Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Comunicat ANAF: Evolutia incasarilor in primele 11 luni din 2015

15-Dec-2015
740

In primele 11 luni din 2015, veniturile in suma de 180,57 mld lei reprezinta o depasire cu 7% (indice nominal) si cu 12,15 mld lei (in cifre absolute) a veniturilor colectate in perioada similara a anului 2014.

Incasarile din TVA au fost cu 5,14 mld lei (+11% indice nominal) mai mari decat in aceeasi perioada din 2014.

De asemenea, raportat la programul initial de incasari, gradul de realizare este de 104%. Mentionam faptul ca, potrivit prognozei de toamna a Comisiei Nationale de Prognoza, cresterea economica a fost de 3,6%, in timp ce incasarile suplimentare din 2015 au crescut cu 7% fata de cele inregistrate anul trecut. De asemenea, subliniem faptul ca, in perioada de crestere economica, sarcina fiscala a fost diminuata considerabil printr-o serie de masuri care au micsorat, implicit, impactul pozitiv al cresterii economice in colectare. Totodata, in perioada analizata, deflatia de 1.64% a afectat nominal veniturile colectate de ANAF.

Masurile de relaxare fiscala care au influentat nivelul colectarii sunt:
1. scaderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%
4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii
5. scaderea TVA la alimente de la 24% la 9% (aici facem precizarea ca nu doar alimentele au beneficiat de o cota redusa de TVA dar si bauturile non-alcoolice, animalele si pasarile din specii domestice, semintele si ingredientele alimentare, serviciile de restaurant si catering)

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

Din aceste motive, plusul de venituri este, in principal, consecinta nemijlocita a actiunilor de combatere a evaziunii fiscale.

De altfel, evolutia gradului de conformare pe categorii de contribuabili si zone geografice atesta fara dubii faptul ca veniturile suplimentare din 2015 s-au inregistrat in zone recunoscute ca avand un potential evazionist ridicat.

In acest sens, exemplificam cu zona Bucuresti-Ilfov unde cresterea pe 11 luni din 2015, raportata la aceeasi perioada din 2014, la aceleasi categorii de contribuabili, a fost de 19,9%; aceasta inseamna ca din cele 12,15 mld lei colectate in plus in 2015, 5,52 mld lei provin din zona Bucuresti-Ilfov.

I. Colectarea veniturilor bugetare cumulat unsprezece luni 2015

Totalul veniturilor bugetare colectate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cumulat pe unsprezece luni in anul 2015 a insumat 180.579,33 mil.lei, ceea ce reprezinta:

 - o depasire cu 7% (indice nominal) si cu 12.159,9 mil.lei in (cifre absolute) a veniturilor colectate in perioada similara a anului 2014 (168.419,5 mil.lei),

In structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
1. La bugetul de stat s-au incasat 127.134,4 mil.lei, cu 12.554,9 mil. lei (11 % indice nominal) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (114.579,5 mil.lei), astfel:
· la impozitul pe profit s-au incasat 13.489,1 mil. lei, cu 1.439,6 mil.lei (12% indice nominal) mai mult decat in 2014 (12.049,4 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat si intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;

· la impozitul pe venit s-au incasat 23.583,8 mil. lei, cu 2.575 mil.lei (12% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (21.008,8 mil.lei), fapt datorat:

~cresterii nivelului salariului minim pe tara;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclararii impozitului pe venit si a contributiilor sociale, cresterea gradului de colaborare cu Inspectia Muncii. Incepand cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel national "Proiectul pilot" vizand "Reducerea salariilor subdeclarate" la contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, prin efectuarea de inspectii fiscale partiale la contribuabilii selectati.

In acest sens, mentionam faptul ca, in cadrul "Proiectului de modernizare a administratiei fiscale din Romania – RAMP", exista o componenta de "dezvoltare si imbunatatire a inspectiei fiscale", prin intermediul careia se va dezvolta un sistem integrat de analiza de risc ce va conduce la obtinerea automata de liste de contribuabili cu risc fiscal ridicat si includerea acestora in planul de activitate corelat cu capacitatea de control;

Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.

· incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 52.754,1 mil.lei, cu 5.148,6 mil.lei (11% indice nominal) mai mari decat incasarile din perioada similara a anului 2014 (47.605,5 mil. lei), in conditiile recentelor modificari ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente si bauturi non-alcoolice, animale si pasari din specii domestice, seminte si ingrediente alimentare, servicii de restaurant si catering, de la 24% la 9%).

Pe langa cresterea economica generala, acest fapt se datoreaza in principal

~ modificarii legislatiei primare si secundare specifice, urmarind inasprirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodica ulterioara inregistrarii si simplificarii procedurilor de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA ;

~ intensificarii controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale in materie de TVA.

