Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contract de subantreprenoriat. Cum procedam la declararea sediilor secundare?

14-Aug-2014
1474
In cazul de mai jos, societatea este subantreprenor si efectueaza lucrari electrice si sanitare pe mai multe santiere din Bucuresti, cat si din alte localitati din tara. Se va vedea daca firma e obligata sa declare puncte de lucru pe perioada derularii contractelor, precum si in ce masura conteaza perioada derularii contractelor pentru declararea punctelor de lucru.

La art. 74 din Codul de procedura fiscala se prevede:

"Art. 74 Declararea filialelor si sediilor secundare


(1) Contribuabilii au obligatia de a declara organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile, infiintarea de sedii secundare.
(2) Contribuabilii cu domiciliul fiscal in Romania au obligatia de a declara in termen de 30 de zile infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.

(3) In sensul prezentului articol, prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfatoara integral sau partial activitatea contribuabilului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea.
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

(4) Prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

(4^1) Sediile permanente definite potrivit Codului fiscal sunt sedii secundare.

(5) Contribuabilii care inregistreaza sediile secundare ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor potrivit Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia declararii acestor sedii potrivit prezentului articol."

In normele metodologice aferente acestui articol se prevede:

"71.1. Prin sediu secundar se intelege o sucursala, agentie, reprezentanta sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica, inclusiv de tipul celor definite de art. 8 din Codul fiscal
.
71.2. Declararea sediilor secundare se face prin completarea datelor corespunzatoare din declaratia privind sediile secundare. Declaratia se depune la organul fiscal competent care va inregistra informatiile respective in registrul contribuabililor fara a atribui cod de identificare propriu sediilor secundare astfel declarate.

71.3. Contribuabilii care, potrivit legii, au obligatii de plata la sedii secundare vor inregistra sediile secundare la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea, prin completarea si depunerea declaratiei de inregistrare fiscala. Declaratia va fi insotita de o copie de pe certificatul de inregistrare fiscala a contribuabilului de care apartine sediul secundar si de pe dovada detinerii cu titlu legal a spatiului."

In codul fiscal, sediul permanent (al nerezidentilor) este definit la art. 8 prin reluarea unor idei din Codul de procedura fiscala, astfel:

"ART. 8 Definitia sediului permanent


(1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent.
(2) Un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier, precum si o mina, un put de titei sau gaze, o cariera sau alte locuri de extractie a resurselor naturale, precum si locul in care continua sa se desfasoare o activitate cu activele si pasivele unei persoane juridice romane care intra intr-un proces de reorganizare prevazut la art. 27^1;

(3) Un sediu permanent presupune un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj sau activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni."

Asadar, din temeiurile legale citate rezulta ca in cazul santierelor, proiectelor, serviciilor legate de acestea, obligatia declararii sediilor secundare (a punctelor de lucru) intervine doar in cazul in care durata acestora este mai mare de 6 luni.

Deci, daca veti executa lucrarile electrice si sanitare pe un santier care are o durata mai mare de 6 luni (durata care rezulta din contract / acte aditionale), atunci exista obligativitatea declararii acelor locatii ca puncte de lucru ale dvs. In cazul in care durata lucrarilor dvs se desfasoara pe santiere cu durata mai mica de 6 luni, nu aveti obligatia declarariila ANAF a punctului de lucru (sediu secundar).

Declararea puntului de lucru la ANAF se face prin completarea unei declaratii fara numar, model regasit in OMFP 1329/2004. Aceasta declaratie se utilizeaza pentru declararea sediilor secundare (puntelor de lucru) pentru care nu exista obligatii de plata (au mai putin de 5 salariati).

Insa daca pe acel santier vor lucra mai mult de 5 salariati inclusiv de-ai dvs, in conformitate cu art. 32 alin. (7) din Legea 273/2006 privind finantele publice locale, atunci declararea sediului secundar la ANAF se va face printr-o declaratie speciala (numar 060), indiferent de durata santierului,

"Art. 32, alineatul (7)

(7) Orice persoana subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, institutia publica si institutia publica locala, care are organizata o entitate, cu sau fara personalitate juridica, la alta adresa decit sediul social al subiectului respectiv, cu minimum 5 persoane care realizeaza venituri din salarii, are obligatia sa solicite inregistrarea fiscala a entitatii respective, ca platitoare de salarii si de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in a carui raza teritoriala se afla adresa unde se desfasoara efectiv activitatea acelei entitati.

