Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cosmetizari ale Codului de procedura fiscala

25-Mai-2010
1821

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2010, recent adoptata, face doar schimbari de imagine ale Codului de procedura fiscala.

Pe langa modificarea unor prevederi colaterale, a caror aplicare oricum se afla la dispozitia Ministerului Finantelor, are loc si o diminuare a raspunderii administratiei pentru nerestituirea ori rambursarea sumelor in termen. S-a renuntat si la procedura cesiunii creantelor fiscale, invocandu-se riscurile ce pot aparea in managementul acestora.

Consilier Codul Fiscal - Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 are solutii pentru orice cheltuieli impuse in Codul Fiscal! >>> click aici pentru detalii

In categoria modificarilor importante se numara modificarea sistemului de sanctionare pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale, incepand cu 1 iulie 2010. Sistemul actual a fost criticat, pe buna dreptate, din cauza nivelului mare, de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere, al cotei anuale de majorari. O astfel de cota, ce reprezinta 36,5% pe an, a fost catalogata ca fiind impovaratoare de catre mediul de afaceri si, mai mult, este generatoare de dificultati pentru orice contribuabil care in aceasta perioada de criza are obligatii neachitate catre buget.

Modificarile in acest domeniu atrag atentia, deoarece se revine la unmecanism aflat in vigoare pana la data de 31 decembrie 2005, insa acesta era cu mult mai complicat si mai neunitar decat in prezent.

Astfel, in locul unei singure cote de majorari de intarziere, vom avea doua sume: dobanzi si penalitati, determinate in functie de durata intarzierii platilor catre buget. Pe de o parte, vor exista dobanzile de 0,05% calculate pentru fiecare zi de intarziere. Pe de alta parte, pe langa dobanzi vor fi stabilite penalitati, dupa cumurmeaza:

*daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse;

*daca stingerea se realizeaza in urma toarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

*dupa implinirea termenului de 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.

Pe fond, modificarea nu este ampla deoarece, cumuland nivelul dobanzii anuale de 18,25% cu penalitatea calculata pentru acelasi inteval de 15% din suma datorata, vom avea un nivel de 33,25% pe an, situat doar cu 3,25 puncte procentuale sub nivelul existent in momentul de fata.

Justificarea revenirii la sistemul aplicabil acum 5 ani nu este argumentat decat de artificiul de imagine a injumatatirii majorarilor.

Singura masura ce ar fi trebuit luata ar fi fost reducerea considerabila si reala a nivelului majorarilor de intarziere, pentru a nu crea dificultati si mai mari contribuabililor care intampina dificultati in achitarea obligatiilor fiscale.

In noul sistem, aplicabil de la 1 iulie 2010, in raport cu bugetul general consolidat, cu exceptia bugetelor locale:

Control de la Garda Financiara? Nu-ti bate capul! Consilier Codul Fiscal - Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 elimina definitiv din registrele tale contabile orice eroare! >>> click aici pentru detalii

*nivelul dobanzii trebuie sa fie peste rata dobanzii creditelor acordate de institutiile financiare, astfel incat sa descurajeze contribuabilii in a utiliza arieratele, ca surse de finantare a activitatii, insa sub un nivel care sa constituie un element impovarator pentru contribuabil;

*penalitatile de intarziere trebuie sa constituie o sanctiune pentru neplata la scadenta, calculata ca un procent la nivelul sumei neplatite, astfel incat aceasta sa creasca in raport cu valoarea sumei neplatite si cu perioada de intarziere.

Pe de alta parte, o reducere mult mai substantiala se intalneste in raport cu bugetele locale. Astfel, pentru neplata la termen a impozitelor si taxelor locale vor fi stabilite majorari de intarziere de 2% pentru fiecare luna sau fractiune de luna de intarziere. Nivelul acestora se va diminua la 24% pe an, cu mult mai mic decat in cazul celorlalte obligatii catre bugetul general consolidat.

Alte modificari propuse nu sunt in directa legatura cu activitatea contribuabilului, fiind de natura organizatorica: desfiintarea Comisiei de proceduri fiscale din cadrul ANAF si transferarea competentei catre Comisia centrala fiscala din cadrul Ministerului Finantelor; reorganizarea competentei de solutionare a contestatiilor, prin majorarea plafonului la 3 milioane lei, pana la care acestea sunt solutionate de catre Directiile generale ale finantelor publice judetene.

Justinian Cucu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cosmetizari ale Codului de procedura fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.