Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii conventii civile. Retinerea impozitului

11-Dec-2012
6584
Analizam mai jos cazul unei firme care incheie o conventie civila cu o persoana fizica pentru servicii de asistenta tehnica, durata contractului fiind de 30 de zile si plata facandu-se intr-o singura transa. Prin contract se stabileste ca firma retine 16 % impozit pe venit si cotizatiile.

Vom stabili daca, avand in vedere ca persoana fizica are contract de munca semnat cu o alta institutie, se mai plateste cotizatie catre Casa de Pensii si daca in afara de D100 si D112, mai exista si alte obligatii declarative.

Solutia consultantului:

Incepand cu 1 iulie 2102, persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal dobandesc calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte. Modificarea se produce in contextul abrogarii prevederilor art. III din OUG 58/2010 incepand cu aceasta data.

Astfel, incepand cu data de 1 iulie 2012, nu se va mai calcula contributia de asigurari pentru somaj pentru persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal , insa vor intra sub incidenta contributiei de asigurari sociale de sanatate astfel cum este reglementata de Codul fiscal .
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii


Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 21 alin. (4) din Codul fiscal.

Pentru persoanele prevazute la art. 52 alin. (1) lit. a)-c) din Codul fiscal , baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, conform art. 296 indice 22 alin. (7) din Codul fiscal , nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Cota de contributie de asigurari sociale pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala de 10,5%.

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale, persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 (de exemplu daca este salariat cu contract individual de munca), precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii nu datoreaza aceasta contributie pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. art 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal (PFA, II, IF, profesii libere, venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal ).

Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti. Temeiul il reprezinta art. 296 indice 21 alin. (4) din Codul fiscal.

In cazul contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru persoanele prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, art. 296 indice 22 alin. (5) prevede o limita pentru baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate. Aceasta nu nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Cota de contributie de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal este cea individuala de 5,5%.

Persoanele fizice care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) din Codul fiscal datoreaza contributii sociale individuale in cursul anului, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si virarii sumelor respective, obligatiile reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate calculate, retinute si virate in cursul anului fiscal de catre platitorii de venit fiind obligatii finale. Contributiile retinute se vireaza pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-a platit venitul, in functie de perioada fiscala aleasa de platitorul de venit, conform art. 296 indice 24 alin. (5) si (6) din Codul fiscal .

Declararea contributiilor sociale individuale se va face de catre platitorul de venit, care in acest caz este asimilat angajatorului, prin depunerea formularului 112, dupa caz, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile, respectiv a lunii urmatoare trimestrului in care s-au platit veniturile, in functie de perioada de raportare.

Astfel in situatia prezentata, persoana fiind exceptata doar de la plata contributiei de asigurari sociale incadrandu-se printre exceptiile prevazute de art. 296 indice 21 alin. (2) din Codul fiscal , platitorul va calcula, retine si vira doar impozitul pe venit si contributia individuala de asigurari sociale de sanatate, obligatii pe care le va declara in formularul 112.

Nu trebuie ignorata nici obligatia declarativa prevazuta de art. 93 din Codul fiscal , de a depune o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit (formularul 205) la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii conventii civile. Retinerea impozitului":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Procedura faliment. Se poate anula provizionul nedeductibil in 2016?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect situatia in care pentru creanta veche din anul 2012 s-a constituit in luna decembrie 2012 un provizion 30% deductibil, 70% nedeductibil. In cursul anului 2013, se declara deschiderea procedurii de faliment a clientului, procedura aflata inca in desfasurare (societatea este inscrisa la masa credala). Stabilim astfel daca se poate anula in 2016 provizionul nedeductibil de 70% si constitui provizion deductibil. Conform art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?
    • Analiza de mai jos are ca subiect o societate care plateste dividende aferente anilor precedenti catre actionarul unic, persoana juridica rezidenta in Grecia, actionar al societatii din Romania in procent de 100%. Vom vedea cine achita ?i unde impozitul pe dividende, ce documente trebuie sa prezinte actionarul din Grecia si daca in declaratia 100 trebuie trecut impozitul la cod 631 "Impozit pe venituri din dividende obtinut din Romania de personane nerezidente". Conform art. 229 din Codul...» citeste mai departe aici

  • Sunt disponibile noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie al CEC Bank
    • in conformitate cu prevederile OUG nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de autoritate publica tutelara, a selectat compania TRANSEARCH International S.R.L. pentru a-l asista in procesul de recrutare a noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie la CEC BANK S.A. CEC BANK S.A. este persoana juridica româna, organizata in forma juridica a unei societati pe actiuni,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.