Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Colaborare cu o persoana fizica in scopul vanzarilor. Tip de contract. Contributii sociale

18-Dec-2012
5414
Societatea intentioneaza incheierea unui contract de colaborare cu o persoana fizica, cu scopul unei
vanzari de produse cu miscare lenta, cu o perioada mare de stocare, considerand ca va fi o activitate

ocazionala. Vom vedea, prin cele ce urmeaza, ce forma de remunerare (exceptand CIM) ar fi mai avantajoasa pentru ambele parti si ce contributii implica.

Solutia consultantului:

Daca activitatea ce urmeaza a fi prestata de persoana fizica indeplineste criteriile unei activitati dependente ea poate fi prestata in baza unui contract individual de munca. Activitate dependenta este definita la art. 7 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal ca fiind orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare.

Potrivit dispozitiilor pct. 2.1 din acelasi articol, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintr e urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta,
cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii,
programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament s pecial de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare -detasare in tara si in strainat ate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

Totodata, contractele de prestari servicii trebuie sa respecte criteriile care definesc preponderenta existentei unei activitati independente stabilite de pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal:
- libera alegere a desfasurarii activitatii;
- libera alegere a programului de lucru;
- libera alegere a locului de desfasurare a activitatii;
- riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul;
- activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti;
- activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de intreprinzator in conditiile legii.

Prin urmare, daca cel putin unul dintre cri teriile stabilit la art. 7 alin. (2) pct. 2.1 este indeplinit, activitatea ar putea fi reconsiderata de organele fiscale drept o activitate dependenta. De asemenea, neindeplinirea unuia dintre criteriile stabilite la pct.19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal poate determina reconsiderarea activ itatii drept activitate dependenta.

Asadar, veti stabili, tinand cont de cele mai sus expuse, daca activitatea ce urmeaza a fi prestata de persoana fizica este o activitate dependenta sau o activitate independenta. Daca activitatea este dependenta veti incheia un contract individual de munca.

Daca activitatea este independenta si are caracter ocazional pur intamplator, puteti incheia pentru prestarea acesteia o conventie civila de prestari servicii. De asemenea, pentru incheierea unei conventii civile est e necesara indeplinirea conditiilor care stau la baza incheierii oricarei conventii civile astfel cum au statuat, in practica, organele fiscale: realizarea activitatii pe baza de conventii civile sa fie cu caracter ocazional, intamplator, conjunctural, si uneori urgent; activitatea desfasurata pe baza de conventie civila sa nu fie inscrisa in obiectul de activitate al societatii si nici prevazuta a se realiza prin posturile cuprinse in statul de functii al societatii; pentru o activitate desfasurata pe baza de conventie civila nu se poate stabili cu exactitate: timpul de munca (destul de diferit de la un
executant la altul), mijloacele de realizare si alte elemente asemanatoare; pentru realizarea unei activitati desfasurate pe baza de conventie civila nu se justifica incadrarea de personal cu contract individual de munca sau cu timp partial pe perioada determinata; obiectul conventiei civile sa constea intr-un raport juridic de "a da" sau de "a face" ceva pana la un anumit termen, fara a se specifica perioada , timpul de munca; conventiile de munca nu se pot incheia pentru desfasurarea unei activitati care, in acelasi timp, se desfasoara in societatea respectiva prin incheierea de contracte individuale de munca, indiferent ca acestea sunt cu fractiune de norma sau cu timp integral, pe perioada nedeterminata sau determinata.

Contributiile sociale datorate pentru veniturile obtinute in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil sunt reglementate de art. III din OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform alin. (2) al acestui articol, asupra veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj.

Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil, revine platitorului de venit.

Potrivit alin. (5) al art. III din OUG 58/2010, persoa nele asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, si persoanele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributiile individuale la sistemul asigurarilor sociale si la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Astfel, in cazul in care prestatorul serviciilor este pensionar, platitorul veniturilor nu are obligatia de a retine contributiile individuale la sistemul asigurarilor sociale si la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Persoana fizica care presteaza serviciul datoreaza contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate chiar daca realizeaza si alte venituri. In consecinta, in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil pot fi prestate activitati independente. Daca activitatea prestata in baza contractelor/conventiil or civile incheiate potrivit Codului civil indeplineste unul dintre criteriile stabilit la art. 7 alin. (2) pct. 2.1 din Codul fiscal, sau, dimpotriva, nu indeplineste unul dintre criteriile stabilite la pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal, organele fiscale pot reconsidera activitatea astfel prestata drept activitate dependenta.

Astfel, activitatea dependenta nu poate fi prestata in baza unui contract civil incheiat potrivit Codului civil, ci in baza unui contract individual de munca incheiat potrivit Codului muncii. In cazul in care, nu sunt indeplinite conditiile pe ntru a incheia o conventie civila de prestari servicii,
apreciem ca activitatea poate fi prestata de o PFA.

Platitorul venitului nu are obligatii in privinta retinerii, virarii si declararii contributiilor sociale datorate de persoanele fizice autorizate. Aceste persoane au, in conditiile prevazute de Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, obligatia de a se asigura in sistemul public de pensii pe baza declaratiei de asigurare si, in conditiile Legii 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, obligatia de a se asigura in sistemul asigurarilor sociale de sanatate, pe baza declaratiei privind obligatiile de constituire si plata la Fondul National Unic de Asigurari Sociale d e Sanatate datorate de alte persoane decat cele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca.

Daca persoana fizica autorizata (PFA) realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic
echivalent cu cel putin de 4 ori cas tigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului sigurarilor sociale de stat este obligata sa se asigure personal in sistemul asigurarilor sociale de stat pe baza declaratiei individuale de asigurare.

Venitul lunar asigurat este cel stabilit prin declaratia individuala de asigurare si nu poate fi mai mic decat suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si mai mare decat valoarea corespunzatoare a de 5 ori castigul sal arial mediu brut. Castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2012 este de 2.117 lei.

Sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de stat persoanele fizice autorizate care
beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 263/2010 sau daca se regasesc in una dintre urmatoarele situatii:

- desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradati i voluntari;
- sunt functionarii publici;
- sunt cadre militare in activitate, soldati, gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si s igurantei nationale;
- realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 131 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conve ntii incheiate potrivit Codului civil.
- isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr -o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in c onditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;
- beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri; - sunt cadre militare trecute in rezerv a, politisti, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.

In conditiile mai sus expuse, persoana fizica autorizata (PFA) datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor normale de munca, stabilita prin lege (31,3%).
PFA datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate indiferent daca mai realizeaza, sau nu, si alte venituri.

Contributia se vireaza trimestrial si se aplica asupra:

a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile de ductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;
b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe b aza de norme de venit.





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Colaborare cu o persoana fizica in scopul vanzarilor. Tip de contract. Contributii sociale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

26-Feb-2013

daca am inteles bine din art.de mai sus ,un pensionar angajat cu conventie civila de prestari servicii nu trebuie sa plateasca cas ,somaj si cass.as dori o confirmare.multumesc.

Articole similare

Reconsiderare activitate
Mai multe articole despre contract colaborare




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.