Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum se coreleaza legislatia interna, conventia de evitare a dublei impuneri si legislatia europeana

22-Feb-2010
5738

Problema fiscala


Unitatea noastra plateste impozit prin stopaj la sursa pentru venitul obtinut din Romania de un nerezident. Care este cota de impozit pe care o utilizam?

Dar in cazul in care beneficiarul venitului este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, ce cota de impozit utilizam, cea din conventia de evitare a dublei impuneri sau cea din legislatia europeana? Ce documente trebuie sa ne prezinte nerezidentul pentru aplicarea unei cote de impozit mai favorabile? Cum isi poate recupera nerezidentul impozitul platit in plus, in cazul in care prezinta certificatul de rezidenta fiscala ulterior retinerii impozitului?

1. Ce cota de impozit utilizam?

1.1. Regula
In cazul in care beneficiarul venitului este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit pe care o aplicam asupra venitului impozabil obtinut de acesta din Romania este cota mai favorabila prevazuta in:

* legislatia interna;

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

* conventiile de evitare a dublei impuneri.

1.2. Caz particular ? beneficiarul este rezident al Uniunii Europene
In cazul in care beneficiarul venitului este rezident al unei tari din Uniunea Europeana, cota de impozit pe care o aplicam asupra venitului impozabil obtinut de acesta din Romania este cota mai favorabila prevazuta in:

* legislatia interna;
* legislatia Uniunii Europene;
* conventiile de evitare a dublei impuneri.
Legislatia Uniunii Europene se aplica in relatia Romaniei cu statele membre ale Uniunii Europene sau ale Asociatiei Europene a Liberului Schimb.

2. Care este procedura de aplicare a cotei de impozit mai favorabile?

2.1. Documentele necesare
Pentru a aplica prevederile din conventia de evitare a dublei impuneri si din legislatia Uniunii Europene, nerezidentul are obligatia de a ne prezenta, dupa caz, urmatoarele documente:

* certificatul de rezidenta fiscala eliberat de catre autoritatea competenta din statul sau de rezidenta;
* declaratie pe propria raspundere in care se indica indeplinirea conditiei de beneficiar in situatia aplicarii legislatiei Uniunii Europene.

2.2. Prezentarea ulterioara a documentelor
Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia, nu ne este prezentata in momentul realizarii venitului, aplicam cota de impozit prevazuta in legislatia interna. Daca, ulterior, beneficiarul venitului ne va prezenta certificatul de rezidenta fiscala si, dupa caz, declaratia, vom efectua regularizarea impozitului in baza prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri sau a legislatiei Uniunii Europene. Regularizarea impozitului se va face in cadrul termenului legal de prescriptie.

2.3. Continutul certificatului de rezidenta fiscala
Certificatul de rezidenta fiscala trebuie samentioneze ca beneficiarul venitului a avut, in termenul de prescriptie, rezidenta fiscala in statul contractant cu care este incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, intr-un stat al Uniunii Europene sau al Asociatiei Europene a Liberului Schimb pentru toata perioada in care acesta a realizat veniturile din Romania.

2.4. Cum dovedim calitatea de beneficiar in scopul aplicarii legislatiei Uniunii Europene
Aceasta calitate trebuie dovedita prin:

* certificatul de rezidenta fiscala;
* si, dupa caz, prin declaratia pe propria raspundere a beneficiarului de indeplinire cumulativa a conditiilor referitoare la: perioada minima de detinere, conditia de participare minima in capitalul persoanei juridice romane, incadrarea in una dintre formele de organizare prevazute in titlul II sau titlul V din Codul fiscal, dupa caz, calitatea de contribuabil platitor de impozit pe profit sau un impozit similar acestuia, fara posibilitatea unei optiuni sau exceptari.

2.5. Valabilitatea certificatului de rezidenta fiscala
Certificatul de rezidenta fiscala prezentat in cursul anului pentru care se fac platile este valabil si in primele 60 de zile calendaristice din anul urmator, bineinteles, cu exceptia situatiei in care se schimba conditiile de rezidenta.

3. Care este procedura de restituire a impozitului platit in plus?
In cazul in care am efectuat retineri de impozit ce depasesc cotele din conventiile de evitare a dublei impuneri, respectiv din legislatia Uniunii Europene, beneficiarul de venit, respectiv persoana nerezidenta are posibilitatea de a solicita restituirea impozitului retinut in plus. In acest sens, acesta va depune o cerere de restituire a impozitului platit in plus catre platitorul de venit rezident roman.

Restituirea impozitului retinut in plus se efectueaza independent de situatia obligatiilor fiscale ale contribuabilului rezident roman, platitor al venitului catre nerezident, obligat potrivit legii sa faca stopajul la sursa.

Concluzie
Avand in vedere noile prevederi, legislatia europeana a devenit un factor important de care trebuie sa tinem cont in cazul in care retinem la sursa impozite pentru rezidenti
ai Uniunii Europene.

Acte normative aplicabile:
Art. 118 alin. (1)-(3) din Codul fiscal, astfel cum a fost modificat prin O.U.G. nr. 109/2009

Articol adaugat la 22 februarie 2010

Articol preluat din Newsltterul Taxe si Impozite Actual nr. 39/ ianuarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum se coreleaza legislatia interna, conventia de evitare a dublei impuneri si legislatia europeana":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.