Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum arata proiectul de buget pentru 2016?

07-Dec-2015
576

Constructia bugetara pentru anul 2016 se bazeaza pe prognoza indicatorilor macroeconomici si ia in considerare toate actele normative, cu impact asupra veniturilor si cheltuielilor bugetare, adoptate in ultima perioada.

Deficit bugetar (cash) pe anul 2016 se estimeaza la 2,8% din PIB, ceea ce corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB si unui deficit structural de 2,73% din PIB.

Cheltuielile bugetului general consolidat - sunt in suma de 252 de miliarde lei reprezentand 33,8% din PIB.

La estimarea cheltuielilor s-au avut in vedere masurile care au fost adoptate atat de catre Parlament cat si de catre Guvern in anul 2015 care au ca efect in anul 2016 majorarea cheltuielilor bugetare cu cca. 13 miliarde lei.

Dintre masurile cu impact asupra cheltuielilor bugetului general consolidat pe anul 2016, exemplificam: dublarea alocatiei de stat pentru copii (1,8 miliarde lei), majorarea indemnizatiilor veteranilor de razboi si ale persoanelor persecutate din motive etnice si politice (0,6 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din unita?ile sanitare (1,8 miliarde lei), majorarea cu 15% a salariilor pentru personalul din sistemul de invatamant (1,7 miliarde lei), majorarea cu 12% a salariilor pentru personalul din institutiile publice de subordonare locala (1,3 miliarde lei), majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din sistemul de asistenta sociala (556 milioane lei) inclusiv a indemnizatiilor persoanelor cu handicap (240,6 milioane lei), majorarea cu 10% a salariilor pentru restul personalului bugetar (3.026 milioane lei), actualizare norma de hrana si echipament pentru militari si politisti (1 miliard lei), instituire pensii de serviciu pentru grefieri, personal navigant, personal diplomatic si consular, functionari publici parlamentari (0,3 miliarde lei).

De asemenea, la estimarea cheltuielilor bugetare s-a avut in vedere majorarea pensiilor cu 5% fata de anul curent.

La constructia bugetului general consolidat s-au avut in vedere cheltuieli pentru sanatate de 31,2 miliarde lei, reprezentand 4,2% din PIB, cu 3,1 miliarde lei mai mult decat in anul 2015 si cu 4,5 miliarde lei mai mult decat in anul 2014; pentru invatamant 27 miliarde lei, reprezentand 3,6% din PIB, cu 2,4 miliarde lei mai mult decat in anul 2015 (exclusiv sumele aferente titlurilor executorii) si cu 6 miliarde lei mai mult decat in anul 2014 (exclusiv sumele aferente titlurilor executorii); pentru asigurari si asistenta sociala 83,3 miliarde lei, reprezentand 11,1% din PIB, cu 3,2 miliarde lei mai mult decat in anul 2015 si cu 7,9 miliarde lei mai mult decat in anul 2014. Cheltuielile cu investitii cuprinse in bugetul general consolidat sunt in suma de 37,7 miliarde lei reprezentand 5,1% din PIB. Este o crestere fata de estimatul pentru 2015 de peste 4 miliarde de lei. Sumele suplimentare sunt alocate in special pentru CNADNR, Aparare si pentru finalizarea proiectelor din cadrul programelor cu finantare nerambursabila de la U.E. afererenta exercitiului financiar 2007 – 2013.

Pentru Aparare s-au alocat 12,8 miliarde lei, 1,7% din PIB, cu 2,4 miliarde lei mai mult decat in anul 2015.

Precizam totodata ca, la constructia bugetara s-au avut in vedere :

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

- men?inerea ?i in anul 2016 a unor masuri adoptate in anii anteriori, precum: neacordarea pentru personalul bugetar de tichete de masa (1,5 miliarde lei), tichete/vouchere de vacan?a (8,5 miliarde lei), premii ?i ore suplimentare (1,5 miliarde lei), tichete cadou ( 2,9 miliarde lei) ?i indemniza?ii la ie?irea la pensie/trecere in rezerva (0,2 miliarde lei);
- mentinerea si in anul 2016 a masurilor de impozitare a resurselor naturale aplicate in anii 2014-2015;
- majorarea varsamintelor pentru Pilonul II de pensii cu 0,1 puncte procentuale in anul 2016;

Veniturile bugetului general consolidat - sunt in suma de 231,1 miliarde lei reprezentand 31% din PIB.

Noul Cod fiscal aprobat prin Legea nr. 227/2015 isi va produce principalele efecte de stimulare a economiei in anul 2016. Prin masurile de relaxare fiscala din noul Cod fiscal, agentii economici sunt stimulati, pe de o parte sa majoreze castigurile salariale sau sa creeze noi locuri de munca, iar pe de alta parte sa faca noi investitii. in conditiile reducerii preturilor ca urmare a masurii de scadere a cotei de TVA, populatia va putea cumpara marfuri mai multe. in timp, pentru asigurarea cererii suplimentare, agentii economici se vor preocupa pentru cresterea productiei inclusiv prin noi capacitati de productie.

Ca urmare, intr-un scenariu moderat, evolutia economica estimata pentru anul 2016, in conditiile acestui Cod fiscal, se va caracteriza printr-o crestere economica de 4,1%, bazata pe cresterea consumului si a investitiilor.

Cererea interna se va majora cu 4,7% reprezentand motorul cresterii economice, cu un ritm de crestere a formarii brute de capital fix de 6,2%, bazat, indeosebi pe majorarea investitiilor private interne (ale populatiei si agentilor economici) si a intrarilor de investitii straine.

Pentru 2016 se estimeaza o crestere reala a consumului populatiei de circa 4,4%.

Numarul mediu de salariati din economia oficiala se va majora cu 3,5%, rezultand un plus net de locuri de munca de 160 mii fata de anul 2015. in acelasi timp, numarul somerilor inregistrati se va reduce, astfel ca rata somajului inregistrat se va diminua de la 5,1% la sfarsitul anului 2015 la 4,8% la sfarsitul anului 2016.

Castigul salarial mediu brut pe economie este estimat sa creasca cu 7,2%, ceea ce creeaza premisele de majorare a castigului salarial real pe economie cu 6,6 %.

De asemenea, pentru anul 2016, la estimarea veniturilor s-a avut in vedere un impact estimat intr-o maniera precauta al OUG nr. 44/2015 privind acordarea unor facilitati fiscale.

in ce priveste veniturile din contributii de asigurari sociale de stat, s-a avut in vedere majorarea varsamintelor pentru Pilonul II de pensii cu 0,1 puncte procentuale.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum arata proiectul de buget pentru 2016?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.