Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Combaterea evaziunii si a fraudei fiscale. Comisia Europeana prezinta noile masuri

07-Dec-2012
1910
"Aproximativ o mie de miliarde de euro se pierd anual in UE prin evaziune si frauda fiscala. Aceasta suma nu este doar o pierdere scandaloasa de venituri foarte necesare, ci si o amenintare la adresa impozitarii corecte. in timp ce statele membre trebuie sa inaspreasca masurile nationale de combatere a evaziunii fiscale, doar aplicarea de solutii unilaterale nu va da rezultate. in cadrul unei piete unice, intr-o economie globalizata, neconcordantele si lacunele din legislatiile nationale devin instrumentele celor care cauta sa se sustraga de la plata impozitelor. Prin urmare, este esentiala o pozitie puternica si coerenta a UE impotriva evazionistilor si a celor care ii favorizeaza" a declarat Algirdas Šemeta, comisarul pentru impozitare.

In acest sens, Comisia a prezentat pe 6 decembrie un plan de actiune pentru a reactiona mai eficient la nivelul UE impotriva evaziunii si a fraudei fiscale. Planul contine un set de masuri cuprinzator, care vizeaza atat prezentul, cat si viitorul, fiind destinat sa ajute statele membre sa isi protejeze bazele de impozitare si sa recupereze miliarde de euro care li se cuvin in mod legitim.

Ca prima actiune imediata, Comisia a adoptat pe 6 decembrie si doua recomandari, menite sa incurajeze statele membre sa ia masuri imediate si coordonate cu privire la anumite probleme stringente.

Prima recomandare prevede o pozitie puternica a UE impotriva paradisurilor fiscale, care este mai ferma decat masurile internationale actuale. Statele membre sunt incurajate sa identifice, utilizand criterii comune, paradisurile fiscale si sa le plaseze pe "liste negre" nationale. Sunt prezentate si masuri detaliate destinate sa convinga aceste tari din afara UE sa aplice standardele de guvernanta ale UE.

A doua recomandare se refera la planificarea fiscala agresiva. Recomandarea sugereaza modalitati de a aborda aspecte tehnice si lacune juridice pe care unele intreprinderi le exploateaza pentru a evita plata impozitelor la un nivel just. Statele membre sunt incurajate sa isi revizuiasca conventiile privind evitarea dublei impozitari, pentru a evita ca ele sa determine absenta totala a obligatiilor fiscale. Statele membre ar trebui sa adopte si o regula generala comuna antiabuz, in temeiul careia ele ar putea sa ignore orice intelegere artificiala realizata in vederea comiterii evaziunii fiscale si sa stabileasca in schimb impozite pe baza activitatii economice propriu-zise.
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii


Alte initiative prevazute in planul de actiune prezentat includ un Cod al contribuabililor, un Numar de identificare fiscala la nivelul UE, o revizuire a dispozitiilor antiabuz din directivele UE relevante, precum si ghiduri comune de urmarire a fluxurilor financiare.

In scopul de a imbunatati si mai mult activitatea din cadrul UE referitoare la concurenta fiscala daunatoare, statele membre sunt incurajate sa revigoreze activitatile referitoare la Codul de conduita al UE privind impozitarea intreprinderilor. in cazul in care solutiile de eliminare a anumitor neconcordante nu sunt convenite si puse in aplicare in timp util si in mod eficient, Comisia, daca este cazul, va elabora propuneri legislative in acest sens. Se recomanda, de asemenea, extinderea sferei de cuprindere a codului de conduita prin includerea de regimuri fiscale speciale pentru persoanele fizice foarte bogate.

Planul de actiune prezentat pe 6 decembrie reprezinta o contributie solida a UE la dezbaterea internationala cu privire la evaziunea si frauda fiscala, in special in cadrul OCDE si al G20. Ca atare, el va sprijini pozitia UE in eforturile ei de a impune la nivel mondial standarde mai inalte de buna guvernanta fiscala.

Etapele urmatoare

Pentru a se asigura ca planul de actiune prezentat este aplicat, Comisia va infiinta instrumente de monitorizare activa si tabele de punctaj noi, pentru a mentine ritmul in lupta impotriva evaziunii si a fraudei fiscale. O noua Platforma pentru buna guvernanta fiscala va monitoriza si va raporta cu privire la aplicarea de catre statele membre a recomandarilor.

Planul de actiune si Recomandarile vor fi prezentate Consiliului ministrilor de finante al UE si Parlamentului European.

Context

La Consiliul European din martie 2012, statele membre au solicitat Comisiei "sa elaboreze rapid modalitati concrete de imbunatatire a luptei impotriva fraudei fiscale si a evaziunii fiscale, inclusiv in ceea ce priveste tarile terte."

Ca un prim raspuns la aceasta solicitare, Comisia a adoptat o comunicare in iunie, in care erau prezentate principalele provocari reprezentate de frauda fiscala si de evaziunea fiscala, precum si masurile concrete pentru a le solutiona (a se vedea IP/12/697). in comunicarea sa, Comisia a anuntat, de asemenea, ca va prezenta un plan de actiune inainte de sfarsitul anului, impreuna cu idei specifice privind modul de a aborda mai bine problema paradisurilor fiscale si planificarea fiscala agresiva. Este exact ceea ce Comisia a prezentat pe 6 decembrie.

Pe langa actiunea la nivelul UE, Comisia a evidentiat si necesitatea ca statele membre sa imbunatateasca respectarea obligatiilor fiscale si sa inteteasca lupta impotriva evaziunii fiscale la nivel national. in acest sens, zece state membre au primit recomandari specifice fiecarei tari in cursul Semestrului european 2012.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Combaterea evaziunii si a fraudei fiscale. Comisia Europeana prezinta noile masuri":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

  • Retur bunuri in garantie din UE. Masuri de simplificare pentru TVA. Ce inregistrari contabile se fac?
    • O societate comerciala vinde produse finite in UE. Produsele au si garantie. In cazul in care produsele se defecteaza, clientul extern le returneaza si furnizorul le va inlocui. Cand produsele se intorc au nota de retur, dar clientul extern plateste factura catre furnizorul din Romania mai putin cu valoarea produselor returnate. Vom vedea care sunt inregistrarile contabile la furnizorul din Romania si care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul. De asemenea, vom vedea care este documentul...» citeste mai departe aici

  • Romania a sustinut masurile de combatere a evaziunii fiscale in cadrul ECOFIN
    • Ministrul finantelor publice, Viorel stefan, a sustinut pozitia Romaniei in cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice si Financiare al Uniunii Europene (ECOFIN) la reuniunea din 21 februarie a.c., consacrata in principal tematicii combaterii evaziunii fiscale. Primul punct pe agenda discutiilor l-a reprezentat propunerea de modificare a directivei Consiliului (UE) 2016/1164 in ceea ce priveste tratamentele neuniforme ale elementelor hibride care implica tari terte (ATAD 2). Propunerea face...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.