Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contract de consultanta si proiectare in Cecenia. Regim TVA

06-Sep-2012
2626
Intrebare:

Societatea comerciala ES SRL, persoana juridica romana, platitoare de TVA, a incheiat doua contracte de consultanta si proiectare pentru constructia a 2 fabrici de caramida in Cecenia. Proiectele de construire a fabricilor sunt proiecte guvernamentale, finantate de catre stat. Un contract este incheiat direct cu un organism guvernamental cecen. Celalalt contract este incheiat cu firma AS SRO din Slovenia, platitoare de TVA in Slovenia, care este antreprenorul general pentru constructia celei de-a doua fabrici in Cecenia. Prin urmare, firma ES SRL Romania, in baza celor 2 contracte va emite facturi astfel:
- facturi emise catre organismul guvernamental din Cecenia, in baza primului contract;
- facturi emise catre SC AS SRO Slovenia, in baza celui de-al doilea contract.

Vom raspunde astfel urmatoarelor intrebari:
- Care este regimul de TVA aplicabil celor doua contracte? Cum se emit facturile, cu sau fara TVA?
- Ce documente trebuie solicitate de la beneficiari, pentru a justifica, facturarea fara TVA romaneasca?
- Care sunt obligatiile declarative ale firmei din Romania?
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

- Are firma din Romania obligatii de inregistrare in scopuri de TVA in Cecenia?


Raspuns: Avand in vedere faptul ca serviciile la care faceti referire sunt legate de un bun imobil, pentru facturarea acestora, prestatorul din Romania trebuie sa aplice exceptia de la regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, indiferent de calitatea beneficiarului: un organism guvernamental din Cecenia si un antreprenor din Slovenia. Exceptia este reglementata prin art. 133 alin. 4 lit. a) din Codul fiscal si punctul 14 alineatul 2 litera a) din normele de aplicare "a) elaborarea de planuri pentru o constructie sau o parte a unei constructii care sunt alocate unei anumite parcele de teren, indiferent daca constructia este ridicata sau nu;"

Referitor la serviciile de consultanta care nu sunt reglementate in mod expres nici prin Codul fiscal, dar nici prin normele de aplicare, am in vedere precizarea cu caracter general de la pct. 14 alin. (2) din norme in care se regaseste urmatoarea formulare: "Serviciile efectuate in legatura cu bunurile imobile cuprind printre altele operatiuni precum:".
In opinia mea, serviciile de consultanta legate direct de un bun imobil se incadreaza"printre altele".

Conform acestei exceptii, d.p.d.v. al TVA, se considera ca serviciile de consultanta, proiectare, constructii montaj si orice alte servicii de acest gen legate direct de un bun imobil localizat pe un teren au locul prestarii acolo unde este situat bunul imobil respectiv. Din acest motiv, serviciile la care faceti referire nu sunt impozabile in Romania, fiind impozabile pe teritoriul statului tert pe care urmeaza a fi construite cele doua bunuri imobile, in Cecenia.

Astfel, valoarea serviciilor de consultanta si proiectare care au drept scop constructia celor doua fabrici se factureaza fara a colecta TVA, prin inscrierea pe factura a mentiunii " neimpozabil in Romania". Aceasta operatiune se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 3 denumit "Livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care locul livrarii/locul prestarii este in afara Romaniei (in UE sau in afara UE), precum si livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. b) si c) din Codul fiscal, din care: " .

Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca exceptia de la regula generala nu se aplica in situatia in care serviciile respective sunt aferente unui bun imobil care nu este localizat. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 14 alin. (3) lit. a) din normele de aplicare ale art. 133 alin. (4) din Codul fiscal: " Nu se considera servicii legate de bunul imobil in sensul art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal operatiuni precum:

a) elaborarea de planuri/schite pentru o constructie sau o parte a unei constructii care nu sunt alocate unei anumite parcele de teren;".

In acest caz, se aplica regula generala de taxare reglementata prin art. 133 alin. (2) din Codul fiscal conform careia locul prestarii se considera a fi locul unde este situat fiecare beneficiar, in Cecenia (organismul guvernamental) si in Slovenia (antreprenorul). Astfel, serviciile prestate beneficiarului din Slovenia se incadreaza in categoria operatiunilor intracomunitare pentru care trebuie efectuata raportarea prin declaratia 390 VIES cu simbolul P daca beneficiarul din Slovenia comunica prestatorului din Romania un cod valid de TVA.

In ambele situatii (bun imobil localizat pe o suprafata de teren si bun imobil care nu este localizat), pentru jusificarea aplicarii regimui de neimpozitare d.p.d.v. al TVA este suficient contractul de consultanta si contractul de proiectare incheiat cu fiecare beneficiar al lucrarii din care rezulta faptul ca fiecare bun imobil este situat in afara teritoriului Romaniei si beneficiarul este o persoana juridica nerezidenta.

Avand in vedere faptul ca serviciile prestate nu sunt de natura lucrarilor de constructii montaj care ar impune infiintarea unui sediu fix sau a unui sediu permanent pe teritoriul Ceceniei, consider ca firma din Romania nu este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Cecenia daca acest stat ar aplica regimul de taxare pe valoarea adaugata. In acest context, recunosc faptul ca nu cunosc daca legislatia fiscala din Cecenia impune sistemul TVA, motiv pentru care este recomandabil sa va adresati autoritatii fiscale din Cecenia.

In concluzie, trebuie sa retineti ca, indiferent de faptul ca este aplicabila regula generala de taxare sau exceptia de la regula generala, serviciul nu este neimpozabil in Romania, pentru fiecare din serviciul prestat.

Cu toate acestea, firma ES S.R.L. din Romania isi poate exercita dreptul de deducere a TVA aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate de pe teritoriul Romaniei in baza prevederilor articolului 145 alineatul 2 litera conform caruia cap. 10 "Regimul deducerilor", art. 145, alin. 2, lit. b) " Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:… lit. b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;"

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract de consultanta si proiectare in Cecenia. Regim TVA":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.