Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Corectare factura inregistrata eronat in anii anteriori. Tratament contabil si fiscal

26-Sep-2012
9059
O societate cumpara de la un furnizor de apa plata apa pentru consum intern. In contractul individual de munca al fiecarui salariat este stipulat la alte materiale consumabile ca salariatul beneficiaza de apa/sapun; in baza aceasta societatea inregistreaza facturile de apa astfel 401=604 pentru ca nu este cantitate mare ( maxim 6 doze pe luna, deductibila integral).

Vom oferi raspuns pentru urmatoarele intrebari:
1. Are societatea dreptul sa deduca aceasta cheltuiala integral? Cum se vor inregistra facturile?
2. Daca s-a inregistrat in 2009 o factura de servicii transport 624 si nu trebuia inregistrata, cum se va corecta aceasta eroare in 2012?
3. Este corect sa se faca storno la factura initiala si ulterior sa se inregistreze112=1174?

Raspuns:
Cheltuiala cu apa acordata salariatilor, pentru a fi deductibila la calculul impozitului pe profit, trebuie sa indeplinesca acele conditii specificate la art. 21 alin. (1) din codul fiscal , respectiv sa fie efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si/sau sa fie reglementate prin acte normative in vigoare.
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

Pentru aceasta speta, acordarea de apa salariatilor proprii, actul normativ in vigoare este OUG 99/2000 privind masurile ce pot fi aplicate in perioadele cu temperaturi extreme pentru protectia persoanelor incadrate in munca.

Spicuind din textul OUG, retinem, in mare, urmatoarele:

"Art. 1
(1)Masurile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se aplica pentru asigurarea protectiei persoanelor incadrate in munca in perioadele in care, datorita conditiilor meteorologice nefavorabile, se inregistreaza temperaturi extreme.
(2)In sensul prevederilor prezentei ordonante de urgenta, prin temperaturi extreme se intelege temperaturile exterioare ale aerului, care:
a)depasesc +370 C sau, corelate cu conditii de umiditate mare, pot fi echivalate cu acest nivel;
b)scad sub -200 C sau, corelate cu conditii de vant intens, pot fi echivalate cu acest nivel.
(3)Temperaturile prevazute la alin. (2) sunt temperaturi monitorizate si certificate de Institutul National de Meteorologie si Hidrologie si transmise de centrele regionale ale acestuia."

"Art. 4
In perioadele cu temperaturi ridicate extreme, in sensul art. 1, angajatorii trebuie sa asigure urmatoarele masuri minimale:
A.Pentru ameliorarea conditiilor de munca:
a)reducerea intensitatii si ritmului activitatilor fizice;
b)asigurarea ventilatiei la locurile de munca;
c)alternarea efortului dinamic cu cel static;
d)alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus in locuri umbrite, cu curenti de aer.
B.Pentru mentinerea starii de sanatate a angajatilor:
a)asigurarea apei minerale adecvate, cate 2-4 litri/persoana/schimb;
b)asigurarea echipamentului individual de protectie;
c)asigurarea de dusuri."

Asadar, daca sunt indeplinite conditiile meteo prevazute la art. 1, in cantitatile stabilite la art. 4 alin. B) litera a), apa acordata salariatilor este considerata ca fiind o cheltuiala cu protectia sociala a acestora, prevazuta intr-un act normativ in vigoare si deductibila la calculul impozitului pe profit, in perioadele respective.

In aceasta situatie, inregistrarea in contabilitate este urmatoarea:

6458/analitic protectia sociala cf.OUG 99/2000 = 401
4426 = 401

In alte perioade ale anului, apa respectiva, daca este prevazuta in contractul de munca, este considerata cheltuiala de natura sociala, putind fi incadrata, pentru deductibilitate, in limita de 2% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, asa cum este prevazut in codul fiscal la art. 21 alin. (3) litera c) si in normele respective la punctul 33^1.

