Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Comunicat CNIPMMR: Propuneri privind imbunatatirea activitatilor de control fiscal si de eliminare a practicilor exagerate asupra IMM-urilor

17-Apr-2015
1378

Pentru rezolvarea numeroaselor problemelor semnalate de membrii Consiliului National al intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania privind controalele si practicile exagerate aplicate IMM-urilor in domeniul controalelor fiscale, CNIPMMR solicita autoritatilor competente adoptarea masurilor organizatorice, administrative si legislative corespunzatoare, care sa asigure aplicarea principiilor europene recunoscute pentru toate domeniile dreptului, respectiv:

- principiul proportionalitatii;
- principiul protectiei drepturilor fundamentale, inclusiv dreptul la aparare;
- principiul certitudinii legale;
- principiul neretroactivitatii si respectarii drepturilor castigate;
- dreptul la protectie juridica si la un proces echitabil;
- principiul protectiei asteptarii legitime (predictibilitatii legii).

CNIPMMR formuleaza urmatoarele propuneri de masuri:

1. MASURI DE CRESTERE A ACCESULUI IMM-URILOR LA INFORMATII, aplicate in mod continuu si constant:

Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Sistematizarea reglementarilor si obligatiilor fiscale pe categorii de contribuabili (in special pentru IMM-uri);

Publicarea Codului fiscal, a Codului de procedura fiscala si a celorlalte acte normative cu caracter fiscal in forma actualizata si consolidata, cu toate modificarile si completarile ulterioare, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi accesibile IMM-urilor;

Publicarea datei inregistrarii unei societati in Registrul Contribuabililor inactivi disponibil pe site-ul ANAF, pentru a se putea verifica situatia de fapt a acelei societati de la o anumita data (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/informatii_publice/informatii_agenti_economici/registrul_inactivi_reactivati/);

Asigurarea accesului gratuit pentru IMM-uri la informatii din Registrul Comertului, pentru a se putea verifica eficient situatia furnizorilor/prestatorilor cu care sunt incheiate contracte sau sunt in derulare comenzi, cu imbunatatirea acesibilitatii si continutului platformei online https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal;

Realizarea inventarului complet al taxelor fiscale si nefiscale, al avizelor, autorizatiilor si licentelor necesare desfasurarii activitatilor comerciale, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obtinerea acestora, care sa fie accesibil on-line si care sa contina informatii actualizate si practice pentru IMM-uri.

2. MASURI ADMINISTRATIVE:

Stabilirea planurilor de control cu prioritate pentru combaterea marii evaziuni fiscale si aducerea lor la cunostinta opiniei publice pana pe data de 30 aprilie 2015;

Adaptarea resurselor umane/materiale si a mijloacelor aplicate la situatiile concrete (cu diferentieri de proceduri si metodologii specifice pentru fiecare categorie de contribuabili: microintreprinderi, intreprinderi mici, mijlocii si mari) si informarea opiniei publice - permanent;

Previzionarea si realizarea de actiuni de informare a IMM-urilor si diseminarea informatiilor privind cadrul legal din domeniul fiscal - si aducerea lor la cunostinta opiniei publice pana pe data de 30 aprilie 2015;

Previzionarea si realizarea de actiuni pentru exercitarea functiei preventive a controlului, cu acordarea de avertismente inainte de aplicarea amenzilor si sanctionarea contraventionala numai in caz de neconformare a intreprinzatorilor, in termenul stabilit de control - si anuntarea lor pana pe data de 30 aprilie 2015;


Individualizarea cuantumului amenzilor raportata la gravitatea faptei si diferentiat pe categorii de contribuabili (cu neaplicarea maximului amenzii contraventionale pentru toti intreprinzatorii, pentru orice fapta) - si aducerea la cunostinta opiniei publice - permanent;

Colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru campaniile de informare si pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor legale din domeniul fiscal - permanent;

Eliminarea subiectivismului si a promovarii / protectiei unor interese in activitatea de control prin adoptarea unor masuri de perfectionare a procedurilor si trainingului in cadrul ANAF - si anuntarea lor in trimestrul II 2015;
Imbunatatirea comunicarii institutiilor cu atributii de control cu mediul de afaceri, stabilind un mecanism coerent - pana pe data de 30 aprilie 2015.

3. MASURI LEGISLATIVE:

Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:

Reglementarea bacsisului pentru sectorul de servicii (exp. restaurante, holeluri, etc.) - pana pe 13 aprilie 2015;
Tratament egal in executare pentru credite bugetare si plati intarziate in cadrul contractelor de achizitii publice - pana pe 13 aprilie 2015;

Imbunatatirea reglementarilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici, responsabilizarea functionarilor cu atributii de control, eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri - in trimestrul II 2015;

Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", cu aplicarea interpretarii celei mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta sa nu fie sanctionat pentru imperfectiunile cadrului normativ;

Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative si fiscale, cu reducerea cu cel putin 10% a acestora - in trimestrul II 2015;

Reducerea cu minimum 25% a numarului de plati fiscale pentru intreprinzatori, care in Romania este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decat media UE (Romania - 39 plati/an, media UE27 - 12,5 plati/an)[1], de 9,75 ori mai mare decat in Suedia (locul 1: 4 plati/an) si de 1,3 ori mai mare decat in Cipru (locul 26: 30 plati/an) - in trimestrul II 2015;

Reducerea cuantumului amenzilor pentru microintreprinderi si intreprinderi mici, raportat la cifra lor de afaceri, numarul de salariati si valoarea indicatorului social de referinta (500 lei) - in trimestrul II 2015;

Revenirea la reglementarea suspendarii executarii in cazul contestarii contraventiilor (art. 32 alin. 3 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor);

Controlul in conditii normale sa nu fie pentru IMM-uri la perioade mai scurte de 3 ani- in trimestrul II 2015;

Asigurarea unui cadru legal stabil si predictibil in domeniul fiscal si contabil pentru IMM-uri, bazat pe reducerea birocratiei - in trimestrul II 2015.

[1] Doing Business 2014: Understanding Regulations for Small and Medium-Size Enterprises, Banca Mondiala, 2014


Sursa: cnipmmr.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Comunicat CNIPMMR: Propuneri privind imbunatatirea activitatilor de control fiscal si de eliminare a practicilor exagerate asupra IMM-urilor":
Rating:

Nota: 3.25 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.