Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Comunicat CNIPMMR: Propuneri privind imbunatatirea activitatilor de control fiscal si de eliminare a practicilor exagerate asupra IMM-urilor

17-Apr-2015
1303

Pentru rezolvarea numeroaselor problemelor semnalate de membrii Consiliului National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania privind controalele si practicile exagerate aplicate IMM-urilor in domeniul controalelor fiscale, CNIPMMR solicita autoritatilor competente adoptarea masurilor organizatorice, administrative si legislative corespunzatoare, care sa asigure aplicarea principiilor europene recunoscute pentru toate domeniile dreptului, respectiv:

- principiul proportionalitatii;
- principiul protectiei drepturilor fundamentale, inclusiv dreptul la aparare;
- principiul certitudinii legale;
- principiul neretroactivitatii si respectarii drepturilor castigate;
- dreptul la protectie juridica si la un proces echitabil;
- principiul protectiei asteptarii legitime (predictibilitatii legii).

CNIPMMR formuleaza urmatoarele propuneri de masuri:

1. MASURI DE CRESTERE A ACCESULUI IMM-URILOR LA INFORMATII, aplicate in mod continuu si constant:

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii

Sistematizarea reglementarilor si obligatiilor fiscale pe categorii de contribuabili (in special pentru IMM-uri);

Publicarea Codului fiscal, a Codului de procedura fiscala si a celorlalte acte normative cu caracter fiscal in forma actualizata si consolidata, cu toate modificarile si completarile ulterioare, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi accesibile IMM-urilor;

Publicarea datei inregistrarii unei societati in Registrul Contribuabililor inactivi disponibil pe site-ul ANAF, pentru a se putea verifica situatia de fapt a acelei societati de la o anumita data (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/informatii_publice/informatii_agenti_economici/registrul_inactivi_reactivati/);

Asigurarea accesului gratuit pentru IMM-uri la informatii din Registrul Comertului, pentru a se putea verifica eficient situatia furnizorilor/prestatorilor cu care sunt incheiate contracte sau sunt in derulare comenzi, cu imbunatatirea acesibilitatii si continutului platformei online https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal;

Realizarea inventarului complet al taxelor fiscale si nefiscale, al avizelor, autorizatiilor si licentelor necesare desfasurarii activitatilor comerciale, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obtinerea acestora, care sa fie accesibil on-line si care sa contina informatii actualizate si practice pentru IMM-uri.

2. MASURI ADMINISTRATIVE:

Stabilirea planurilor de control cu prioritate pentru combaterea marii evaziuni fiscale si aducerea lor la cunostinta opiniei publice pana pe data de 30 aprilie 2015;

Adaptarea resurselor umane/materiale si a mijloacelor aplicate la situatiile concrete (cu diferentieri de proceduri si metodologii specifice pentru fiecare categorie de contribuabili: microintreprinderi, intreprinderi mici, mijlocii si mari) si informarea opiniei publice - permanent;

Previzionarea si realizarea de actiuni de informare a IMM-urilor si diseminarea informatiilor privind cadrul legal din domeniul fiscal - si aducerea lor la cunostinta opiniei publice pana pe data de 30 aprilie 2015;

Previzionarea si realizarea de actiuni pentru exercitarea functiei preventive a controlului, cu acordarea de avertismente inainte de aplicarea amenzilor si sanctionarea contraventionala numai in caz de neconformare a intreprinzatorilor, in termenul stabilit de control - si anuntarea lor pana pe data de 30 aprilie 2015;


Individualizarea cuantumului amenzilor raportata la gravitatea faptei si diferentiat pe categorii de contribuabili (cu neaplicarea maximului amenzii contraventionale pentru toti intreprinzatorii, pentru orice fapta) - si aducerea la cunostinta opiniei publice - permanent;

Colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru campaniile de informare si pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor legale din domeniul fiscal - permanent;

Eliminarea subiectivismului si a promovarii / protectiei unor interese in activitatea de control prin adoptarea unor masuri de perfectionare a procedurilor si trainingului in cadrul ANAF - si anuntarea lor in trimestrul II 2015;
Imbunatatirea comunicarii institutiilor cu atributii de control cu mediul de afaceri, stabilind un mecanism coerent - pana pe data de 30 aprilie 2015.

3. MASURI LEGISLATIVE:

Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:

Reglementarea bacsisului pentru sectorul de servicii (exp. restaurante, holeluri, etc.) - pana pe 13 aprilie 2015;
Tratament egal in executare pentru credite bugetare si plati intarziate in cadrul contractelor de achizitii publice - pana pe 13 aprilie 2015;

Imbunatatirea reglementarilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici, responsabilizarea functionarilor cu atributii de control, eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri - in trimestrul II 2015;

Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", cu aplicarea interpretarii celei mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta sa nu fie sanctionat pentru imperfectiunile cadrului normativ;

Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative si fiscale, cu reducerea cu cel putin 10% a acestora - in trimestrul II 2015;

Reducerea cu minimum 25% a numarului de plati fiscale pentru intreprinzatori, care in Romania este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decat media UE (Romania - 39 plati/an, media UE27 - 12,5 plati/an)[1], de 9,75 ori mai mare decat in Suedia (locul 1: 4 plati/an) si de 1,3 ori mai mare decat in Cipru (locul 26: 30 plati/an) - in trimestrul II 2015;

Reducerea cuantumului amenzilor pentru microintreprinderi si intreprinderi mici, raportat la cifra lor de afaceri, numarul de salariati si valoarea indicatorului social de referinta (500 lei) - in trimestrul II 2015;

Revenirea la reglementarea suspendarii executarii in cazul contestarii contraventiilor (art. 32 alin. 3 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor);

Controlul in conditii normale sa nu fie pentru IMM-uri la perioade mai scurte de 3 ani- in trimestrul II 2015;

Asigurarea unui cadru legal stabil si predictibil in domeniul fiscal si contabil pentru IMM-uri, bazat pe reducerea birocratiei - in trimestrul II 2015.

[1] Doing Business 2014: Understanding Regulations for Small and Medium-Size Enterprises, Banca Mondiala, 2014


Sursa: cnipmmr.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Comunicat CNIPMMR: Propuneri privind imbunatatirea activitatilor de control fiscal si de eliminare a practicilor exagerate asupra IMM-urilor":
Rating:

Nota: 3.25 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.