Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum incadram cheltuielile de protocol si cum le recunoastem?

30-Sep-2013
2791
Pentru a stabili in ce mod incadram corect cheltuielile de marketing si de protocol efectuate de o societate, vom porni de la cazul concret al unei firme care organizeaza o conferinta cu partenerii de afaceri (clienti). Cheltuielile cu conferinta le includ si pe cele de cazare, masa si costuri adiacente. Vom stabili astfel in ce categorie intra aceste cheltuieli si daca pot fi deduse la calculul impozitului pe profit.

Precizam, asadar, ca marketingul reprezinta, potrivit definitiei data de Philip Kotler „analizarea, programarea si controlul resurselor diferitelor intreprinderi producatoare, politica si activitatea lor de productie si desfacere in vederea satisfacerii cerintelor diferitelor grupe de consumatori si a obtinerii de profituri".

Aceasta inseamna ca toate actiunile unei societati trebuie sa fie orientate spre consumator, ca trebuie analizati factorii externi si interni care pot influenta activitatea acesteia (sistemul economic, sistemul fiscal, concurenta, furnizorii, regimul politic, nevoile consumatorilor intr-o anumita etapa etc.).

Marketingul (stiinta de a vinde) nu inseamna insa numai publicitate. Publicitatea este una dintre metodele de marketing.

Tocmai de aceea si Codul fiscal trateaza separat deductibilitatea cheltuielilor de reclama si publicitate (art. 21, alin. (2), lit. d) unde se impune existenta unui contract scris), a cheltuielilor de marketing, de promovare a produselor pe piata, participarea la targuri si expozitii etc. (art. 21, alin. (2), lit.i), care au o deductibilitate nelimitata) si a cheltuielilor de protocol (art. 21, alin. (3), lit. a) pentru care deductibilitatea este limitata la 2%, calculata conform dispozitiilor pct. 33 din normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin HG 44/2004, cu modificarile ulterioare).
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Consilier Noul Cod fiscal 2016
Vezi detalii
Totul despre documentele de contabilitate primara
Totul despre documentele de contabilitate primara
Vezi detalii
OMFP 1802. Modificari, exemple, interpretari
OMFP 1802. Modificari, exemple, interpretari
Vezi detalii


Daca intalnirea cu partenerii de afaceri presupune numai discutii in grup urmate de o cina festiva (inclusiv cazarea acestora) si nu face parte dintr-un program pus la punct de departamentul de specialitate al societatii (studii segment piata, prezentare de produse, chestionare, esantionare, urmarire modificare dorinta de achizitie etc.), atunci cheltuielile prilejuite de desfașurarea intalnirii cu clientii se incadreaza in categoria cheltuielilor de protocol. Cota de 2% se calculeaza asupra diferentei dintre totalul veniturilor si totalul cheltuielilor.

Din cheltuielile totale se scad cheltuielile cu impozitul pe profit curent si amanat, cheltuielile de protocol, cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, iar din totalul veniturilor se scad veniturile neimpozabile. In cadrul cheltuielilor de protocol, la calculul profitului impozabil, se includ si cheltuielile inregistrate cu taxa pe valoarea adaugata colectata potrivit prevederilor titlului VI din Codul fiscal.

Factura primita pentru intalnirea de afaceri poate fi inregistrata:

% = 401"Furnizori"

623 "Cheltuieli de protocol,

reclama si publicitate"

4426 "TVA deductibila"

Conform prevederilor HG 84/2013 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin HG 44/2004, TVA dedusa cu aceasta ocazie trebuie colectata in totalitate.

Aceasta operatiune se efectueaza numai in conditiile in care la colectarea cheltuielilor de protocol s-a dedus TVA. Daca la efectuarea cheltuielilor sau achizitia bunurilor ce sunt oferite drept cadouri nu se deduce TVA, aceasta incluzandu-se in valoarea cheltuielilor efectuate/bunurilor achizitionate, atunci nu se mai aplica prevederea privind autofacturarea si colectarea TVA.

