Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii datorate pentru dividende

21-Feb-2012
8336
Intrebare:

Ce contributii/impozite se aplica asupra sumelor ridicate cu titlu de dividende in cursul anului 2012 in urmatoarele cazuri:
- de la o persoana juridica romana de catre o persoana fizica rezidenta in Romania si nerezidenta;
- de la o persoana juridica romana de catre o persoana juridica inregistrata in Romania si straina (UE si in afara UE);
- de la o persoana juridica straina de catre o persoana fizica rezidenta in Romania si de catre o persoana juridica inregistrata in Romania?
Care este modul de calcul al acestora (contributii/impozite)?
Ce articole contabile genereaza?
Care sunt declaratiile fiscale care se depun, de catre cine si termenele de depunere ale acestora?
Manualul contabilului incepator
Manualul contabilului incepator
Vezi detalii
Legea 70/2015 - 37 intrebari si raspunsuri
Legea 70/2015 - 37 intrebari si raspunsuri
Vezi detalii
Contabilitatea organizatiilor non-profit
Contabilitatea organizatiilor non-profit
Vezi detalii



Raspuns:

1. In situatia primirii dividendelor de catre o persoana fizica romana de la o persoana juridica romana:
- persoana juridica romana are obligatia retinerii la sursa a impozitului pe venit in cota de 16%, conform art 67 alin1 din Codul fiscal . Impozitul se declara si achita de catre societate pana la data de 25 a lunii urmatoare platii dividendelor. Societatea va avea obligatia depunerii declaratiei 100 completata la rubrica impozit pe dividende pana ladata de 25 a lunii urmatoare retinerii la sursa a impozitului. Retinem ca, in situatia in care profitul a fost repartizat la dividende, dar acestea nu au fost achitate pana la sfarsitul anului in care au fost repartizate, atunci societatea are obligatia declararii si platii impozitului pana la data de 25 ianuarie a anului urmator efectuarii repartizarii profitului la dividende. Totodata societatea va avea obligatia depunerii Declaratiei informative 205 pe beneficiari de venit pana in ultima zi a lunii februarie a anului urmator platii dividendelor.

In acest caz, in situatia in care persoana fizica nu obtine venituri din alte surse (salarii, pensii, activitati independente, etc), aceasta va avea obligatia sa se asigure in sistemul asigurarilor sociale si sa achite contributia la asigurarile sociale - in suma minima de 232 lei (2117x35%x31,3%). Totodata va trebui sa plateasca contributia de asigurari de sanatate in cota de 5,5% din dividendele nete incasate, dar nu mai putin de cota de 5,5% aplicata la un salariu annual minim brut pe tara. Persoanele care realizeaza venituri de aceasta natura (dividende), dar care pana la data de 31 decembrie a anului in curs nu au incasat aceste venituri sau veniturile de acest fel, incasate anual, sunt sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, vor plati contributia anual pana la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmator, calculata la nivelul a 12 salarii minime brute pe tara. Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu dividendele care se platesc dupa data prevazuta pentru plata contributiei, se achita pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a facut plata. Retinem ca, persoanei fizice romane beneficiara de dividende ii revine obligatia de declarare si plata a contributiilor de asigurari sociale si de sanatate.

2. In situatia primirii dividendelor de catre o persoana fizica nerezidenta de la o persoana juridica romana, persoana juridica va avea obligatia retinerii la sursa a impozitului pe dividende de 16% sau in cota prevazuta de Conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul de rezidenta al beneficiarului de venit. Retinem ca, se aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri (cotele mai favorabile) in conditiile in care nerezidentul prezinta Certificat de rezidenta fiscala emis de autoritatile fiscale din statul sau de rezidenta, valabil la momentul efectuarii platilor catre nerezident. Societatea va avea obligatia depunerii declaratiei 100 completata la rubrica impozit pe veniturile obtinute de nerezidenti -persoane fizice pana ladata de 25 a lunii urmatoare retinerii la sursa a impozitului. Totodata societatea va avea obligatia depunerii pana in ultima zi a lunii februarie a Declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, conform art 119 din Codul fiscal .

