Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Comisia Europeana: Unda verde pentru taxa pe tranzactiile financiare

26-Oct-2012
1896
Cele 10 state membre care doresc sa aplice taxa UE pe tranzactiile financiare (TTF) in cadrul unei cooperari consolidate ar trebui sa fie autorizate in acest sens, deoarece se intrunesc toate conditiile legale necesare pentru un astfel de demers - aceasta este concluzia propunerii de decizie a Consiliului adoptata pe 23 octombrie de Comisie. Dupa cum reiese din propunere, cooperarea consolidata in privinta TTF nu va aduce numai "avantaje imediate si tangibile" tarilor participante, ci, in plus, va contribui la o mai buna functionare a pietei unice, in beneficiul intregii Uniuni Europene.

Presedintele Barroso a declarat in legatura cu acest subiect: "Sunt incantat sa constat ca 10 state membre si-au anuntat intentia de a introduce o taxa comuna pe tranzactiile financiare, in spiritul propunerii initiale a Comisiei. Aceasta taxa poate aduce la buget venituri de miliarde de euro, atat de necesare in aceste vremuri dificile pentru statele membre. Este, de fapt, o chestiune de corectitudine: trebuie sa ne asiguram ca o parte din costurile crizei este suportata de sectorul financiar, nu doar de cetatenii de rand."

Comisarul responsabil cu impozitarea, Algirdas Šemeta, a afirmat la randul sau: "Aplicarea unei taxe comune pe tranzactiile financiare prezinta avantaje pentru Uniunea Europeana in ansamblul sau, chiar daca nu este adoptata de toate statele membre. Aceasta taxa va crea o piata unica mai puternica, caracterizata de o mai mare coeziune, si va contribui la dezvoltarea unui sector financiar mai stabil. in paralel, statele membre care au ales sa aplice TTF vor beneficia in plus de venituri noi la buget si de sisteme fiscale mai corecte, capabile sa raspunda exigentelor cetatenilor. Am promis o reactie foarte rapida din partea Comisiei si iata ca astazi ne respectam promisiunea. Acum as dori sa invit Parlamentul si Consiliul sa tina pasul si sa dea cat mai repede unda verde statelor membre care doresc sa treaca la aplicarea unei taxe europene pe tranzactiile financiare."

In ultimele saptamani, 10 state membre1 au trimis Comisiei cereri oficiale de cooperare consolidata cu privire la TTF. Toate aceste state citau propunerea Comisiei privind TTF ca baza de la care doreau sa porneasca (a se vedea IP/11/1085). Odata atins numarul minim necesar de state membre interesate, Comisia a procedat imediat la analiza cererilor primite pentru a stabili daca indeplinesc conditiile necesare pentru cooperarea consolidata, conform tratatelor. Analiza a fost complet impartiala si s-a concentrat pe impactul asupra statelor membre participante si neparticipante, precum si asupra UE in ansamblu. S-a analizat, de exemplu, daca prin cooperarea consolidata in acest domeniu se promoveaza obiectivele si interesele UE, daca nu se submineaza piata unica si daca se respecta drepturile, competentele si obligatiile statelor membre neparticipante (pentru descrierea completa a conditiilor, a se vedea Memo/12/799). De asemenea, orice stat membru care doreste sa adere ulterior la sistem poate sa o faca in aceleasi conditii ca statele membre care au participat de la inceput. Prin decizia de pe 23 octombrie, Comisia a concluzionat ca se indeplinesc toate conditiile legale necesare si ca toate statele membre care doresc sa aplice TTF ar trebui sa aiba permisiunea de a face acest lucru.
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

In propunerea prezentata se subliniaza faptul ca o taxa comuna pe tranzactiile financiare aplicata de un nucleu de state membre ar fi atat oportuna, cat si benefica. in primul rand, ea ar consolida piata unica, reducand complicatiile si denaturarile concurentei rezultate in urma multitudinii de abordari nationale diferite. intreprinderile din toate cele 27 de state membre ar beneficia de reducerea costurilor implicate de respectarea legislatiei si de o mai mare certitudine juridica daca o parte semnificativa din piata UE ar aplica un sistem uniform. in al doilea rand, TTF ar garanta o contributie mai corecta a sectorului financiar la bugetul public. Acest sistem ar permite un tratament echitabil intre sectorul financiar si alte sectoare in ceea ce priveste acoperirea costurilor crizei. in fine, o TTF comuna ar eficientiza pietele financiare, descurajandu-le sa practice tranzactii de tip "cazinou" si orientandu-le catre activitati mai stabile, care sprijina cu adevarat economia reala.

Etapele urmatoare


Propunerea de decizie a Consiliului prezentata pe 23 octombrie reprezinta un pas procedural important in procesul de cooperare consolidata. Pentru ca cele [10] state membre sa poata actiona in continuare, propunerea trebuie sa fie adoptata de statele membre cu majoritate calificata si trebuie sa primeasca acordul Parlamentului. Ulterior, in cursul anului, Comisia intentioneaza sa inainteze o propunere de fond privind taxa pe tranzactiile financiare armonizata, care urmeaza sa fie dezbatuta si adoptata de statele membre participante. Aceasta propunere va urma intr-o mare masura liniile trasate de propunerea initiala privind TTF, prezentata de Comisie in septembrie 2011, dupa cum au solicitat statele membre in scrisorile lor. Comisia va analiza insa cu mare atentie daca se impun anumite ajustari care sa reflecte numarul mai mic de state membre care vor aplica TTF.

Context

In septembrie 2011, Comisia a inaintat o propunere privind un sistem comun de aplicare a unei taxe pe tranzactiile financiare, cu obiectivul de a imbunatati functionarea pietei interne in acest sector. S-a estimat ca taxa armonizata va aduce anual venituri de 57 miliarde EUR si va asigura astfel o contributie echitabila din partea sectorului financiar la finantele publice, va genera mai multa responsabilitate in efectuarea tranzactiilor si va permite o abordare coerenta a impozitarii acestui sector in cadrul pietei unice.

In urma unor discutii intense pe marginea acestui dosar, in cadrul reuniunilor ECOFIN din iunie si iulie 2012 s-a ajuns la concluzia ca nu se poate obtine unanimitate intr-un interval de timp rezonabil. inca de atunci, a existat un nucleu puternic de state membre care si-au exprimat dorinta de a aplica un sistem comun al TTF prin cooperare consolidata.

In data de 28 septembrie, exact la un an de la prezentarea propunerii initiale a Comisiei, Franta si Germania au trimis o scrisoare comisarului Semeta, solicitand oficial autorizarea cooperarii consolidate, in baza propunerii Comisiei. Au urmat scrisori similare din partea Austriei, Belgiei, Greciei, Italiei, Portugaliei, Slovaciei, Sloveniei si Spaniei. Conform dispozitiilor din tratate, este nevoie de minimum 9 state membre pentru a se autoriza cooperarea consolidata, iar acest numar minim a fost atins.

Sursa: Comisia Europeana
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Comisia Europeana: Unda verde pentru taxa pe tranzactiile financiare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.