Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
O asociatie de proprietari doreste sa angajeze cu contracte de mandat sau conventii civile urmatoarele persoane:
Ce contributii se vor retine si achita in baza contractelor care se vor incheia (atat pentru angajat, cat si pentru asociatie)?
Pentru conventiile civile independente, ce contributii se retin in cazul in care prestatorul este pensionar sau are contract in alta parte?
SGR Sistemul Garantie-Returnare Obligatii fiscal-contabile
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cenzorii pot fi remunerati in baza contractelor de mandat.
Veniturile platite cenzorilor se incadreaza la art. 55 alin. (2) lit. f ) din Codul fiscal, redate in continuare:
"(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
f) sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, in consiliul de administratie, membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere, precum si in comisia de cenzori";
Pentru veniturle realizate de cenzori nu se retine contributie de asigurari pentru somaj, angajat si angajator, contributie pentru concedii si indmneizatii, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la fondul de garantare a creantelor salariale, conform art. 296^16 lit c, d, e si f din Codul fiscal si a pct. 22 lit. b, pct. 23 lit.c si pct. 25 lit d din Normele metodologice date in aplicarea art. 296^16 din Codul fiscal.
In consecinta, daca cenzorul este remunerat in baza cunui contract de mandat, pentru acesta se va retine:
- impozit pe venit de 16%
- contributie de asigurari sociale atat cota individuala cat si cea a angajatorului conform art. 296 alin. (4) lit n din Codul fiscal si a pct. 6^1 din Normele metodologice, in procent de 10,5% respectiv 15,8%;
- contributie de asigurari de sanatate atat cota individuala cat si cea a angajatorului in procent de 5,5 % respectiv 5,2 %;
Referitor la presedintele asociatiei de proprietari, potrivit art 55 alin. (1) lit. d^2 din Codul fiscal, reguli proprii veniturilor din salarii se aplica si pentru:
“d^2) remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit legii privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari;"
De asemenea pentru veniturile realizate de presedintele asociatiei de proprietari nu se retine contributie de asigurari pentru somaj, angajat si angajator, contributie pentru concedii si indmneizatii, contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si contributia la fondul de garantare a creantelor salariale, conform art. 296^16 lit c, d, e si f din Codul fiscal si a pct. 22 lit. f, pct. 23 lit. g, pct. 25 lit.h din Normele metodologice date in aplicarea art. 296^16 din Codul fiscal.
Asadar si pentru la presedintele asociatiei se incheie un contract de mandat si se retin, declara si platesc urmatoarele impozite si contributii:
- impozit pe venit de 16%
- contributie de asigurari sociale atat cota individuala cat si cea a angajatorului conform art. 296 alin. (4) lit n din Codul fiscal si a pct. 6^1 din Normele metodologice, in procent de 10,5% respectiv 15,8%;
- contributie de asigurari de sanatate atat cota individuala cat si cea a angajatorului in procent de 5,5 % respectiv 5,2 %;
Contributiile sociale sunt datorate indiferent daca persoana mai realizeaza si alte venituri cum ar fi venituri din salarii sau veniturii din pensii intrucat Codul fiscal nu prevede astfel de exceptii.
In ceea ce il priveste pe administrator, conform art. 34 alin. (2) din Legea nr. 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator sau incheie contracte cu persoane juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.
Totodata art. 35 alin. (1) din aceeasi lege prevede ca pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie, asociatia de proprietari poate angaja fie persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile, fie poate incheia contract de administrare cu persoane juridice specializate si autorizate, care au ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care au ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract. Administratorilor de imobile li se aplica in mod corespunzator prevederile art. 21 alin. (2) si ale art. 22 din Legea ner. 230/2007.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.
Asadar, pentru activitatea de administrare care include atat activitati de administrare tehnica, de contabilitate, dar si casierie, puteti recurge:
- fie la angajarea prin incheierea unui contract individual de munca a unei persoane fizice atestate pentru functia de administrator de imobile;
- fie la incheierea unui contract de administrare cu o persoana juridica specializata si autorizata, care are ca obiect de activitate numai domeniul asociatiilor de proprietari ori care are ca activitate principala administrarea imobilelor pe baza de tarife sau contract.