3. Dividende primite de o persoana juridica romana de la o alta persoana juridica romana.
In acest caz sunt aplicabile prevederile art 36 din Codul fiscal, redat mai jos:

"(1) O persoana juridica romana care distribuie/plateste dividende catre o persoana juridica romana are obligatia sa retina, sa declare si sa plateasca impozitul pe dividende retinut catre bugetul de stat, astfel cum se prevede in prezentul articol.

(2) Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 16% asupra dividendului brut distribuit/platit unei persoane juridice romane.

(3) Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se distribuie/plateste dividendul. In cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende aferent se plateste pana la data de 25 ianuarie a anului urmator.

(4) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul dividendelor platite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane, daca beneficiarul dividendelor detine, la data platii dividendelor, minimum 10% din titlurile de participare ale celeilalte persoane juridice, pe o perioada de 2 ani impliniti pana la data platii acestora inclusiv."
Retinem asadar ca impozitul pe dividende care se retine este de 16%, declarandu-se in Declaratia 100 pana ladata de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se distribuie/plateste dividendul. Totodata, nu se retine impozit pe dividende in situatia in care persoana juridica romana beneficiara de dividende detine minim10% din titlurile de participare ale celeilate societati pe o perioada neintrerupta de 2 ani.

4. Dividende primite de o persoana juridica din UE /non UE de la o persoana juridica romana

In acest caz sunt aplicabile prevederile art 115 alin 1 lit a si art 116 lit d, conform caruia impozitul pe dividende care se retine este de 16%, in situatia in care beneficiarul de dividende nu prezinta Certificat de rezidenta fiscala, pentru a putea aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri.

Retinem ca, in cazul persoanelor juridice din UE sau memebre AELS, se poate aplica scutire de la plata dividendelor, in baza art 117 alin 1 lit h, daca sunt indeplinite conditiile de participatie de minim 10% pe o perioada neintrerupta de minim 2 ani. Redam mai jos prevederile acestui articol:

"Sunt scutite de impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti urmatoarele venituri ...
h) dividendele platite de o intreprindere, care este persoana juridica romana sau persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, unei persoane juridice rezidente intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau in unul dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, ori unui sediu permanent al unei intreprinderi dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, sunt scutite de impozit, daca persoana juridica straina beneficiara a dividendelor intruneste cumulativ urmatoarele conditii:

1. are una dintre formele de organizare prevazute la art. 20^1 alin. (4);
2. in conformitate cu legislatia fiscala a statului membru al Uniunii Europene sau a unuia dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, este considerata a fi rezidenta a statului respectiv si, in temeiul unei conventii privind evitarea dublei impuneri incheiate cu un stat tert, nu se considera ca este rezident in scopul impunerii in afara Uniunii Europene sau Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei;

3. plateste, in conformitate cu legislatia fiscala a unui stat membru al Uniunii Europene sau a unuia dintre statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari;

4. detine minimum 10% din capitalul social al intreprinderii persoana juridica romana pe o perioada neintrerupta de cel putin 2 ani, care se incheie la data platii dividendului.
Daca beneficiarul dividendelor este un sediu permanent al unei persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, respectiv Islanda, Principatul Liechtenstein, Regatul Norvegiei, situat intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb, pentru acordarea acestei scutiri persoana juridica straina pentru care sediul permanent isi desfasoara activitatea trebuie sa intruneasca cumulativ conditiile prevazute la pct. 1 - 4.
Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica romana care plateste dividendul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
1. este o societate infiintata in baza legii romane si are una dintre urmatoarele forme de organizare: "societate pe actiuni", "societate in comandita pe actiuni", "societate cu raspundere limitata";
2. plateste impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.

Pentru acordarea acestei scutiri, persoana juridica cu sediul social in Romania, infiintata potrivit legislatiei europene, care plateste dividendul, trebuie sa plateasca impozit pe profit, potrivit prevederilor titlului II, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari."
In acest caz, societatea din Romania va depune Declaratia 100 completata la rubrica Impozit pe dividende - persoane juridice. Totodata aceasta va depune si Declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, conform art 119 din Codul fiscal.

