Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Codul de procedura fiscala s-a modificat. Vezi OANAF nr. 378 din 2013!

10-Apr-2013
3218
Va informam ca au fost aduse noi modificari prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 378/2013 privind modificarea si completarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobate prin OPANAF nr. 2.137/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 199 din 9 aprilie 2013.

Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 378/2013 privind
modificarea si completarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.137/2011, publicat in Monitorul Oficial nr. 199 din 9 aprilie 2013
in temeiul dispozitiilor art. 12 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si
functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 48, art. 1051 alin. (4), art. 206 alin. (2), art. 207 alin. (4), art. 209 alin. (1) si (31) si art. 228 alin. (21) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Art. I. - Instructiunile pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.137/2011, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 31 mai 2011, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La punctul 1, dupa subpunctul 1.2 se introduce un nou subpunct, subpunctul 1.21, cu urmatorul
cuprins:


"1.21. Prin organ ierarhic superior se intelege structura condusa de persoana ce are competenta de
decizie fata de care conducatorul organului fiscal care refuza in mod nejustificat emiterea actului
administrativ fiscal se subordoneaza in mod direct."

2. La punctul 3, subpunctul 3.2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"3.2. Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia in original, care trebuie sa poarte semnatura
persoanei indreptatite, precum si amprenta stampilei, in cazul contestatorului persoana juridica,
imputernicirea avocatiala in original sau in copie legalizata, dupa caz, actul prin care se desemneaza
administratorul special/administratorul judiciar/lichidatorul, actul administrativ fiscal atacat, in copie, precum si anexele acestuia, dovada comunicarii actului administrativ fiscal atacat din care sa reiasa data la care acesta a fost comunicat, copii ale documentelor care au legatura cu cauza supusa solutionarii, documentele depuse de contestator si sesizarea penala in copie, daca este cazul."

3. La punctul 3 subpunctul 3.10, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"b) Termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala sau cand serviciul este suspendat (de
exemplu, zile de repaus saptamanal) se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru urmatoare.
De exemplu: in situatia in care data de 30 iulie prezentata la exemplul anterior este sambata, ultima
zi de depunere a contestatiei este luni, 1 august."

4. La punctul 3, dupa subpunctul 3.11 se introduce un nou subpunct, subpunctul 3.111, cu urmatorul cuprins:

"3.111. Prin majorare de pretentie se intelege diferentele de obligatii fiscale contestate suplimentar, altele decat cele impotriva carora s-a introdus initial contestatie, cu exceptia accesoriilor aferente obligatiilor fiscale contestate initial, potrivit principiului de drept «accesoriul urmeaza principalul»."

5. La punctul 3, subpunctul 3.12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"3.12. Contestatia poate fi depusa in termenul de 3 luni de la data comunicarii actului administrativ
in situatia in care actul administrativ atacat nu cuprinde unul dintre elementele prevazute la art. 43 alin. (2) lit. i) din Codul de procedura fiscala."

6. La punctul 4, dupa subpunctul 4.2 se introduce un nou subpunct, subpunctul 4.21, cu urmatorul
cuprins:


"4.21. Retragerea contestatiei poate fi facuta in tot sau in parte. in situatia in care cererea de
retragere are ca obiect doar anumite capete de cerere din contestatia initiala, despre aceasta se va face mentiune in decizia emisa in solutionarea cauzei, contestatia si cererea de retragere partiala vor fi conexate, pentru o mai buna solutionare a cauzei."

7. La punctul 4, dupa subpunctul 4.3 se introduce un nou subpunct, subpunctul 4.4, cu urmatorul
cuprins:


"4.4. Decizia prin care se ia act de renuntare la contestatii urmeaza procedura emiterii si
comunicarii deciziilor emise in solutionarea contestatiilor."

8. La punctul 5, subpunctele 5.2 si 5.3 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"5.2. Prin organe centrale cu atributii de inspectie fiscala prevazute la art. 209 alin. (1) lit. c) din
Codul de procedura fiscala se intelege atat organele din aparatul central al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala care au potrivit titlului VII din Codul de procedura fiscala competenta in efectuarea inspectiei fiscale pe intregul teritoriu national, cat si structura din aparatul central al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala care are competenta in efectuarea verificarii persoanelor fizice pe intregul teritoriu national.

5.3. Alte acte administrative fiscale pot fi: dispozitia de masuri, decizia privind stabilirea raspunderii, reglementata de art. 28 din Codul de procedura fiscala, decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, instiintari de plata, procesul- verbal privind calculul dobanzilor cuvenite contribuabilului, declaratiile vamale de punere in libera circulatie, procesul-verbal incheiat ca urmare a unui control incrucisat/inopinat, proces- verbal/nota de restituire intocmit/intocmita ca urmare a cererii de restituire accize etc."

