Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum calculam taxa pentru persoanele cu handicap?

02-Apr-2009
19519

Noutate


Avem noi instructiuni privind obligatia de a angaja persoane cu handicap. Cate persoane cu handicap trebuie sa angajam? Cum calculam sumele datorate bugetului de stat in cazul in care nu respectam aceasta obligatie, adica in cazul in care nu angajam persoane cu handicap?

Cui revine obligatia?

Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.

Important
In contextul incadrarii in munca, persoana cu handicap reprezinta persoana invalida de gradul III.

Care este sanctiunea?

In cazul in care nu ne indeplinim obligatia de a angaja persoane cu handicap in aceste conditii, putem opta pentru indeplinirea uneia dintre urmatoarele obligatii:

a) sa platim lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu am angajat persoane cu handicap;

b) sa achizitionam produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat in acest scop.

Contabilitatea activitatilor agricole
Contabilitatea activitatilor agricole
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii de Gestiune 2015
Cartea Verde a Contabilitatii de Gestiune 2015
Vezi detalii
17 Alternative legale si avantajoase financiar la contractul individual de munca
17 Alternative legale si avantajoase financiar la contractul individual de munca
Vezi detalii

Important
Vom declara cu ajutorul formularului 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat? urmatoarele:

  • suma datorata bugetului de stat pentru neangajarea persoanelor cu handicap, reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu am angajat persoane cu handicap;
  • suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat pentru neangajarea persoanelor cu handicap, utilizata pentru achizitionarea de produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat.

In cazul in care am optat pentru achizitionarea de produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, pe baza de parteneriat, formularul 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat? il vom completa astfel:

  • in situatia in care valoarea achizitiilor este in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat, in luna de raportare nu exista obligatia declararii pozitiei 25 ?Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate?;
  • in situatia in care valoarea achizitiilor este mai mica decat echivalentul sumei datorate la bugetul de stat, in luna de raportare, la pozitia 25 ?Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate? se declara diferent a dintre echivalentul sumei datorate bugetului de stat si valoarea produselor si serviciilor achizitionate;
  • in situatia in care valoarea achizitiilor este mai mare decat echivalentul sumei datorate la bugetul de stat, pozitia 25 ?Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate? nu se declara in luna de raportare, iar diferenta de sume se reporteaza in lunile urmatoare prin diminuarea obligatiei de plata.

Cum stabilim numarul de salariati la care trebuie sa ne raportam?

Numarul de angajati pe care trebuie sa-l luam in calcul este numarul mediu de angajati din luna.

Numarul mediu lunar de salariati din fiecare luna il determinam ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, impartita la numarul total de zile calendaristice.

In efectivele zilnice vom include si:

  • zilele de repaus saptamanal;
  • zilele de sarbatori legale;
  • alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza.

Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala vom lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi.

In efectivele zilnice nu vom include:

  • salariatii aflati in concediu fara plata;
  • salariatii aflati in greva;
  • salariatii detasati la lucru in strainatate;
  • salariatii ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.

Important
Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga ii vom include in numarul mediu proportional cu timpul de
lucru prevazut in contractul individual de munca.

Procentul de 4% aplicat asupra numarului mediu de salariati astfel calculat va fi un numar format din doua zecimale pe care il vom inmulti cu 50% din salariul minim brut pe tara.

Putem combina obligatiile alternative?

Putem achizitiona produse de la unitati protejate doar partial, existand posibilitatea platii doar a sumei neacoperite.

In situatia in care achizitionam produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma mai mica decat suma datorata bugetului de stat, vom datora bugetului de stat diferenta de suma.

In situatia in care achizitionam produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma mai mare decat suma datorata bugetului de stat in luna respectiva, nu datoram nicio suma bugetului de stat.

Diferenta in plus o vom reporta in luna urmatoare, in sensul diminuarii sumei de plata.

Concluzie
In sfarsit, modalitatea de calcul a numarului de persoane cu handicap necesar a fi angajate a fost strict
reglementata.

Sumele datorate bugetului de stat pentru neangajarea persoanelor cu handicap, reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu am angajat persoane cu handicap, precum si suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat pentru neangajarea persoanelor cu handicap, utilizata pentru achizitionarea de produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat o vom declara Fiscului cu ajutorul formularului 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat? la pozitia 25 ?Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate?.

