Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contestatia la executare si contestatia la titlu

13-Feb-2009
10186

Iuliana Nicoleta Vaduva


director executiv D.I.T.L.

Inca de la aparitia sa, Codul de procedura fiscala a constituit si continua sa constituie o ?mare necunoscuta? pentru marea majoritate a contribuabililor.

Din pacate, aceasta necunoastere a mecanismelor de baza ale Codului de procedura fiscala ii pune de cele mai multe ori in situatia de a-si paraliza propriile cai de atac pe care inteleg sa le exercite impotriva actelor emise de fisc.

Daca in ceea ce priveste impozitele si taxele cuvenite bugetului general consolidat, recurgerea la serviciile avocatilor specializati a facut ca lucrurile sa se mai limpezeasca, in ceea ce priveste impozitele si taxele locale lucrurile stau chiar dramatic, din perspectiva consecintelor asupra contribuabililor.

Majoritatea contribuabililor, persoane fizice sau persoane juridice, pur si simplu nu tin cont de faptul ca si in cazul acestor impozite si taxe sunt aplicabile dispozitiile Codului de procedura fiscala.

Faptul ca nu se acorda importanta cuvenita modului in care sunt completate declaratiile de impunere si nici actelor administrative prin care, urmare a declaratiilor pe propria raspundere, sunt individualizate obligatiile de plata, ii poate pune pe contribuabili in situatii extrem de neplacute de a fi debitori fata de bugetul local si de a nu mai putea exercita practic nicio cale legala de atac.

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

Complicatiile apar in momentul in care se trezesc in mana cu o somatie de plata cuprinzand sume pe care nu le ?recunosc? ca fiind datorate.

Ce se intampla in acel moment? Din practica, putem afirma fara teama ca am gresi sau am exagera ca, in cca 80% din cazuri, contribuabilul ? fie el persoana fizica sau juridica ? da fuga la fiscul local cerandu-i imperios sa-i ?anuleze ? somatia pentru ca, din ?n? motive el nu ar datora sumele respective.

Fie Fiscul a calculat gresit, fie el, spre exemplu, nu are cladire cu instalatii, iar pe rolul fiscal figureaza inregistrat eronat cu o astfel de cladire etc., o sumedenie de motive pentru care, asa cum spuneam, considera ca nu datoreaza debitele respective.

Mai mult decat atat, alti contribuabili formuleaza in scris contestatii impotriva somatiei, solicitand organului fiscal sa procedeze la anularea acesteia tot pe considerentul ?de fond? ca sumele nu ar fi datorate.

Incercand sa explice de ce nu datoreaza debitele in cauza, foarte multi contribuabili fac afirmatii de genul: ?de ce nu m-ati anuntat inainte de a-mi trimite somatia? As fi venit si lamuream lucrurile?.

Aceasta ?procedura? de reactie este eronata. De ce?

Deoarece un astfel de contribuabil a comis mai multe erori grave, si anume:

1. nu a dat importanta deciziei de impunere ? actul administrativ fiscal prin care i-a fost stabilit impozitul datorat si scadenta obligatiei de plata;

2. nu a tinut seama de faptul ca decizia de impunere constituie si instiintare de plata fara a mai fi necesara nicio alta formalitate si ca dispozitia legala prin care Fiscul era obligat sa mai trimita o instiintare de plata inainte de a proceda la emiterea somatiei a fost de mult abrogata;

3. in situatia in care nu era de acord cu obligatiile de plata stabilite prin decizia de impunere, termenul in care putea depune contestatia impotriva actului administrativ-fiscal era de 30 de zile de la comunicare, sub sanctiunea decaderii din dreptul de a mai putea formula contestatie;

4. somatia ? reprezinta primul act incepator de executare silita si poate fi contestata numai pe calea contestatiei la executare depusa la instanta de judecata, iar nu la organul fiscal emitent;

5. organul fiscal emitent al unei somatii de plata nu mai poate reveni asupra acesteia atata timp cat nu s-a dispus astfel de catre instanta de judecata prin hotarare judecatoreasca;

6. pe calea contestatiei la executare formulate impotriva somatiei de plata nu pot fi invocate chestiuni de fond privind modul in care au fost stabilite sumele de plata, ci numai aspecte ce vizeaza nelegalitatea executarii insasi;

7. si nu in ultimul rand ? termenul pentru depunerea contestatiei la executare la instanta de judecata este de 15 zile de la data comunicarii somatiei de plata.