In aceasta situatie, inregistrarea in contabilitate este urmatoarea:

6458/analitic cheltuiala de natura sociala = 401
4426 = 401

La fiecare termen de calcul al impozitului pe profit, suma din contul 6458/analitic cheltuiala de natura sociala se va incadra in limita de 2% aplicata la fondul de salarii, pentru deductibilitate. Diferenta va fi cheltuiala nedeductibila.

De asemenea, pentru diferenta de cheltuiala nedeductibila se va colecta TVA, conform art. 128 lain. (4) litera c) din codul fiscal, intocmindu-se autofactura conform art. 155 alin. (2) din codul fiscal si punctului 70 din norme.

In ceea ce priveste factura de transport inregistrata eronat in anul 2009, din punct de vedere contabil aceasta se incadreaza la sectiunea "8.1.3.2. Corectarea erorilor contabile" din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009.

In cadrul acestei sectiuni, la art. 63 alin. (5) si (6) se prevede:
"(5) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat.
(6) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat."

Totusi, pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere erorile nesemnificative.
Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale.
Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala sau
cumulata a elementelor."

Daca in manualul dvs de politici contabile ati stabilit care este marimea absoluta pina la care o eroare se considera nesemnificativa si suma respectiva se incadreaza in aceasta marja, atunci puteti corecta factura pe seama contului 121 in anul 2012 astfel:
624 = 401 cu suma in rosu (sau minus)
4426 = 401 cu suma in rosu (sau minus).

Daca suma din factura pe care doriti s-o corectati depaseste suma stabilita in manulalul de politici pina la care o eroare se considera nesemnificativa sau daca nu ati mentionat nimic in manual atunci va trebui s-o corectati pe seama rezultatului reportat astfel:
1174 = 401 cu suma in rosu (sau minus)
4426 = 401 cu suma in rosu (sau minus)

De asemenea, pentru anul 2009 va trebui depusa o declaratie rectificativa de impozit pe profit si, in masura in care va reiesi impozit pe profit de plata, acesta trebuie platit si inregistrat in anul 2012 tot pe seama rezultatului reportat:

1174 = 4411 cu suma in negru
Aceasta diferenta de impozit pe profit aferenta anului 2009 nu va fi luata in considerare la intocmirea declaratiei anuale de impozit pe profit aferenta anului 2012.
Trebuie tinut cont de faptul ca prin depunerea declaratiei rectificative de impozit pe profit aferenta anului 2009 vor rezulta si accesorii de plata (dobinzi si penalitati).
Insa, conform punctului 13 din normele date in aplicarea art. 19 din codul fiscal "Veniturile sau cheltuielile inregistrate eronat sau omise se corecteaza prin ajustarea profitului impozabil al perioadei fiscale careia ii apartin si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala ."

Din acest citat rezulta ca trebuie depusa o declaratie 100 rectificativa pentru trimestrul caruia ii apartine suma care se corecteaza in anul 2012.

De exemplu, daca factura respctiva a fost emisa si inregistrata in luna mai 2009, atunci pentru trimestrul II al anului 2009 se va recalcula (extracontabil, fiscal) impozititul pe profit aferent acestui trimestru si se va depune o declaratie 100 rectificativa cu noul impozit, care va genera si accesorii de plata.

De asemnea, pentru anul 2009 se va depune, asa cum am mentionat mai sus, si o rectificativa pentru declaratia anuala de impozit pe profit. In ceea ce priveste TVA dedusa, chiar daca aceasta se va storna in anul 2012 (nu se face corectie in anul 2009), va genera TVA de plata si accesorii din perioada in care a fost inregistrata initial si pina in acest moment.

In decontul de TVA depus pentru luna in care se face corectia in 2012, suma respectiva va fi trecuta pe rindul de regularizari, cu minus, de la rubrica de TVA deductibila.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Corectare factura inregistrata eronat in anii anteriori. Tratament contabil si fiscal":
Rating:

Nota: 3.3 din 5 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.