9. La punctul 5, dupa subpunctul 5.3 se introduce un nou subpunct, subpunctul 5.31, cu urmatorul
cuprins:


"5.31. In situatia in care obiectul unei contestatii il reprezinta raportul de inspectie fiscala fara ca
contestatarul sa se indrepte si impotriva deciziei de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare de plata stabilite de inspectia fiscala/deciziei de nemodificare a bazei de impunere emise in baza raportului de inspectie fiscala contestat, competenta de solutionare a contestatiei este cea prevazuta la art. 209 alin. (2) din Codul de procedura fiscala."

10. La punctul 5, dupa subpunctul 5.8 se introduce un nou subpunct, subpunctul 5.9, cu urmatorul
cuprins:

"5.9. Competenta de solutionare a contestatiilor se poate delega altui organ de solutionare in
conditiile stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, contestatarul si persoanele introduse in procedura de solutionare a contestatiei fiind informati in acest sens."

11. La punctul 7, dupa subpunctul 7.4 se introduce un nou subpunct, subpunctul 7.4.1, cu
urmatorul cuprins:


"7.4.1. In cazul in care, de la data formularii contestatiei si pana la data solutionarii contestatiei,
competenta de administrare a contestatarului s-a schimbat, organul care a emis actul atacat are obligatia transmiterii exemplarului original al deciziei de solutionare a contestatiei noului organ fiscal in administrarea caruia se afla contribuabilul, in vederea punerii in executare a acesteia."
12. La punctul 9.1, paragraful (2) se abroga.

13. Punctul 9.4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"9.4. In solutionarea contestatiilor, exceptiile de procedura si de fond pot fi urmatoarele: exceptia
de nerespectare a termenului de depunere a contestatiei, exceptia de necompetenta a organului care a incheiat actul contestat, exceptia lipsei semnaturii sau a stampilei de pe contestatie, exceptia lipsei de interes, exceptia lipsei de calitate procesuala, prescriptia, puterea de lucru judecat etc."

14. Punctul 9.5 se abroga.

15. La punctul 10, dupa subpunctul 10.7 se introduc doua noi subpuncte, subpunctele 10.8 si 10.9, cu urmatorul cuprins:

"10.8. La reluarea procedurii administrative, organul de solutionare competent va solicita organului
fiscal emitent al actului administrativ atacat, printr-o adresa, sa faca mentiuni referitoare la starea juridica a contestatarei la data reluarii procedurii.

10.9. In situatia in care, la data reluarii procedurii administrative, contestatara se afla in procedura
de insolventa/reorganizare/faliment/lichidare, organul de solutionare competent va solicita
administratorului judiciar sau lichidatorului, dupa caz, sa precizeze daca mentine contestatia formulata de societate, direct sau prin imputernicit."

16. La punctul 13, dupa subpunctul 13.1 se introduce un nou subpunct, subpunctul 13.2, cu
urmatorul cuprins:


"13.2. Retururile corespondentei purtate de organul de solutionare, altele decat ale deciziilor de
solutionare, vor fi transmise organului fiscal emitent al actului atacat, fiind cel mai in masura sa efectueze comunicarea catre contestator."

17. La punctul 14, subpunctul 14.4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"14.4. In situatiile in care procedura administrativa de solutionare a contestatiei a fost suspendata
pana la solutionarea laturii penale, iar instanta judecatoreasca se pro nunta definitiv, precum si in situatia in care, desi latura penala nu a fost definitivata, instanta de judecata obliga irevocabil la solutionarea pe fond a cauzei, competenta de solutionare apartine organului de solutionare competent la data ramanerii irevocabile a respectivei sentinte."

18. La punctul 15, subpunctul 15.3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"15.3. Prin erori materiale se intelege orice greseli de redactare, omisiuni sau mentiuni gresite din
actele administrative fiscale, cu exceptia acelora care atrag nulitatea actului administrativ fiscal, potrivit legii, sau care privesc fondul actului administrativ fiscal."

19. La punctul 15, dupa subpunctul 15.4 se introduce un nou subpunct, subpunctul 15.4.1, cu
urmatorul cuprins:


"15.4.1. Prevederile subpunctului 15.4 nu se aplica deciziilor de solutionare a contestatiilor pentru
care s-au exercitat caile de atac prevazute de lege, iar solutia este irevocabila."

20. La punctul 15, subpunctul 15.7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"15.7. Decizia de solutionare a contestatiei prin care s-au corectat erorile materiale din decizia de
solutionare a contestatiei initiala va fi comunicata atat organului fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, cat si contestatarului sau altor persoane direct interesate. intocmirea si comunicarea deciziei de solutionare a contestatiei care corecteaza erori materiale se fac conform subpunctului 7.4."

Art. II. - Dispozitiile prezentului ordin se aplica de toate organele fiscale implicate in solutionarea
contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale.

Art. III. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Serban Pop
Bucuresti, 1 aprilie 2013.
Nr. 378.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Codul de procedura fiscala s-a modificat. Vezi OANAF nr. 378 din 2013!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.