Prin urmare, demersul contribuabilului in cauza este sortit esecului din start, din pricina necunoasterii dispozitiilor Codului de procedura fiscala, care reglementeaza foarte strict caile de atac.

Pentru a evita astfel de situatii neplacute, contribuabilii trebuie sa fie deosebit de atenti cu actele pe care le depun la fiscul local sau care le sunt comunicate de catre acesta si sa le acorde cel putin aceeasi importanta pe care o acorda in relatia cu ?fiscul mare?.

Ani la rand contribuabililor le-a fost inoculata ideea ca organul fiscal este platit din banii domniilor-lor, iar concluzia acestei premise (premisa corecta pe fond ) ar fi in sensul ca fiscul local ?nu conteaza?, adica trebuie sa rezolve intr-un mod informal doleantele si reclamatiile contribuabilului.

Aceasta deosebire de tratament existenta inca in mentalitatea unor contribuabili nu este recunoscuta de lege, Codul de procedura fiscala instituind proceduri in mod egal aplicabile tuturor relatiilor dintre contribuabili si administratia fiscala, indiferent ca este vorba despre impozite si taxe datorate bugetului centralizat al statului sau bugetelor locale.

Afirmatii precum ?eu am trimis soferul sa-mi declare masina ca sa va dau voua bani, iar voi nu vreti sa-mi inregistrati declaratia? sau ?atunci cand v-am platit impozitele am fost bun, acum cand am trimis secretara sa-mi dati un certificat de atestare fiscala nu vreti sa-l eliberati ca nu are imputernicire in forma autentica??, se pot auzi in fiecare zi la o directie de impozite si taxe locale.

Niciunul dintre acesti contribuabili, ca si cei care vin cerand vehement organului fiscal ?anularea somatiei de plata? nu tin cont de faptul ca organul fiscal local este intr-adevar platit din banii domniilor-lor, dar nu face altceva decat sa aplice legea, iar nu sa o incalce. Fiecare astfel de solicitare care ar fi adusa la indeplinire pune in pericol atat bugetul comunitatii respective, cat si pe respectivii contribuabili.

De ce? Pentru ca ?soferul nu poate depune la fisc declaratia pe propria raspundere necesara in cazul in care se declara o masina?, fara o imputernicire in forma autentica din partea proprietarului, din care sa rezulte ca l-a mandatat ca, in numele sau si pentru sine, sa faca o astfel de declaratie. De asemenea, aceluiasi ?sofer? fara un mandat in forma autentica dat in acest sens nu i se poate comunica legal decizia de impunere prin care a fost stabilit impozitul datorat pentru respectivul mijloc de transport si termenele scadente.

De asemenea, deosebit de periculoasa este trimiterea ?secretarei, portarului, inginerului etc.? sa ridice un document de la Fisc ? de exemplu un certificat de atestare fiscala ? fara a avea in acest sens o imputernicire in forma autentica.Si acest lucru s-a dovedit a fi realmente periculos pentru cei care s-au trezit peste noapte cu casele vandute.

Este foarte adevarat ca traim intr-o lume extrem de grabita, ca uneori pur si simplu nu putem sa ajungem la Fisc pentru o anumita operatiune, dar nu este mai putin adevarat ca atata timp cat exista o lege trebuie sa ne supunem ei indiferent cat am fi de grabiti, in primul rand pentru securitatea noastra, fie ca suntem contribuabili, functionari publici sau imputerniciti.

Respectand legea, vom evita ca ?soferul? sa greseasca la completarea declaratiei de impunere, sa ia in graba si fara sa dea atentie decizia de impunere prin care v-a fost stabilit impozitul de plata poate cu un zero in plus, si eventual sa va inmaneze intr-o mapa documentele, considerand atat el, cat si dumneavoastra ca problema este pe deplin rezolvata.

Respectand legea, nu veti risca sa va treziti in mana cu somatia de plata continand o suma cu un zero in plus si sa constatati cu stupoare ca ati pierdut de mult cele treizeci de zile in care puteati formula contestatia la decizia de impunere ca sa puteti sustine ca Fiscul a calculat gresit impozitul.

