Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012

27-Apr-2012
2959
Pana la 31.12.2012 administratorul nerezident UE este indemnizat in SRL in forma asimilat salariului cu NIF. Vedem mai jos care este modalitatea legala prin care acesta ar putea in 2012 (dupa iulie 2012) sa fie remunerat (ca salariat, PFA, conventie) si care sunt costurile asociate si obligatiile de inregistrare/declarare.

Raspuns:

Modificarile Codului fiscal stabilite de OUG 125/2011 ce urmeaza sa intre in vigoare de la 1 iulie 2012 nu privesc contributiile sociale datorate pentru remuneratia administratorului in baza contractului de mandat/administrare sau contributiile sociale datorate asupra veniturilor salariale.
La societatile comerciale cu raspundere limitata functia de administrator poate fi indeplinita in baza unui contract de mandat sau in baza unui contract individual de munca.



Conform art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.
Contabilitatea activitatilor agricole
Contabilitatea activitatilor agricole
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii de Gestiune 2015
Cartea Verde a Contabilitatii de Gestiune 2015
Vezi detalii
Manualul contabilului incepator
Manualul contabilului incepator
Vezi detalii


In consecinta, administratorul, rezident sau nerezident, va datora contributii sociale in Romania daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia securitatii sociale aplicabila este legislatia din acest stat.

Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cat si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.

In relatia dintre statele membre UE, Spatiul Economic European (SEE) si Elvetia sunt aplicabile prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si cele ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este ca sistemul de securitate sociala aplicabil este cel stabilit de legislatia statului membru in care lucratorul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt prevazute exceptii pentru anumite categorii de persoane (detasati, pluri-activitate, etc).

Documentul portabil A1 dovedeste mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala din statul de care apartine institutia care a emis respectivul document. In lipsa acestuia devine aplicabila regula generala - cea a asigurarii conform legislatiei locului de desfasurare a activitatii.

In consecinta, daca administratorul nu prezinta documentul portabil A1 eliberat de institutia competenta din statul al carui rezident este, contributiile sociale se platesc in Romania.

Conform art. 296 indice 4 lit. e) din Codul fiscal , remuneratia administratorilor societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie intra in baza de calcul al contributiilor sociale.

Art. 296 indice 18 alin. (5) din acelasi cod, prevede ca, calculul contributiilor sociale individuale se realizeaza prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (3) asupra bazei lunare de calcul prevazute la art. 296 indice 4, corectata cu veniturile specifice fiecarei contributii in parte, cu exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16.

Astfel, la calculul contributiilor individuale se exclud din baza de calcul, exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16. Exceptii de la plata contributiilor sociale datorate pentru remuneratia administratorului, desemnat/numit in conditiile legii, regasim in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj (art. 296 indice 16 lit. c1), la contributia pentru accidente de munca si boli profesionale(art. 296 indice 16 lit. d1) si la contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (art. 296 indice 16 lit. f).

In consecinta, daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia de securitate sociala aplicabila este legislatia din Romania, pentru remuneratia administratorului rezident sau nerezident se datoreaza urmatoarele contributii sociale:
- contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de stat;
- contributiile de asigurari sociale de sanatate(salariat si angajator) datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

In cazul in care administratorul isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca, contributiile sociale datorate sunt cele eferente veniturilor salariale.

In ambele situatii(contract de mandat/administrator sau contract individual de munca, remuneratia administratorului sau veniturile salariale se declara in formularul 112.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

02-Mai-2012

Persoanele nerezidente pe teritoriul Romaniei nu au obligatia de achita contributia de asigurari sociale de sanatate la FNUASS. Art.2 Ord 617/2007-NORME METODOLOGICE privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. 1.Calitatea de asigurat o au toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile legii si ale prezentelor norme metodologice. 2 Calitatea de asigurat inceteaza odata cu pierderea dreptului de domiciliu sau de sedere in Romania, cu decesul sau cu declararea judecatoreasca a mortii asiguratului.




Subiectele saptamanii

  • Util pentru firme: Raporturile de munca ale directorilor. Fiscalitate si securitate sociala
    • Interdictia administratorilor de a incheia contract de munca cu societatea stabilita de Legea 31/1990 se aplica si directorilor in aceleasi conditii. Conform prevederilor art. 143 alin. (1) din Legea 31/1990, consiliul de administratie poate delega poate delega conducerea societatii unuia sau mai multor directori, numind pe unul dintre ei director general. Director al societatii pe actiuni este numai acea persoana careia i-au fost delegate atributii de conducere a societatii. Orice alta...» citeste mai departe aici

  • Societate cu mai multe magazine. Cum se stabileste obligativitatea tinerii registrelor de casa?
    • Analiza urmatoare are la baza situatia in care o societate detine si magazine de desfacere cu amanuntul a produselor, iar sumele incasate se colecteaza zilnic de catre o banca. La unul dintre magazine, banii se predau zilnic in casieria societatii. Are aceasta firma obligatia de a tine registru de casa in fiecare magazin? Conform Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din anexa nr. 3 la OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, formularul...» citeste mai departe aici

  • Companiile vor fi impozitate mai eficient daca se aplica masurile Comisiei Europene
    • Comisia Europeana a prezentat recent un plan de actiune pentru combaterea evaziunii fiscale, asigurarea de venituri sustenabile si consolidarea pietei unice pentru companii. Se precizeaza astfel ca se va imbunatati semnificativ sistemul de impozitare a acestora in UE, devenind mai echitabil, eficient si favorabil cresterii. Ce implica impozitarea echitabila si eficienta a companiilor? Actiunile-cheie includ o strategie de relansare a bazei fiscale consolidate comune a companiilor, masuri de...» citeste mai departe aici

  • De la 1 iulie apar noi obligatii de plata pentru firme si noi amenzi
    • Incepand cu data de 1 iulie se majoreaza salariul minim pe economie, ceea ce implica noi costuri pentru firme. In concret, incepand cu data de 1 iulie, se majoreaza salariul minim pe economie cu 75 de lei pana la 1.050 de lei brut, conform reglementarilor aduse de Hotararea de guvern 1.091/2014. Aceste modificari duc implicit la noi obligatii de plata din partea firmelor, precum si modificarea unor proceduri fata de felul in care se derulau pana in prezent. Asa cum aminteste si Startupcafe.ro,...» citeste mai departe aici

  • Fuziune si divizare societate. Problema preturilor de transfer si conditiile impuse de banci la creditare
    • In cazul urmator, discutam despre doua firme, unde un singur actionar detine 100%, respectiv 90% dintre actiunile celor doua societati cu activitate identica. ANAF impune problema preturilor de transfer, iar bancile cer la creditare ca firmele sa garanteze reciproc. In ce masura se poate efectua o fuziune intr-o astfel de situatie si ce implicatii exista? Din punct de vedere juridic, operatiunile de fuziune si divizare sunt reglementate prin Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,...» citeste mai departe aici

  • Comisia Europeana explica de ce nu s-a ajuns la o intelegere cu Romania
    • In ciuda unor masuri importante care influenteaza pozitiv situatia la nivel macroeconomic, exista mai multe aspecte care nu au permis incheierea unui acord cu autoritatile romane. Reprezentantii Directiei Generale pentru Afaceri Economice si Financiare din cadrul Comisiei Europene (CE) au declarat la finele saptamanii trecute de ce nu s-a ajuns la un acord. "Privind in perspectiva, realizarile din program ar trebui pastrate, constituind baza pentru o continua crestere puternica si echilibrata si...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.