Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contabilizarea si considerarea fiscala a unui contract de leasing financiar

22-Ian-2013
3014
In luna august, o firma a achizitionat o masina prin leasing. A platit avansul de 30%, precum si prima rata aferenta acestui contract, tot in luna august. Aceasta masina nu participa la activitatea economica a frmei. Vom stabili daca in aceasta situatie trebuie sa se deduca doar 50% din avans si
din celelalte cheltuieli cu aceasta masina sau nu trebuie sa se deduca nimic, precum si care sunt inregistrarile contabile aferente.


Notele contabile pentru operatiunea de leasing financiar sunt:

Achizitionarea autoturismului in leasing financiar (data acordarii finantarii):


2133 = 167
"Mijloace de transport" "Alte imprumuturi si datorii asimilate"
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii



Evidentierea dobanzii aferente contractului de leasing:

Debit 8051 "Dobanzi de platit"


Avansul:

% = 404
167 "Furnizori de imobilizari"
"Alte imprumuturi si datorii asimilate"
4426
"TVA deductibila"

Si:

404 = 5121
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in lei"


Sau:

Plata avansului prin banca:

232 = 5121
"Avansuri acordate pentru "Conturi la banci in lei"
imobilizari corporale"

Inregistrarea facturii:


% = 404
167 "Furnizori de imobilizari"
"Alte imprumuturi si datorii asimilate"
4426
"TVA deductibila"


Regularizarea contului 232:


404 = 232
"Furnizori de imobilizari" "Avansuri acordate pentru imobilizari corporale"

Inregistrarea facturilor cuprinzand rata scadenta si dobanda:


% = 404
"Furnizori de imobilizari"
167
"Alte imprumuturi si datorii asimilate"
666
"Cheltuieli privind dobanzile"
4426
"TVA deductibila"


Diminuarea dobanzii de plata:
Credit 8051 "Dobanzi de platit"


Inregistrarea amortizarii lunare incepand cu luna urmatoare punerii in functiune:


6811 = 2813
"Cheltuieli de exploatare" "Amortizarea instalatiilor,
mijloacelor de transport,
animalelor si plantatiilor"


Dat fiind ca masina nu va fi folosita exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice, se va limita la 50% dreptul de deducere a TVA aferente ratei de leasing, iar partea de TVA nedeductibila se va inregistra prin formula contabila:


635 = 4426
"Cheltuieli cu alte impozite "TVA deductibila"
taxe si varsaminte asimilate"
(art. 145^1 din Codul fiscal)


Calculul impozitului pe profit si al cheltuielilor nedeductibile se efectueaza extracontabil, in Registrul de evidenta fiscala. Limitarea deductibilitatii cheltuielilor nu implica efectuarea unor inregistrari contabile, insa conturile de cheltuieli (666 "Cheltuieli privind dobanzile", 628 "Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti" s.a.) se pot dezvolta pe analitice distincte pentru cheltuielile deductibile si cele nedeductibile (art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal).

Conform Normelor metodologice de aplicare a art. 21 alin. (4) lit. t), in cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, inclusiv cele inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, cum sunt: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta, chiriile, partea nedeductibila din taxa pe valoarea adaugata, dobanzile, comisioanele, diferentele de curs valutar etc.

Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente taxei pe valoarea adaugata, respectiv aceasta se aplica si asupra taxei pe valoarea adaugata pentru care nu s-a acordat drept de deducere. Cheltuielile cu amortizarea nu fac obiectul limitarii la 50%.

In explicatia de mai sus, am presupus ca masina nu este folosita exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice, dar utilitatea ei pentru firma este cel putin una in scopuri administrative.
Daca scopul pentru care societatea cumpara masina nu are absolut nicio legatura cu activitatea economica, atunci:
- ea nu va fi considerata mijloc fix - definitia mijlocului fix din Codul fiscal fiind "orice imobilizare
corporala, care este detinuta pentru a fi utilizata in productia sau livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriata tertilor sau in scopuri administrative, daca are o durata normala de utilizare mai mare de un an si o valoare mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului;"
- societatea nu va inregistra cheltuieli cu amortizarea;
- societatea nu are dreptul sa deduca TVA;
- cheltuielile sunt nedeductibile integral conform art. 21 alin. (1) lit. a): "Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare".




Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contabilizarea si considerarea fiscala a unui contract de leasing financiar":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.