Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Compensarea sumei negative din deconturile de TVA

11-Feb-2010
3713

Avand in vedere constrangerile tot mai importante pentru achitarea obligatiilor fiscale si in special cele reperezentand impozitul pe salarii si contributiile sociale, este necesar de analizat modul in care se pot valorifica toate creantele societatii.

O componenta importanta este reprezentata de suma negativa de TVA pentru care se solicita rambursarea.

In acest domeniu, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 1.308 din 2 iulie 2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata, aprobata prin decizia de rambursare.

Actul normativ mentine mecanismul prevazut de Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata, cu optiune de rambursare,
aprobata prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.857/2007, dar instituie proceduri noi.

In vederea analizei modului in care se realizeaza compensarea sumei negative din deconturile de TVA cu optiune de rambursare trebuie avute in vedere prevederile incidente, cuprinse in Codul de procedura fiscala referitoare la compensare, la ordinea stingerii datoriilor si lamodul de calcul almajorarilor de intarziere in cazul compensarii.

Asadar, putem avea in vedere situatia in care o suma de plata se achita partial prin virament, urmand ca cealalta parte sa fie stinsa prin compensare, in conditiile art. 116 Cod procedura fiscala.

Pentru camecanismul de stingere a obligatiilor demai sus sa nu genereze majorari de intarziere este necesar ca, anterior expirarii termenului de plata a obligatiei ce urmeaza a fi stinsa prin compensare, sa fie depus decontul de TVA cu optiunea de rembursare si in acelasi interval sa fie depusa o cerere de compensare a sumei negative din decont cu obligatia neachitata.

Si organul fiscal are posibilitatea de a efectua compensarea, din oficiu, insa data stingerii obligatiei are loc la momentul inregistrarii notei de compensare!

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

In vederea determinarii datei pana la care se calculeazamajorari de intarziere, in cazul in care suma neachitata se stinge prin compensare, trebuie avut in vedere art. 122 alin. (1) din Codul de procedura fiscala:

* pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii cererii de compensare la organul competent;

* pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare
intocmite de catre organul competent;

* pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare
sau de restituire.

In contextul in care este depusa si cerere de compensare, pe langa decontul de TVA cu optiunea de rambursare, eventualelemajorari de intarziere se vor calcula pana la data depunerii cererii de compensare, nefiind relevanta data la care se va solutiona rambursarea.

In aceste conditii, faptul ca termenul de rambursare si de compensare de 45 de zile, sau mai mult daca sunt solicitate documente suplimentare, nu este respectat, nu va determina calculul demajorari de intarziere, acesta oprindu-se la data depunerii cererii.

In plus, noul act normativ detaliaza mecanismele cesiunii creantelor fiscale, efectuate potrivit art. 30 din Codul de procedura fiscala, reglementand efectele produse pentru cedent, pentru cesionar si pentru administratia fiscala.

Avand in vedere termenelemari de rambursare si costurile suplimentare ce ar implica stingerea obligatiilor fata de terti,mecanismul detaliat prin Ordinul presedintelui ANAF
trebuie analizat si aplicat in cazul in care circumstantele o permit.

Editor fiscalitatea.ro, Justinian Cucu

Articol adaugat la 11 februarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Compensarea sumei negative din deconturile de TVA":
Rating:

Nota: 3.25 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.