Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cosmetizari ale Codului de procedura fiscala

25-Mai-2010
1790

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2010, recent adoptata, face doar schimbari de imagine ale Codului de procedura fiscala.

Pe langa modificarea unor prevederi colaterale, a caror aplicare oricum se afla la dispozitia Ministerului Finantelor, are loc si o diminuare a raspunderii administratiei pentru nerestituirea ori rambursarea sumelor in termen. S-a renuntat si la procedura cesiunii creantelor fiscale, invocandu-se riscurile ce pot aparea in managementul acestora.

Consilier Codul Fiscal - Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 are solutii pentru orice cheltuieli impuse in Codul Fiscal! >>> click aici pentru detalii

In categoria modificarilor importante se numara modificarea sistemului de sanctionare pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale, incepand cu 1 iulie 2010. Sistemul actual a fost criticat, pe buna dreptate, din cauza nivelului mare, de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere, al cotei anuale de majorari. O astfel de cota, ce reprezinta 36,5% pe an, a fost catalogata ca fiind impovaratoare de catre mediul de afaceri si, mai mult, este generatoare de dificultati pentru orice contribuabil care in aceasta perioada de criza are obligatii neachitate catre buget.

Modificarile in acest domeniu atrag atentia, deoarece se revine la unmecanism aflat in vigoare pana la data de 31 decembrie 2005, insa acesta era cu mult mai complicat si mai neunitar decat in prezent.

Astfel, in locul unei singure cote de majorari de intarziere, vom avea doua sume: dobanzi si penalitati, determinate in functie de durata intarzierii platilor catre buget. Pe de o parte, vor exista dobanzile de 0,05% calculate pentru fiecare zi de intarziere. Pe de alta parte, pe langa dobanzi vor fi stabilite penalitati, dupa cumurmeaza:

*daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse;

*daca stingerea se realizeaza in urma toarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

*dupa implinirea termenului de 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.

Pe fond, modificarea nu este ampla deoarece, cumuland nivelul dobanzii anuale de 18,25% cu penalitatea calculata pentru acelasi inteval de 15% din suma datorata, vom avea un nivel de 33,25% pe an, situat doar cu 3,25 puncte procentuale sub nivelul existent in momentul de fata.

Justificarea revenirii la sistemul aplicabil acum 5 ani nu este argumentat decat de artificiul de imagine a injumatatirii majorarilor.

Singura masura ce ar fi trebuit luata ar fi fost reducerea considerabila si reala a nivelului majorarilor de intarziere, pentru a nu crea dificultati si mai mari contribuabililor care intampina dificultati in achitarea obligatiilor fiscale.

In noul sistem, aplicabil de la 1 iulie 2010, in raport cu bugetul general consolidat, cu exceptia bugetelor locale:

Control de la Garda Financiara? Nu-ti bate capul! Consilier Codul Fiscal - Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 elimina definitiv din registrele tale contabile orice eroare! >>> click aici pentru detalii

*nivelul dobanzii trebuie sa fie peste rata dobanzii creditelor acordate de institutiile financiare, astfel incat sa descurajeze contribuabilii in a utiliza arieratele, ca surse de finantare a activitatii, insa sub un nivel care sa constituie un element impovarator pentru contribuabil;

*penalitatile de intarziere trebuie sa constituie o sanctiune pentru neplata la scadenta, calculata ca un procent la nivelul sumei neplatite, astfel incat aceasta sa creasca in raport cu valoarea sumei neplatite si cu perioada de intarziere.

Pe de alta parte, o reducere mult mai substantiala se intalneste in raport cu bugetele locale. Astfel, pentru neplata la termen a impozitelor si taxelor locale vor fi stabilite majorari de intarziere de 2% pentru fiecare luna sau fractiune de luna de intarziere. Nivelul acestora se va diminua la 24% pe an, cu mult mai mic decat in cazul celorlalte obligatii catre bugetul general consolidat.

Alte modificari propuse nu sunt in directa legatura cu activitatea contribuabilului, fiind de natura organizatorica: desfiintarea Comisiei de proceduri fiscale din cadrul ANAF si transferarea competentei catre Comisia centrala fiscala din cadrul Ministerului Finantelor; reorganizarea competentei de solutionare a contestatiilor, prin majorarea plafonului la 3 milioane lei, pana la care acestea sunt solutionate de catre Directiile generale ale finantelor publice judetene.

Justinian Cucu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cosmetizari ale Codului de procedura fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.