5. In situatia primirii dividendelor de o societate din Romania de la societate nerezidenta - societatea din Romania nu are obligatii in ceea ce priveste plata si declararea vreunui impozit. Pentru a se putea aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri societatea din Romania va trebui sa prezinte celeilalte societati Certificat de rezidenta fiscala. Pentru societatea din Romania veniturile din dividende reprezinta venituri neimpozabile la calculul impozitului pe profit. Nici perosoana fizica beneficiarea de dividende de la o societate nerezidenta nu are obligatii de declarare si plata a vreunui impozit in Romania.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii datorate pentru dividende":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

22-Nov-2013

Mama mea a primit o hartie conform careiaa primitdividende in 2012, desi nu a incasat nici un ban, acum nu vor sa o mai asigure la Casa de Asigurari de Sanatate pt ca a avut venituri. Ce e de facut? Nu lucreaza si nu are alte venituri.




Subiectele saptamanii

  • Ministerul de Finante explica impozitarea programatorilor. Noile criterii pentru reconsiderarea activitatilor ca dependente
    • Reprezentantii Ministerului de Finante au transmis recent un comunicat oficial prin care aduc lamuriri suplimentare cu privire la cazul discutat recent in presa in ce priveste impozitarea programatorilor si a PFA-urilor. De asemenea, conform unor modificari recente, PFA-urile risca sa isi piarda circa 40% dintre venituri, amenintate de plata unor contributii retroactive pe ultimii cinci ani. "Sistemul de impozitare a persoanelor fizice care desfasoara activitatea de creare de programe pentru...» citeste mai departe aici

  • Cand iese o microintreprindere din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului 2015?
    • Va reamintim, prin cele ce urmeaza, unele aspecte legate de situatiile in care o microintreprindere iese din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului 2015 Situatiile in care o microintreprindere iese din sistemul de impunere pe venitul microintreprinderilor in cursul anului 2015 sunt urmatoarele: 1) Realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro - cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumeid e 65.000 euro este cursul de schimb de la...» citeste mai departe aici

  • Dilema PFA cu activitate de productie si documentele cerute de Fisc. In ce fel se rezolva paradoxul?
    • In ce masura un PFA este obligat sa prezinte organelor fiscale fisa cheltuielilor efectuate cu o anumita cultura, din care sa rezulte pretul de productie, in conditiile in care legea contabilitatii precizeaza faptul ca PFA-urile nu sunt obligate sa tina contabilitatea de gestiune? In situatia in care activitatea se supune impunerii potrivit prevederilor cap. II «Venituri din activitati independente» din Titlul III din Codul fiscal, venitul net anual fiind determinat in sistem real,...» citeste mai departe aici

  • Cum au produs doar trei firme un prejudciciu de 1,3 milioane euro
    • Inspectorii Directiei Generale Antifrauda Fiscala (DGAF) au identificat un circuit tranzactional fictiv format din patru firme cu sediul in Romania (Oradea) si Ungaria, prin intermediul carora, in perioada 2012-2014, bugetul de stat a fost prejudiciat cu peste 1,3 milioane euro (6,01 mil lei). Concret, in Ungaria au fost infiintate trei firme pe numele unor interpusi, persoane cu cetatenie romana, cu domiciliul in judetul Bihor. Aceste firme aveau rolul de a disimula existenta unor operatiuni...» citeste mai departe aici

  • Sunt aici Grilele fiscale pentru examenul din 2015: Consultant fiscal certificat!
    • Va doriti sa deveniti consultant fiscal? La dispozitia dvs. sunt 120 de intrebari si raspunsuri care va ajuta sa treceti de acest examen cu brio! "Lucrarea Grile fiscale pentru examenul de consultant fiscal 2015 se adreseaza inclusiv celor care au absolvit deja acest examen si care doresc sa isi testeze cunostintele conform celor mai recente modificari legislative. De asemenea, lucrarea este extrem de utila in activitatea de zi cu zi, prin continutul sau practic, contabililor si economistilor.",...» citeste mai departe aici

  • Comunicat Finante privind Spatiul Privat Virtual
    • Ministerul de Finante continua eforturile de informare a contribuabililor cu privire la serviciile pe care le presupune Spatiul Privat Virtual. Ce este Spatiul Privat Virtual? - consta in punerea la dispozitie a unui spatiu virtual, pe serverele MFP/ANAF, prin intermediul caruia se efectueaza comunicarea electronica a informatiilor si inscrisurilor intre ANAF si persoana fizica in legatura cu situatia fiscala proprie. Cine poate accesa Spatiul Privat Virtual? - persoana fizica care are atribuit...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.