Din punct de vedere al calculului bazei impozabile a impozitului pe profit, in limita cheltuielilor de protocol se include si partea de TVA devenita nedeductibila.

Sursa: PortalContabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum incadram cheltuielile de protocol si cum le recunoastem?":
Rating:

Nota: 4.25 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Se lucreaza la un nou proiect al Legii salarizarii unitare si a salariului minim pe economie in 2017
    • Guvernul si reprezentantii confedratiilor patronale si sindicale reunite in Consiliul National Tripartit au convenit sa continue sa lucreze la un nou proiect al Legii salarizarii unitare si pentru stabilirea salariului minim pe economie pentru anul 2017. In ceea ce priveste proiectul noii Legi a salarizarii unitare, Executivul si partenerii sociali vor colabora in scopul stabilirii principiilor, clarificarii definitiilor si elaborarii proiectului de lege, partile implicate asumand faptul ca...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Procedura de emitere facturi in numele furnizorului dintr-o tara terta
    • Beneficiarul unor livrari de bunuri poate emite facturi in numele si in contul furnizorului persoana impozabila stabilit intr-o tara terta? In conformitate cu prevederile Codului fiscal pot fi emise facturi de catre beneficiar in numele si in contul furnizorului in conditiile stabilite prin normele metodologice. Potrivit prevederilor din normele metodologice, factura se poate intocmi de catre cumparatorul unui bun in urmatoarele conditii: - partile sa incheie un acord prealabil prin care sa se...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Omitere constituire rezerve legale de catre o societate care a depus la ANAF bilantul contabil
    • In analiza de mai jos vom stabili cum se poate rectifica faptul ca la data de 31.12.2015 nu s-a constituit rezerva legala, precum si care sunt pasii de urmat tinand cont ca s-a depus bilantul fara constituirea rezervei legale. De asemenea, vom avea in vedere si implicatiile fiscale aferente. In cazul prezentat, o societate emite din eroare sa-si constituie rezervele legale in anul 2015. Bilantul si contul de profit si pierdere, precum si repartizarea profitului contabil este aprobat de catre...» citeste mai departe aici

  • Amenajare sediu si taxare inversa. Cum facem monografia contabila?
    • In analiza de mai jos, avem ca exemplu o societate platitoare de TVA si impozit pe profit si care contracteaza in vederea amenajarii unui nou sediu care se va construi anul viitor o firma de design interior din alt stat membru UE. Firma respectiva, platitoare de TVA, factureaza lunar (fara TVA) servicii de design interior plus cheltuielile de delegatie pentru deplasarea profesionistului strain care vine in Romania pentru discutii referitoare la noul sediu aproximativ 2-3 zile pe luna etc....» citeste mai departe aici

  • Mai multe beneficii pentru firmele care angajeaza, dar si pentru somerii de lunga durata. Noile masuri propuse de Guvern
    • Noi masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca au fost adoptate saptamana aceasta de Guvern, acestea vizand persoanele aflate in cautarea unui loc de munca, angajatorii, dar si romanii din diaspora. "Noul pachet reprezinta concretizarea demersurilor, asumate la inceputul mandatului, prin care fonduri europene si cele de la bugetul de stat sunt imbinate si directionate, in mod coerent, pentru sustinerea masurilor active de ocupare. Practic, aceste masuri au fost regandite si includ mai multe...» citeste mai departe aici

  • Norme metodologice pentru guvernanta corporativa a intreprinderilor publice au fost aprobate
    • Guvernul a aprobat saptamana aceasta, prin hotarare, Normele metodologice de aplicare la Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, urmand ca in termen de 50 de zile de la intrarea in vigoare a normelor metodologice, autoritatile publice tutelare sa declanseze procedura de selectie pentru intreprinderile publice pentru care nu au fost aplicate prevederile OUG 109/2011. Aplicarea noii legislatii are scopul sa contribuie la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.