Dar, revenind la subiectul articolului nostru, trebuie retinute urmatoarele:

1. contestatia la titlu (titlul de creanta fiscala, decizia de impunere) si contestatia la executare ? sunt cai de atac diferite ce pot fi exercitate impotriva unor categorii diferite de acte ? actul administrativ-fiscal, respectiv actul de executare, ambele emise de Fisc;

2. cele doua cai de atac se exercita in termene diferite, insa nerespectarea ambelor termene este sanctionata cu decaderea ? contestatia impotriva actului administrativfiscal ? se formuleaza in termen de 30 de zile de la comunicare, iar contestatia la executare ? se exercita in termen de 15 zile de la data comunicarii actului de executare respectiv;

3. cele doua cai de atac se exercita la organe diferite ? contestatia impotriva deciziei de impunere ? la organul fiscal local emitent, iar contestatia la executare la instanta judecatoreasca competenta;

4. cele doua cai de atac nu sunt similare si nu se pot substitui una prin alta; pe calea contestatiei la executare nu pot fi invocate aspecte ce tin de nelegalitatea titlului de creanta, deci de aspecte de fond ale determinarii impozitului.

Prin urmare, sfatul nostru este urmatorul:

? respectati legea si solicitati functionarului din fata dumneavoastra sa o respecte;

? suntem siguri ca nu doriti sa aveti in fata un functionar slugarnic gata sa incalce legea daca un contribuabil este suficient de ?convingator?, ci un profesionist care stie exact ce are de facut, dobandindu-si astfel o prestanta fireasca ce tine de statutul de functionar public, dar mai ales de competenta sa profesionala;

? daca sunteti o persoana ocupata, tot Codul de procedura fiscala va scoate din impas; astfel, va puteti desemna un imputernicit care sa va reprezinte in relatia cu organul fiscal numai in limitele expres stabilite de dumneavoastra. In acest caz, imputernicirea trebuie sa fie una in forma autentica (autentificata de un notar public) sau in cazul in care reprezentarea este asigurata de un avocat ? imputernicirea avocatiala;

? imputernicirea in forma autentica se inregistreaza la organul fiscal in original sau in copie legalizata, o singura data. Dupa inregistrarea acesteia, imputernicitul se poate prezenta de fiecare data avand asupra sa un act de identitate;

? imputernicirea ramane valabila pana la data inregistrarii la Fisc a actului de revocare tot in forma autentica, sau la data inregistrarii unei alte imputerniciri in forma autentica prin care titularul desemneaza un alt reprezentant;

? la organul fiscal sunteti obligat sa depuneti imputernicirea autentificata de notar in original sau in copie legalizata; un inscris sub semnatura privata chiar prezentat in original nu poate inlocui imputernicire in forma autentica;

? atentie la intocmirea declaratiei de impunere ? este un act intocmit pe propria raspundere care produce si consecintele de rigoare;

? atentie la decizia de impunere prin care va este stabilit impozitul datorat si termenele de plata;

? in situatia in care nu sunteti de acord cu cele stabilite prin decizia de impunere (decizia pentru stabilirea de diferente de plata, decizia de calcul accesorii) aveti dreptul sa formulati contestatie in termen de 30 de zile de la comunicare, sub sanctiunea decaderii, la organul fiscal local emitent;

? organul fiscal solutioneaza contestatia printr-o decizie;

? decizia emisa in solutionarea contestatiei este act administrativ definitiv in sistemul cailor administrative de atac si poate fi contestata, la randul sau la instanta de contencios administrativ competenta;

? atentie la actele de executare intocmite de fiscul local; acestea pot fi: somatia de plata, poprirea asupra conturilor sau veniturilor urmaribile, sechestrul asiguratoriu asupra bunurilor mobile si imobile, procesul-verbal de adjudecare, procesul-verbal de distribuire a sumelor obtinute din valorificarea sechestrului;

? impotriva oricarui act de executare se poate face contestatie la executare in termen de 15 zile, direct la instanta judecatoreasca competenta;

? hotararea judecatoreasca pronuntata de instanta in judecarea contestatiei la executare poate fi atacata cu recurs la instanta superioara competenta.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din decembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Articol adaugat in 13 februarie 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contestatia la executare si contestatia la titlu":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

11-Dec-2014

articol prost, gargara pe langa subiect. repetarea acelorasi idei de nenumarate ori





Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.