Acte normative aplicabile:
Art. 78 alin. (2) si (3) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu
handicap
Art. 1-7 din Instructiunile pentru aplicarea art. 78 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap aprobate prin Ordinul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap nr. 590/2008
Art. I pct. 3 din Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.809/2008 pentru modificarea
Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa


Acest articol este preluat din newsletterul Taxe si Impozite Actual. Avand peste 4.300 de abonati newsletterul se adreseaza acelora care vor sa munceasca usor, fara stres. Rezultat al muncii unor profesionisti in fiscalitate ce cunosc in esenta toate posibilitatile de optimizare si minimizare a taxelor si impozitelor, Taxe si Impozite Actual va ofera solutii perfect legale ce avantajeaza vizibil bugetul dvs. Descarcati gratuit numarul pe luna noiembrie si convingeti-va!

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 02 aprilie 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum calculam taxa pentru persoanele cu handicap?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari fiscal-contabile 2015

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari majore in 2015 in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele! Toate aceste se aplica deja, conform legii.

Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul "Modificari fiscal-contabile 2015"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • Teama creste in companiile romanesti
    • In ultima vreme, se remarca o atentie din ce in ce mai mare din partea oamenilor de afaceri romani in ce priveste modalitatea in care e structurat si functioneaza un business autohton. Aceasta grija crescuta are la baza contextul prezent complex si controalele nenumarate din partea ANAF, cu precadere din cauza faptului ca, asa cum scrie Money.ro, citandu-l pe Marius Ionescu, consultant fiscal la casa de avocatura NNDKP (Nestor), "un simplu control fiscal putand devia usor spre zona pe­nala,...» citeste mai departe aici

  • Repartizare profit. In ce conditii se poate efectua operatiunea?
    • Profitul anului 2014 corform hotararii AGA nu a fost repartizat (evidentiat in credit cont 117). Se poate repartiza acest profit la 31.03.2015? Care este baza legala? Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale. Repartizarea profitului se efectueaza in conformitate cu prevederile legale in vigoare. Sumele reprezentand rezerve constituite din profitul exercitiului financiar curent, in baza unor prevederi legale, se...» citeste mai departe aici

  • Ce crede Consiliul Fiscal despre reducerea de TVA de la 1 iunie 2015?
    • Regasiti mai jos opinia Consiliului fiscal asupra proiectului de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (extinderea sferei de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% la alimente si servicii de restaurant) In data de 15 aprilie 2015, Consiliului fiscal (CF) i-a fost remisa adresa Ministerului Finantelor Publice (MFP) nr. 675981 datata 7.04.2015, prin care i se solicita avizul asupra proiectului de lege privind modificarea si completarea Legii...» citeste mai departe aici

  • Comunicat ANAF privind bacsisul: In atentia operatorilor economici care desfasoara activitatea de taximetrie
    • Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului 8/2015 pentru modificarea unor acte normative, a fost modificata si completata OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Astfel ca, s-a introdus notiunea de bacsis, ca fiind orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici, precum si restul dat de vanzator clientului si nepreluat de...» citeste mai departe aici

  • ANAF prezinta noua procedura de inregistrare in scop de TVA
    • In ce priveste diminuarea evaziunii fiscale din TVA prin blocarea firmelor evazioniste si a persoanelor implicate in retele de frauda sau cu un comportament fiscal anterior contrar prevederilor legale manifestat in mod repetat, ca rezultat al implementarii noii proceduri de inregistrare in scop de TVA. Informatiile din bazele de date ale aplicatiei care gestioneaza noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (intrata in vigoare incepand cu luna februarie 2015) confirma limitarea accesului...» citeste mai departe aici

  • Noul sistem de redevente combina taxa pe resurse cu un impozit pe profit si deduceri petru investitii
    • De la 1 ianuarie 2016 ar trebui sa se aplice noul sistem de revedente care ar avea la baza taxa pe resursele naturale, alaturi de un impozit pe profit generat de cresterea preturilor pe piata si unele deduceri pentru investitiile realizate in domeniu. Acest anunt a fost facut la inceputul saptamanii de secretarul de stat in Ministerul Finantelor Publice, Dan Manolescu, in cadrul unei conferinte de profil, conform Agerpres: "Romania trebuie sa creeze un sistem care sa ii permita sa obtina din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

MFP a anuntat modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit, TVA-ul si Accizele!
Cititi care dintre ele va afecteaza activitatea! 

Modificari fiscal-contabile 2015

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special "Modificari fiscal-contabile 2015"!
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.