Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012

27-Apr-2012
3699
Pana la 31.12.2012 administratorul nerezident UE este indemnizat in SRL in forma asimilat salariului cu NIF. Vedem mai jos care este modalitatea legala prin care acesta ar putea in 2012 (dupa iulie 2012) sa fie remunerat (ca salariat, PFA, conventie) si care sunt costurile asociate si obligatiile de inregistrare/declarare.

Raspuns:

Modificarile Codului fiscal stabilite de OUG 125/2011 ce urmeaza sa intre in vigoare de la 1 iulie 2012 nu privesc contributiile sociale datorate pentru remuneratia administratorului in baza contractului de mandat/administrare sau contributiile sociale datorate asupra veniturilor salariale.
La societatile comerciale cu raspundere limitata functia de administrator poate fi indeplinita in baza unui contract de mandat sau in baza unui contract individual de munca.


Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii

Conform art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal , contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.

In consecinta, administratorul, rezident sau nerezident, va datora contributii sociale in Romania daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia securitatii sociale aplicabila este legislatia din acest stat.

Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, cat si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.

In relatia dintre statele membre UE, Spatiul Economic European (SEE) si Elvetia sunt aplicabile prevederile Regulamentului (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si cele ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.

Regula stabilita de Regulamentul (CE) 883/2004 este ca sistemul de securitate sociala aplicabil este cel stabilit de legislatia statului membru in care lucratorul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt prevazute exceptii pentru anumite categorii de persoane (detasati, pluri-activitate, etc).

Documentul portabil A1 dovedeste mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala din statul de care apartine institutia care a emis respectivul document. In lipsa acestuia devine aplicabila regula generala - cea a asigurarii conform legislatiei locului de desfasurare a activitatii.

In consecinta, daca administratorul nu prezinta documentul portabil A1 eliberat de institutia competenta din statul al carui rezident este, contributiile sociale se platesc in Romania.

Conform art. 296 indice 4 lit. e) din Codul fiscal , remuneratia administratorilor societatilor comerciale, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie intra in baza de calcul al contributiilor sociale.

Art. 296 indice 18 alin. (5) din acelasi cod, prevede ca, calculul contributiilor sociale individuale se realizeaza prin aplicarea cotelor prevazute la alin. (3) asupra bazei lunare de calcul prevazute la art. 296 indice 4, corectata cu veniturile specifice fiecarei contributii in parte, cu exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16.

Astfel, la calculul contributiilor individuale se exclud din baza de calcul, exceptiile prevazute la art. 296 indice 15 si, dupa caz, la art. 296 indice 16. Exceptii de la plata contributiilor sociale datorate pentru remuneratia administratorului, desemnat/numit in conditiile legii, regasim in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj (art. 296 indice 16 lit. c1), la contributia pentru accidente de munca si boli profesionale(art. 296 indice 16 lit. d1) si la contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (art. 296 indice 16 lit. f).

In consecinta, daca potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, legislatia de securitate sociala aplicabila este legislatia din Romania, pentru remuneratia administratorului rezident sau nerezident se datoreaza urmatoarele contributii sociale:
- contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat si contributia angajatorului la sistemul asigurarilor sociale de stat;
- contributiile de asigurari sociale de sanatate(salariat si angajator) datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
- contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;

In cazul in care administratorul isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca, contributiile sociale datorate sunt cele eferente veniturilor salariale.

In ambele situatii(contract de mandat/administrator sau contract individual de munca, remuneratia administratorului sau veniturile salariale se declara in formularul 112.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Contributii sociale administrator. Modificarile Codului fiscal de la 1 iulie 2012":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

02-Mai-2012

Persoanele nerezidente pe teritoriul Romaniei nu au obligatia de achita contributia de asigurari sociale de sanatate la FNUASS. Art.2 Ord 617/2007-NORME METODOLOGICE privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. 1.Calitatea de asigurat o au toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile legii si ale prezentelor norme metodologice. 2 Calitatea de asigurat inceteaza odata cu pierderea dreptului de domiciliu sau de sedere in Romania, cu decesul sau cu declararea judecatoreasca a mortii asiguratului.





Subiectele saptamanii

  • ANAF: Care sunt modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017?
    • Noul Cod fiscal a intrat in vigoare la inceputul anului in curs, insa unele prevederi devin aplicabile incepand cu prima zi a anului viitor. Totodata, exista si reglementari care vor disparea efectiv din 2017, precum impozitul pe constructii cunoscut mai bine ca "taxa pe stalp". Despre acestea, dar si despre celelalte noutati fiscale ce vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2017, aflati din cele ce urmeaza. TVA standard de 19% Una dintre principalele prevederi aplicabile din prima zi a anului...» citeste mai departe aici

  • Se modifica din nou legea evaziunii fiscale. Prejudiciul achitat ii scapa pe infractori de dosar penal
    • O sedinta din cursul acestei saptamani, organizata de Guvern, a avut ca subiect legea evaziunii fiscale si, spun unele surse, a vizat modificarea legii evaziunii fiscale prin aducerea mai multor completari referitoare la plata prejudiciilor cauzate de aceasta infractiune. O prima schita a proiectului emis de Ministerul de Finante si analizata de HotNews.ro arata ca una dintre prevederi propune ca, in cazul in care un faptuitor plateste integral prejudiciul provocat de o fapte de evaziune...» citeste mai departe aici

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Procedura faliment. Se poate anula provizionul nedeductibil in 2016?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect situatia in care pentru creanta veche din anul 2012 s-a constituit in luna decembrie 2012 un provizion 30% deductibil, 70% nedeductibil. In cursul anului 2013, se declara deschiderea procedurii de faliment a clientului, procedura aflata inca in desfasurare (societatea este inscrisa la masa credala). Stabilim astfel daca se poate anula in 2016 provizionul nedeductibil de 70% si constitui provizion deductibil. Conform art. 26 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite unei persoane nerezidente. Cum vom proceda corect?
    • Analiza de mai jos are ca subiect o societate care plateste dividende aferente anilor precedenti catre actionarul unic, persoana juridica rezidenta in Grecia, actionar al societatii din Romania in procent de 100%. Vom vedea cine achita ?i unde impozitul pe dividende, ce documente trebuie sa prezinte actionarul din Grecia si daca in declaratia 100 trebuie trecut impozitul la cod 631 "Impozit pe venituri din dividende obtinut din Romania de personane nerezidente". Conform art. 229 din Codul...» citeste mai departe aici

  • Sunt disponibile noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie al CEC Bank
    • in conformitate cu prevederile OUG nr.109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de autoritate publica tutelara, a selectat compania TRANSEARCH International S.R.L. pentru a-l asista in procesul de recrutare a noua pozitii de membru in Consiliul de Administratie la CEC BANK S.A. CEC BANK S.A. este persoana juridica româna, organizata in forma juridica a unei societati pe actiuni,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.