Avand in vedere aceste prevederi legale, consideram ca administatorul unei asociatii de proprietari nu poate fi remunerat in baza unei conventii civile. El poate fi remunerat fie in baza unui CIM fie se autorizeaza si incheie un contract de administrare cu asociatia de proprietari.
Incheierea unei conventii civile este posibila daca activitatea are caracter ocazional si nu indeplineste criteriile pentru incadarare a acesteia ca dependenta conform art. 7 pct. 2 subpct. 2.1. lit. a) – d) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
In cazul in care administratorul este angajat cu contract individual de munca nu datoreaza contributia la somaj (retinuta de la salariat si datorata de angajator), avand in vedere ca este pensionar si se vor calcula si se vor retine toate contributiile sociale.
In ceea ce priveste contabilul, potrivit art. 34 alin. (2) din Legea 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate sau incheie contracte cu persoane fizice sau juridice specializate si autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrarii, intretinerii, investitiilor si reparatiilor asupra proprietatii comune.
Totodata art. 35 alin. (1) din aceeasi lege prevede ca pentru activitatea de administrare care include activitati de administrare tehnica, de contabilitate si casierie.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca persoanele fizice pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa. Asadar, pentru contabil, puteti recurge:
- fie la angajarea prin incheierea unui contract individual de munca (cu timp partial) a unei persoane fizice care are calitatea de contabil;
- fie la incheierea unui contract de prestari servcicii cu o persoana fizica sau juridica specializata si /sau autorizata, expert contabil sau contabil autorizat CECCAR
Activitatea desfasurata de catre femeia de serviciu este o activitate care se desfasoara intr-o relatie de dependenta.
In situatia in care activitatea indeplineste criteriile pentru incadrarea acesteia ca dependenta si nu are caracter ocazional, asociatia de proprietari trebuie sa incheie contract individual de munca chiar si cu timp partial.
Daca femeia de serviciu cumuleaza pensia la limita de varsta cu salariul nu datoreaza contributia la somaj(retinuta de la salariat si datorata de angajator), in rest se vor calcula si se vor retine toate contributiile sociale.
Prin urmare, daca administratorul, contabilul si femeia de serviciu vor fi angajati cu contract individual de munca (eventual cu timp partial), se retin, declara si platesc toate obligatiile (impozit, cas, cass, fd de risc, contributia pentru concedii si indemnizatii) ca si la orice salariat cu exceptia contributiei la somaj.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Leasing si refacturare cheltuieli asigurare. Cum tratam din punct de vedere TVA?Noile formulare obligatorii pentru PFA-uri si liber-profesionisti din 2016Calendar ANAF: Pana pe 25 iulie 2023 trebuie depusa D112 de anumiti contribuabiliLicitatii trucate. Ancheta deschisa de Consiliul Concurentei vizeaza 13 companiiAmortizarea fiscala a mijloacelor de transport incepand cu 01 iunie 2013Ultimele articole
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024SAF-T in 2024. Cine are obligatia depunerii D406?Leasingul operational - tot ce trebuie sa stiiDeclaratia Unica venituri din chirii 2024. Cand NU mai este obligatorie depunerea formularului de persoanele fiziceInregistrare in SPV. 7 avantaje de care trebuie sa stie persoanele fiziceArticole similare
Inregistrare punct de lucru. In ce conditii se declara la Registrul Comertului?Documente utile pentru Asociatiile de ProprietariContributii sociale ASOCIATIE DE PROPRIETARIAsociatie de locatari fara statut de persoana juridica. Plata AdministratorDeclaratia 010 impozit profit si ONG. In ce conditii se depune D 010?Ultimele articole
