Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conventii civile. Regimul juridic si fiscal

10-Dec-2010
4221
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal distinge intre doua metodologii de calcul al impozitului pe venitul realizat ca urmare a prestarii unor activitatii pe baza de conventii civile.

Diferentierea intre aplicarea unuia dintre cele doua tratamente fiscale este data de optiunea persoanei fizice mentionate in contractul incheiat. In momentul incheierii conventiei/contractului civil, persoanele fizice care obtin venituri din activitati desfasurate pe baza acestor contracte/conventii civile trebuie sa-si exercite in scris optiunea cu privire la modalitatea de impunere, prin considerarea veniturilor ca:

(1) venit din activitati independente;
(2) venit din alte surse.

(1) In situatia considerarii venitului obtinut drept ?venit din activitati independente?, potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, platitorul de venit are obligatia de a calcula, de a retine si de a vira impozit prin retinere la sursa, reprezentand plati anticipate, din veniturile platite. Cota de impunere este de 10% si se aplica asupra venitului brut.
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

Platitorul de venit va depune Formularul 205 ? Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit ? la organul fiscal competent. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator celui in care se platesc veniturile.

(2) In situatia considerarii venitului obtinut drept ?venituri din alte surse?, potrivit art. 79 din Codul fiscal, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 16% asupra venitului brut. Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. Platitorul de venit va vira impozitul retinut la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Platitorul de venit va depune la organul fiscal competent Formularul 205 ? Declaratie informativa privind impozitul retinut pe veniturile cu regim de retinere la sursa, pe beneficiari de venit. Termenul de depunere este pana in ultima zi a lunii iunie inclusiv a anului urmator celui in care se platesc veniturile.

De asemenea, platitorul de venit, in ambele situatii, va declara impozitul pe venit calculat si retinut in Formularul 100 ? Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat. Declararea se face lunar, potrivit Instructiunilor de completare a Formularului 100 ? Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale

Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil au obligatia, pentru veniturile realizate, de a plati contributia individuala de asigurari sociale.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale se datoreaza asupra veniturilor obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil indiferent de periodicitatea realizarii acestor venituri, in mod exclusiv sau nu.

Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributia individuala de asigurari sociale pentru veniturile obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil o constituie venitul brut realizat.

Baza de calcul, in decursul unei luni calendaristice, nu poate fi mai mare decat echivalentul a cinci salarii medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru anul 2010, salariul mediu brut este de 1.836 lei.

Cota contributiei individuale de asigurari sociale este cea stabilita de legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

In conformitate cu prevederile art. 18 alin.(1) lit.a) din Legea nr. 12/2010 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2010, pentru anul 2010, cota de contributie de asigurari sociale datorata de angajati este de 10,5%.

Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiei individuale de asigurari sociale revine platitorului de venit.

Prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la obligatiile angajatorilor in ceea ce priveste declararea, calcularea, retinerea si plata contributiilor de asigurari sociale, precum si sanctiunile corelative in cazul nerespectarii acestora se aplica in mod corespunzator si in acest caz.

Platitorii de venit au obligatia de a depune, lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile de natura profesionala, cate o declaratie privind evidenta nominala a persoanelor care realizeaza venituri in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.

Declaratiile se depun la casa teritoriala de pensii in a carei raza teritoriala isi are sediul platitorul de venit.

Modalitatea de declarare a fost stabilita prin Ordinul 1294/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, si a Procedurii privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 405/2004.

OUG nr. 58/2010 astfel cum a fost modificata prin OUG nr. 82/2010 nu contine prevederi referitoare la contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate.

Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate

Contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate in cazul veniturilor obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil este reglementata de Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.

In situatia considerarii venitului obtinut drept ?venit din activitati independente?, obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate rezulta din dispozitiile art. 215 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, potrivit carora aceasta obligatie revine si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.

De asemenea, potrivit art. 257 alin. (3) din aceeasi lege, contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate se calculeaza asupra tuturor veniturilor in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente si alte venituri.

Contributia persoanelor care exercita profesii libere sau avizate potrivit legii sa desfasoare activitati independente se plateste trimestrial.

In cazul in care beneficiarul venitului opteaza pentru impozitarea venitului ca ?venit din alte surse?, in ceea ce priveste contributia la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, devin aplicabile dispozitiile art. 257 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 95/2006.

Potrivit acestor dispozitii, contributia lunara a persoanei asigurate se stabileste sub forma unei cote de 5,5%, care se aplica asupra veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, veniturilor din dividende si dobanzi, veniturilor din drepturi de autor realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere si altor venituri care se supun impozitului pe venit numai in cazul in care nu realizeaza venituri de natura celor prevazute la alin. (2) lit. a)-e) si alin. (21), respectiv art. 213 alin. (2) lit. h), dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

Veniturile prevazute la alin. (2) lit. a)-e) si alin. (21), respectiv art. 213 alin. (2) lit. h) sunt:

a. venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit;

b. venituri impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar;

c. venituri din agricultura supuse impozitului pe venit si veniturilor din silvicultura, pentru persoanele fizice care nu au calitatea de angajator si nu se incadreaza la lit. b);

d. indemnizatiile de somaj;

e. venituri din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit;

f. venituri care sunt neimpozabile;

g. veniturile din pensii pana la limita supusa impozitului pe venit.

In consecinta, daca modalitatea de impunere aleasa este ?venit din alte surse?, persoana fizica care obtine aceste venituri din conventii civile si concomitent realizeaza veniturile prevazute la lit.a)-g) nu datoreaza contributia la asigurarile sociale de sanatate.

In conformitate cu prevederile art. 259 alin. (4) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, persoanele care nu sunt salariate, dar au obligatia sa isi asigure sanatatea [...], sunt obligate sa comunice direct casei de asigurari alese veniturile, pe baza declaratiei de asigurare, in vederea stabilirii si achitarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate.

Asadar, platitorul veniturilor nu retine contributia la sistemul asugurarilor sociale de sanatate.

Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj

Persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil au obligatia, pentru veniturile realizate, de a plati contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj.

Contributia la sistemul asigurarilor pentru somaj se datoreaza asupra veniturilor obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil indiferent de periodicitatea realizarii acestor venituri, in mod exclusiv sau nu.

Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributia individuala la sistemul asigurarilor pentru somaj pentru veniturile obtinute in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil o constituie venitul brut realizat.

Baza de calcul, in decursul unei luni calendaristice, nu poate fi mai mare decat echivalentul a cinci salarii medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru veniturile realizate in mod ocazional baza de calcul anuala nu poate depasi de 5 ori salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Pentru anul 2010, salariul mediu brut este de 1.836 lei.

Cota contributiei individuale la sistemul asigurarilor pentru somaj este cea stabilita de legea bugetului asigurarilor sociale de stat.

Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiei individuale la sistemul asigurarilor pentru pentru somaj revine platitorului de venit.

Prevederile ale Legii nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la obligatiile angajatorilor in ceea ce priveste declararea, calcularea, retinerea si plata contributiilor de asigurari pentru somaj, precum si sanctiunile corelative in cazul nerespectarii acestora se aplica in mod corespunzator si in acest caz.

Platitorii de venit au obligatia de a depune, lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit veniturile de natura profesionala, cate o declaratie privind evidenta nominala a persoanelor care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala.

Declaratiile se depun la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi are sediul platitorul de venit.

Modalitatea de declarare a fost stabilita prin Ordinul 1294/2010 pentru modificarea si completarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 340/2001, si a Procedurii privind declararea lunara de catre angajatori a evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj, aprobata prin Ordinul ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei nr. 405/2004.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conventii civile. Regimul juridic si fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.