Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Compensarea de creante fiscale intre firme fara relatii comerciale. Cum procedam?

02-Iul-2015
2053

In ce masura se poate face compensare de creante fiscale in situatia in care intre doua firme nu exista relatii comerciale? In concret, discutam despre cazul in care firma A are de recuperat bani de la buget - creante fiscale, iar firma B are de plata la buget. Firmele A si B nu au avut tranzactii comerciale, insa B cumpara creanta fata de buget a lui A. Care e procedura de urmat in aceasta situatie?

Prevederile art. 30 din Codul de procedura fiscala reglementeaza cesiunea creantelor detinute de catre contribuabili fata de bugetul consolidat fara sa impuna nici o conditie speciala privind forma de organizare a persoanei cesionarului acesta putand fi orice persoana fizica sau juridica. Conditia procedurala impusa de alin. (2) al art. 30 mentionat mai sus este ca cesiunea sa fie notificata organului fiscal.

Numai de la data notificarii sumele de restituit vor fi transferate de organul fiscal cesionarului si nu cedentului.Justificarea economica a cesiunii creantelor detinute fata de bugetul este determinata de necesitatea incasarii in avans a sumelor cuvenite avand in vedere faptul ca termenul de restituire sau rambursare este de 45 de zile potrivit art. 70 din Codul de procedura fiscala. Desi aceasta operatiune este similara cu cele furnizate de catre banci si alte institutii financiare de natura forfetarii si scontarii persoana cesionarului nu trebuie sa indeplneasca nici o conditie.

Textul art. 30 contine doua alte conditii pentru ca operatiunea sa fie efectuata. Prima este ca sumele de restituit sau rambursat sa fie stabilite (sa existe titlul de creanta care sa le constate: decont cu TVA de rambursat, declaratie anuala privind impozitul pe profit din care rezulta impozit platit in plus, decizie privind sume stabilite in minus ca urmare a inspectiei fiscale, etc.).

Cea de a doua prevedere este aceea ca desfiintarea cesiunii sau constatarea nulitatii acesteia ulterior stingerii obligatiei fiscale nu este opozabila organului fiscal. Asadar, sumele raman restituite cesionarului, cedentul putand solicita acestuia din urma restituire sumelor incasate necuvenit.

In aplicarea art. 30 din Codul de procedura fiscala si in special cu referire la procedura de rambursare a TVA a fost emis Ordinul presedintelui ANAF nr. 1308/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare. Pentru a fi functionala procedura cesiunii este fundamental ca cedentul sa fie deja in posesia unei decizii de rambursare. Cesiunea nu poate fi efectuata doar pe baza dreptului la rambursare nascut pe baza decontului cu optiunea de rambursare ci este necesar a fi certa prin inscrierea in decizia de rambursare. Mecanismul cesiunii presupune mai apoi incheierea contractului de cesiune, notificarea acesteia la organul fiscal pe baza modelului prevazut in anexa la ordinul de mai sus si in final cererea de compensare a creantelor cesionate cu datoriile societatii cesionare catre buget.

Asadar, pentru operatiunea de cesiune de creanta nu este necesara preexistenta unor raporturi juridice intre cedent si cesionar ci doar incheierea unui contract in acest sens.

Raspuns oferit pentru

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu, consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Compensarea de creante fiscale intre firme fara relatii comerciale. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.