Modificari MAJORE in legislatie privind Asociatiile de proprietari. Tu stii cum sa aplici regulile contabile si fiscale?Modele de documente utile pentru asociatiile de proprietariGDPR: Ce risca asociatiile de proprietari care nu respecta protectia datelor personaleASOCIATIE DE PROPRIETARI. Cum calculam si declaram corect remunerarea administratorului?Regim fiscal tichete cadou. Ce cheltuieli sunt deductibile si ce documente justificative sunt obligatorii?Articole similare
Administrator vs. Contabil. Cine raspunde material si penal?Regulament impozitare venituri platite. In atentia asociatiilor de proprietariSalariu cenzor care obtine venituri din pensii. Impozit si contributii datorate de societateAsociatiile de proprietari 2020. Reguli contabile si fiscaleAsociatiile de Proprietari in 2020 - modificari in legislatieUltimele articole
CENZORUL asociatiei de proprietari: cine poate fi cenzor, atributiiAsociatiile de proprietari. Cine le verifica activitatea in 2023?Asociatiile de proprietari. Ce atributii are un presedinte de blocSalariatii care se autorecenzeaza prin intermediul internetului primesc o zi libera PLATITA de la munca. Ghid cu pasii necesariModificari MAJORE in legislatie privind Asociatiile de proprietari. Tu stii cum sa aplici regulile contabile si fiscale?Articole similare
Cea mai buna initiere in contabilitate! Manualul contabilului incepatorNoutati Legislatie Fiscala 10 - 14 noiembrie 2008Util pentru firme: Raporturile de munca ale directorilor. Fiscalitate si securitate socialaAnunt ONRC! Contractul de mandat inceteaza in 3 ani de la incheierea lui in anumite situatiiPrime de Paste 2023: Firmele pot acorda suma de 300 lei neimpozabili si persoanelor care au CONTRACTE DE MANDAT/ administrare?Ultimele articole
Firmele fara salariati pot ramane la impozitarea micro din 2023 daca incheie CONTRACTE DE MANDAT pentru administratoriIndemnizatia de concediu medical. Baza de calcul si completarea Declaratiei 112. Acordarea deducerii personaleNoul Cod fiscal: Facilitati fiscale acordate persoanelor din conducerea societatilorOrin al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 5 din 2010Articole similare
Calendar fiscal ANAF: Ce declaratii depunem in mai 2016?Obligatii privind veniturile din CONVENTII CIVILE. Cumul pensieConventiile civile in 2016. Analiza zileiConventiile civile - noile impozite si contributii socialeCONVENTII CIVILE: Plata contributiei la sanatateUltimele articole
Contractul individual de munca. 10 ALTERNATIVE complet legale pe timp de crizaContraventii si sanctiuni prevazute de Legea contabilitatiiAdministrator bloc neinregistrat fiscal. Completarea F100, F 205 si a Declaratiei UniceVenituri realizate din CONVENTII CIVILE de o persoana fizica neinregistrata fiscal. Indemnizatie crestere copilCONVENTII CIVILE raportate prin D112 in anul 2016. Se depune D 205?Sfaturi de la experti
Cheltuieli de protocol. Mese la restaurant si cazare salariat cu mic dejun inclus
Intrebare: In cadrul desfasurarii activitatii, societatea noastra s-a intalnit cu urmatoarele situatii: 1. Angajatii iau masa in oras/restaurant impreuna cu partenerii de afaceri, aduc factura fiscala impreuna cu decontul de cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Legea nu reglementeaza nota de lichidare si concediul de odihna
Intrebare: 1. La incetarea contractului de mandat, mandatarul trebuie sa isi faca o nota de lichidare? 2. In contractul de mandat i-au fost stabilite mandatarului un numar de zile de concediu de odihna. La incetarea mandatului este corect sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Intreprinderi legate 2024. Care este noua definitie si cum se pune in practica
Reorganizare ANAF 2024. Vor DISPAREA anumite documente tiparite pe hartie
RO e-Factura. Exceptii de la obligativitatea trimiterii facturilor in sistem
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024