Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum se coreleaza legislatia interna, conventia de evitare a dublei impuneri si legislatia europeana

22-Feb-2010
5582

Problema fiscala


Unitatea noastra plateste impozit prin stopaj la sursa pentru venitul obtinut din Romania de un nerezident. Care este cota de impozit pe care o utilizam?

Dar in cazul in care beneficiarul venitului este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, ce cota de impozit utilizam, cea din conventia de evitare a dublei impuneri sau cea din legislatia europeana? Ce documente trebuie sa ne prezinte nerezidentul pentru aplicarea unei cote de impozit mai favorabile? Cum isi poate recupera nerezidentul impozitul platit in plus, in cazul in care prezinta certificatul de rezidenta fiscala ulterior retinerii impozitului?

1. Ce cota de impozit utilizam?

1.1. Regula
In cazul in care beneficiarul venitului este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit pe care o aplicam asupra venitului impozabil obtinut de acesta din Romania este cota mai favorabila prevazuta in:

* legislatia interna;

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii

* conventiile de evitare a dublei impuneri.

1.2. Caz particular ? beneficiarul este rezident al Uniunii Europene
In cazul in care beneficiarul venitului este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, cota de impozit pe care o aplicam asupra venitului impozabil obtinut de acesta din Romania este cota mai favorabila prevazuta in:

* legislatia interna;
* legislatia Uniunii Europene;
* conventiile de evitare a dublei impuneri.
Legislatia Uniunii Europene se aplica in relatia Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene sau ale Asociatiei Europene a Liberului Schimb.

2. Care este procedura de aplicare a cotei de impozit mai favorabile?

2.1. Documentele necesare
Pentru a aplica prevederile din conventia de evitare a dublei impuneri si din legislatia Uniunii Europene, nerezidentul are obligatia de a ne prezenta, dupa caz, urmatoarele documente:

* certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta;
* declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene.

2.2. Prezentarea ulterioara a documentelor
Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia, nu ne este prezentata in momentul realizarii venitului, aplicam cota de impozit prevazuta in legislatia interna. Daca, ulterior, beneficiarul venitului ne va prezenta certificatul de rezidenta fiscala si, dupa caz, declaratia, vom efectua regularizarea impozitului in baza prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri sau a legislatiei Uniunii Europene. Regularizarea impozitului se va face in cadrul termenului legal de prescriptie.

2.3. Continutul certificatului de rezidenta fiscala
Certificatul de rezidenta fiscala trebuie samentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb pentru toata perioada in care acesta a realizat veniturile din Romania.

2.4. Cum dovedim calitatea de beneficiar in scopul aplicarii legislatiei Uniunii Europene
Aceasta calitate trebuie dovedita prin:

* certificatul de rezidenta fiscala;
* si, dupa caz, prin declaratia pe propria raspundere a beneficiarului de indeplinire cumulativa a conditiilor referitoare la: perioada minima de detinere, conditia de participare minima in capitalul persoanei juridice romane, incadrarea in una dintre formele de organizare prevazute in titlul II sau titlul V din Codul fiscal, dupa caz, calitatea de contribuabil platitor de impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.

2.5. Valabilitatea certificatului de rezidenta fiscala
Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, bineinteles, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

3. Care este procedura de restituire a impozitului platit in plus?
In cazul in care am efectuat retineri de impozit ce depasesc cotele din conventiile de evitare a dublei impuneri, respectiv din legislatia Uniunii Europene, beneficiarul de venit, respectiv persoana nerezidenta are posibilitatea de a solicita restituirea impozitului retinut in plus. In acest sens, acesta va depune o cerere de restituire a impozitului platit in plus catre platitorul de venit rezident roman.

Restituirea impozitului retinut in plus se efectueaza independent de situatia obligatiilor fiscale ale contribuabilului rezident roman, platitor al venitului catre nerezident, obligat potrivit legii sa faca stopajul la sursa.

Concluzie
Avand in vedere noile prevederi, legislatia europeana a devenit un factor important de care trebuie sa tinem cont in cazul in care retinem la sursa impozite pentru rezidenti
ai Uniunii Europene.

Acte normative aplicabile:
Art. 118 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 109/2009

Articol adaugat la 22 februarie 2010

Articol preluat din Newsltterul Taxe si Impozite Actual nr. 39/ ianuarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum se coreleaza legislatia interna, conventia de evitare a dublei impuneri si legislatia europeana":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.