul 5.3 se introduce un nou subpunct, subpunctul 5.31, cu urmatorul
cuprins:


"5.31. In situatia in care obiectul unei contestatii il reprezinta raportul de inspectie fiscala fara ca
contestatarul sa se indrepte si impotriva deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala/deciziei de nemodificare a bazei de impunere emise in baza raportului de inspectie fiscala contestat, competenta de solutionare a contestatiei este cea prevazuta la art. 209 alin. (2) din Codul de procedura fiscala."

10. La punctul 5, dupa subpunctul 5.8 se introduce un nou subpunct, subpunctul 5.9, cu urmatorul
cuprins:

"5.9. Competenta de solutionare a contestatiilor se poate delega altui organ de solutionare in
conditiile stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, contestatarul si persoanele introduse in procedura de solutionare a contestatiei fiind informati in acest sens."

11. La punctul 7, dupa subpunctul 7.4 se introduce un nou subpunct, subpunctul 7.4.1, cu
urmatorul cuprins:


"7.4.1. In cazul in care, de la data formularii contestatiei si pana la data solutionarii contestatiei,
competenta de administrare a contestatarului s-a schimbat, organul care a emis actul atacat are obligatia transmiterii exemplarului original al deciziei de solutionare a contestatiei noului organ fiscal in administrarea caruia se afla contribuabilul, in vederea punerii in executare a acesteia."
12. La punctul 9.1, paragraful (2) se abroga.

13. Punctul 9.4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"9.4. In solutionarea contestatiilor, exceptiile de procedura si de fond pot fi urmatoarele: exceptia
de nerespectare a termenului de depunere a contestatiei, exceptia de necompetenta a organului care a incheiat actul contestat, exceptia lipsei semnaturii sau a stampilei de pe contestatie, exceptia lipsei de interes, exceptia lipsei de calitate procesuala, prescriptia, puterea de lucru judecat etc."

14. Punctul 9.5 se abroga.

15. La punctul 10, dupa subpunctul 10.7 se introduc doua noi subpuncte, subpunctele 10.8 si 10.9, cu urmatorul cuprins:

"10.8. La reluarea procedurii administrative, organul de solutionare competent va solicita organului
fiscal emitent al actului administrativ atacat, printr-o adresa, sa faca mentiuni referitoare la starea juridica a contestatarei la data reluarii procedurii.

10.9. In situatia in care, la data reluarii procedurii administrative, contestatara se afla in procedura
de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, organul de solutionare competent va solicita
administratorului judiciar sau lichidatorului, dupa caz, sa precizeze daca mentine contestatia formulata de societate, direct sau prin imputernicit."

16. La punctul 13, dupa subpunctul 13.1 se introduce un nou subpunct, subpunctul 13.2, cu
urmatorul cuprins:


"13.2. Retururile corespondentei purtate de organul de solutionare, altele decat ale deciziilor de
solutionare, vor fi transmise organului fiscal emitent al actului atacat, fiind cel mai in masura sa efectueze comunicarea catre contestator."

17. La punctul 14, subpunctul 14.4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"14.4. In situatiile in care procedura administrativa de solutionare a contestatiei a fost suspendata
pana la solutionarea laturii penale, iar instanta judecatoreasca se pro nunta definitiv, precum si in situatia in care, desi latura penala nu a fost definitivata, instanta de judecata obliga irevocabil la solutionarea pe fond a cauzei, competenta de solutionare apartine organului de solutionare competent la data ramanerii irevocabile a respectivei sentinte."

18. La punctul 15, subpunctul 15.3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"15.3. Prin erori materiale se intelege orice greseli de redactare, omisiuni sau mentiuni gresite din
actele administrative fiscale, cu exceptia acelora care atrag nulitatea actului administrativ fiscal, potrivit legii, sau care privesc fondul actului administrativ fiscal."

19. La punctul 15, dupa subpunctul 15.4 se introduce un nou subpunct, subpunctul 15.4.1, cu
urmatorul cuprins:


"15.4.1. Prevederile subpunctului 15.4 nu se aplica deciziilor de solutionare a contestatiilor pentru
care s-au exercitat caile de atac prevazute de lege, iar solutia este irevocabila."

20. La punctul 15, subpunctul 15.7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"15.7. Decizia de solutionare a contestatiei prin care s-au corectat erorile materiale din decizia de
solutionare a contestatiei initiala va fi comunicata atat organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, cat si contestatarului sau altor persoane direct interesate. intocmirea si comunicarea deciziei de solutionare a contestatiei care corecteaza erori materiale se fac conform subpunctului 7.4."

Art. II. - Dispozitiile prezentului ordin se aplica de toate organele fiscale implicate in solutionarea
contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale.

Art. III. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Serban Pop
Bucuresti, 1 aprilie 2013.
Nr. 378.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Codul de procedura fiscala s-a modificat. Vezi OANAF nr. 378 din 2013!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.