Solicitarea se face in termen de 30 de zile de la data infiintarii, pentru entitatile nou-infiintate. Organul fiscal are obligatia ca, in termen de 5 zile de la inregistrarea fiscala, sa transmita o copie de pe certificatul de inregistrare fiscala primarului unitatii administrativ-teritoriale/sectorului municipiului Bucuresti in a carei/carui raza teritoriala isi desfasoara efectiv activitatea entitatea respectiva. Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea astfel incat aceasta sa reflecte impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat, retinut si virat, pe fiecare entitate care intra sub incidenta prezentului alineat."

La art. 34 din codul de procedura fiscala se prevede competenta organului fiscal in administrarea (pentru plata si declarare) a impozitului pe salarii aferent sediului secundar, care este organul fiscal din raza caruia se afla contribuabilul (organul fiscal al mamei), si competenta organului fiscal pentru inregistrarea sediilor secundare, care este organul fisal din raza caruia se afla sediile secundare (organul fiscal al puiului).

"Art. 34 Competenta in cazul sediilor secundare
(1) in cazul sediilor secundare inregistrate fiscal, potrivit legii, competenta teritoriala pentru administrarea impozitului pe venitul din salarii datorat de acestea revine organului fiscal competent pentru administrarea obligatiilor datorate de contribuabilul care le-a inființat.
(2) Competenta pentru inregistrarea fiscala a sediilor secundare ca platitoare de salarii si venituri asimilate salariilor, potrivit legii, revine organului fiscal in a carui raza teritoriala se afla situate acestea."

Deci, inregistrarea sediului secundar cu impozit pe salarii de plata, prin depunerea declaratiei 060, se face la organul fiscal unde se afla sediul secundar, dar plata impozitului pe salariu si depunerea declaratiei 112 cu acest impozit se fac la organul fiscal unde se afla sediul social. Declaratia 060 este instituita prin OMFP 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor - cu modificarile si completarile ulterioare.

In orice conditii, deschiderea unui punct de lucru (sediu secundar), cu sau fara obligatii de plata, se face intr-o prima faza la ONRC si apoi la ANAF.

Declararea la ONRC a unui sediu secundar presupune completarea unei cereri conform modelului emis de Registru, la care se anexeaza anumite documente, printre care CUI-ul societatii, hotarirea asociatilor (decizia asociatului unic) privind deschiderea unui punct de lucru - in care se mentioneaza adresa completa a punctului de lucru -, dovada detinerii spatiului respectiv, imputernicire din partea societatii pentru persoana care va depune actele, daca aceasta este diferita fata de administrator, impreuna cu copie de pe buletinul acesteia.

Dupa citeva zile de la depunerea acestora, ONRC va elibera certificatul de mentiuni privind punctul de lucru (sediul secundar).

Dupa ce ati btinut certificatul de mentiuni, o copie a acestuia, impreuna cu declaratia privind sediul secundar (cu sau fara salariati) se va depune la ANAF pentru declararea punctului de lucru si aici, in termen de 30 de zile de la dobindirea spatiului, insotita de copie de pe actul (contractul) privind locul punctului de lucru.

In loc de concluzii:

Se pune problema: in ce baza detine societatea dvs spatiul respectiv? Practic, santierul nu se desfasoara pe un spatiu detinut de societatea dvs, aceasta desfasurindu-si activitatea pe acel santier in calitate de subcontractor, in baza unui contract comercial de prestari servicii cu contractorul principal. In aceste conditii, oare nu se poate considera ca dvs desfasurati o activitate la sediul clientului dvs?

Deci, ar trebui ca locul unde va desfasurati activitatea sa nu fie considerat punct de lucru pentru dvs, iar dvs sa nu aveti obligatia declararii acestuia.

Insa la art. 74 la alin. (4) se arata ca prin sediu secundar se intelege si un santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni.

Asadar, in baza acestui alineat, care considera ca sediul secundar poate fi dat de activitati legate de santier daca aceste activitati dureaza mai mult de 6 luni, ar fi bine sa procedati la declararea locului in care va veti desfasura lucrarile electrice si sanitare, prin declarare la ONRC si la ANAF prin depunerea declaratiei fara numar privind sediile secundare fara obligatii de plata.

Daca pe santierele respective, indiferent de durata activitatilor desfasurate de dvs (mai putin sau mai mult de 6 luni), veti avea minim 5 salariati, atunci va trebui sa declarati sediul secundar cu obligatii de plata, prin depunerea declaratiei 060 la ANAF.

De retinut ca indiferent de tipul sediului secundar declarat (cu sau fara obligatii de plata), trebuie sa detineti Registrul unic de control pentru acel sediu secundar, in conformitate cu art. 5 alin. (2) din Legea 252/2003 privind registrul unic de control:

"Art. 5

(2) Registrul unic de control se tine la sediul social si la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare."



Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contract de subantreprenoriat. Cum procedam la declararea sediilor secundare?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.