· in domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (22.045,4 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 23.825,8 mil. lei (plus 1.780,4 mil.lei);

Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti – Ilfov).

2. La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 11% indice nominal (19.136,7mil. lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de 17.209,3 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.620,8 mil.lei ).

3. La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 7% (32.774,3 mil. lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de 35.254,3 mil. lei in perioada similara a anului
2014).

Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:

~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014;

~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de
contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a
fost cu 977,4 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.463,5 mil.lei – cumulat
unsprezece luni 2014 fata de 4.440,9 mil.lei – in perioada similara din 2015;

4. La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11% (1.534,0 mil lei cumulat unsprezece luni 2015 fata de1.376,3 mil lei in perioada similara a
anului 2014).

II. Colectarea veniturilor bugetare in luna noiembrie 2015

Totalul veniturilor bugetare realizate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in luna noiembrie 2015 a insumat 15.251,7 mil.lei, ceea ce reprezinta:
- o depasire cu 6 % (indice nominal), respectiv cu 914,0 mil.lei in cifre absolute, fata de veniturile colectate in perioada similara din anul 2014 (14.337,7 mil.lei).

in structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:

1. la bugetul de stat s-au incasat 10.297,9 mil.lei, cu 662 mil. lei mai mult fata de anul 2014 (9.635,9 mil.lei ),ceea ce reprezinta o crestere cu 7% - indice nominal.

.- la impozitul pe profit s-au incasat 433,9 mil. lei, cu 123,1 mil.lei mai mult decat in luna noiembrie a anului 2014 cand s-au incasat 310,8 mil.lei.

.- la impozitul pe venit s-au incasat 1.947mil. lei, cu 53,4 mil.lei mai mult decat in 2014 (1.893,6 mil.lei), ceea ce reprezinta o depasire cu 3 % - indice nominal.

- la TVA s-au incasat 4.838,24 mil lei, cu 90,77 mil lei mai mult decat in 2014 (4.747,47 mil lei), ceea ce reprezinta o depasire cu 2% indice nominal

- in domeniul accizelor, fata de luna noiembrie a anului precedent, incasarile au fost mai mari cu 9 % (in termeni nominali), respectiv 2.376,9 mil. lei in 2015 fata de 2.184,9 mil.lei in luna noiembrie 2014.

2. la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate veniturile incasate au inregistrat o diminuare cu 79,6 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o scadere cu 4%,(1.748,9 mil.lei in 2015, fata de 1.828,5 mil.lei in 2014),
Diminuarea incasarilor a fost cauzata de scaderea sumelor din taxa clawback cu 198 mil.lei, respectiv de la 391,9 mil. lei in noiembrie 2014 la, 193,9 mil. lei in 2015.

3. la bugetul asigurarilor sociale de stat veniturile incasate au inregistrat diminuare cu 319,4 mil. lei, fata de anul precedent. Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ si de cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii cu 94,6 mil.lei, respectiv cu 28% fata de luna noiembrie 2014, urmare cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015.

4. la bugetul asigurarilor pentru somaj veniturile incasate au inregistrat o crestere cu 12,2 mil. lei, fata de anul precedent, ceea ce in termeni nominali reprezinta o crestere cu 10 % (136,4 mil.lei in 2015, fata de 124,2 mil.lei in 2014).

Sursa: ANAF

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Comunicat ANAF: Evolutia incasarilor in primele 11 luni din 2015":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

  • Retur bunuri in garantie din UE. Masuri de simplificare pentru TVA. Ce inregistrari contabile se fac?
    • O societate comerciala vinde produse finite in UE. Produsele au si garantie. In cazul in care produsele se defecteaza, clientul extern le returneaza si furnizorul le va inlocui. Cand produsele se intorc au nota de retur, dar clientul extern plateste factura catre furnizorul din Romania mai putin cu valoarea produselor returnate. Vom vedea care sunt inregistrarile contabile la furnizorul din Romania si care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul. De asemenea, vom vedea care este documentul...» citeste mai departe aici

  • Romania a sustinut masurile de combatere a evaziunii fiscale in cadrul ECOFIN
    • Ministrul finantelor publice, Viorel stefan, a sustinut pozitia Romaniei in cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice si Financiare al Uniunii Europene (ECOFIN) la reuniunea din 21 februarie a.c., consacrata in principal tematicii combaterii evaziunii fiscale. Primul punct pe agenda discutiilor l-a reprezentat propunerea de modificare a directivei Consiliului (UE) 2016/1164 in ceea ce priveste tratamentele neuniforme ale elementelor hibride care implica tari terte (ATAD 2). Propunerea face...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.