Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012

27-Apr-2012
3747
Pana la 31.12.2012 administratorul nerezident UE este indemnizat in SRL in forma asimilat salariului cu NIF. Vedem mai jos care este modalitatea legala prin care acesta ar putea in 2012 (dupa iulie 2012) sa fie remunerat (ca salariat, PFA, conventie) si care sunt costurile asociate si obligatiile de inregistrare/declarare.

Raspuns:

Modificarile Codului fiscal stabilite de OUG 125/2011 ce urmeaza sa intre in vigoare de la 1 iulie 2012 nu privesc contributiile sociale datorate pentru remuneratia administratorului in baza contractului de mandat/administrare sau contributiile sociale datorate asupra veniturilor salariale.
La societatile comerciale cu raspundere limitata functia de administrator poate fi indeplinita in baza unui contract de mandat sau in baza unui contract individual de munca.


Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii

Conform art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

In consecinta, administratorul, rezident sau nerezident, va datora contributii sociale in Romania daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia securitatii sociale aplicabila este legislatia din acest stat.

Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cat si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.

In relatia dintre statele membre UE, Spatiul Economic European (SEE) si Elvetia sunt aplicabile prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si cele ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este ca sistemul de securitate sociala aplicabil este cel stabilit de legislatia statului membru in care lucratorul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt prevazute exceptii pentru anumite categorii de persoane (detasati, pluri-activitate, etc).

Documentul portabil A1 dovedeste mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala din statul de care apartine institutia care a emis respectivul document. In lipsa acestuia devine aplicabila regula generala - cea a asigurarii conform legislatiei locului de desfasurare a activitatii.

In consecinta, daca administratorul nu prezinta documentul portabil A1 eliberat de institutia competenta din statul al carui rezident este, contributiile sociale se platesc in Romania.

Conform art. 296 indice 4 lit. e) din Codul fiscal , remuneratia administratorilor societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie intra in baza de calcul al contributiilor sociale.

Art. 296 indice 18 alin. (5) din acelasi cod, prevede ca, calculul contributiilor sociale individuale se realizeaza prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (3) asupra bazei lunare de calcul prevazute la art. 296 indice 4, corectata cu veniturile specifice fiecarei contributii in parte, cu exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16.

Astfel, la calculul contributiilor individuale se exclud din baza de calcul, exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16. Exceptii de la plata contributiilor sociale datorate pentru remuneratia administratorului, desemnat/numit in conditiile legii, regasim in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj (art. 296 indice 16 lit. c1), la contributia pentru accidente de munca si boli profesionale(art. 296 indice 16 lit. d1) si la contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (art. 296 indice 16 lit. f).

In consecinta, daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia de securitate sociala aplicabila este legislatia din Romania, pentru remuneratia administratorului rezident sau nerezident se datoreaza urmatoarele contributii sociale:
- contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de stat;
- contributiile de asigurari sociale de sanatate(salariat si angajator) datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

In cazul in care administratorul isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca, contributiile sociale datorate sunt cele eferente veniturilor salariale.

In ambele situatii(contract de mandat/administrator sau contract individual de munca, remuneratia administratorului sau veniturile salariale se declara in formularul 112.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

02-Mai-2012

Persoanele nerezidente pe teritoriul Romaniei nu au obligatia de achita contributia de asigurari sociale de sanatate la FNUASS. Art.2 Ord 617/2007-NORME METODOLOGICE privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. 1.Calitatea de asigurat o au toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile legii si ale prezentelor norme metodologice. 2 Calitatea de asigurat inceteaza odata cu pierderea dreptului de domiciliu sau de sedere in Romania, cu decesul sau cu declararea judecatoreasca a mortii asiguratului.





Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.