Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum solutionam situatia in care clientul nu recunoaste o factura?

01-Mar-2012
9009
O societate constata la inventarierea patrimoniului de sfarsit de an neconcordante la extrasele de cont trimise clientilor intre soldurile proprii si cele ale respectivilor clienti. Vom vedea in cele ce urmeaza cum se va proceda in cazul celor care nu recunosc anumite facturi emise de ei.

Raspuns:

In Reglementarile contabile aprobate de OMFP 3055/2009 la art. 187 se prvede: "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sint prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Asadar, chiar daca acele sume nerecunoscute de client nu sint prescrise, pentru a le scadea din gestiunea dvs, trebuie sa intreprindeti toate diligentele pentru a stabili cauzele care au dus la aceasta situatie si remedierea acesteia.
Printre masuri amintim:

- verificarea pe exemplarul facturii ramase la dvs daca exista semnatura de primire a clientului. Daca exista, atunci veti remite clientului o copie a acestei facturi, cu mentiunea "Duplicat-inlocuieste factura initiala".
- verificare daca factura a fost emisa in baza unui contract si / sau a unei situatii de lucrari aprobate de client / proces verbal de predare-primire lucrari semnat de ambele parti / avize de expeditie / comanda din partea clientului etc. Daca factura a fost emisa conform unui astfel de document, veti inainta clientului un memoriu in care veti explica faptul ca factura a fost emisa in baza documentului respectiv, pe care apare si semnatura sa, anexind si copie de pe acesta.
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

- verificarea / interogarea persoanei care a emis factura: in ce baza a emis-o si daca avea calitatea de a emite facturi.
- verificarea modalitatii de transmitere a facturii catre client: prin posta cu confirmare de primire, prin curier - trebuie sa existe AWB-ul etc. Daca exista dovada primirii de catre client a facturii, ii veti inainta o copie de pe aceasta.
- daca obiectul facturarii au fost marfuri (bunuri) si clientul nu le-a receptionat, atunci in unitatea dvs, la inventarierea acestora, trebuia sa rezulte plus de inventar. In acest caz, in baza unui memoriu, a unei decizii a conducerii societatii in care se va explica situatia, se va storna factura respectiva.
- daca obiectul facturarii este o prestare de servicii care se desfasoara periodic sau continuu, atunci clientul ar trebui sa primeasca factura, fiind emisa in baza unui contract in care se prevede prestarea respectiva de servicii. Aici avem prevderea art. 180 alin. (2) din reglementarile contabile:
" In baza contabilitatii de angajamente, entitatile trebuie sa evidentieze in contabilitate toate veniturile si cheltuielile, respectiv creantele si datoriile rezultate ca urmare a unor prevederi legale sau contractuale."
- trebuie verificat pe exemplarul dvs daca pe factura sint mentionate toate elementele prevazute in codul fiscal la art. 155 alin. (5), in special la litera c): "data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data incasarii unui avans, in masura in care aceasta data difera de data emiterii facturii;". De asemenea, trebuie verificat daca pe factura sint specificate elementele stipulate la punctul 72 alin. (3) din normele date in alicarea acestui articol:

"a) daca factura este emisa inainte de data livrarii/prestarii sau inainte de data incasarii unui avans, pe factura se va mentiona numai data emiterii facturii;

b) in cazul in care factura este emisa in data in care a avut loc livrarea/prestarea sau incasarea unui avans, pe factura se va mentiona numai data emiterii facturii, care este aceeasi cu data livrarii/prestarii sau incasarii unui avans;

c) in cazul in care factura este emisa ulterior datei livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans, pe factura se va mentiona atit data emiterii facturii, cit si data livrarii/prestarii sau a incasarii unui avans;".

In acelasi timp, trebuie sa aveti in vedere prevederile art. 39 din OMFP 2861/2009 pentru aprobarea normei privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii:

"Pentru toate plusurile, lipsurile si deprecierile constatate la bunuri, precum si pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescriptie a creantelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicita explicatii scrise de la persoanele care au raspunderea gestionarii bunurilor, respectiv a urmaririi decontarii creantelor.

Pe baza explicatiilor primite si a documentelor analizate, comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunind, in conformitate cu dispozitiile legale, modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii."

Asadar, dupa depunerea tuturor diligentelor pentru stabilirea cauzelor si sanctionarea vinovatilor, daca este cazul, si numai daca se constata ca factura respectiva a fost emisa in mod eronat catre client, se poate intocmi un memoriu justificativ, in care se va explica faptul ca factura a fost emisa in mod incorect si se dispune anularea acesteia prin emiterea unei alte facturi cu semnul minus.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum solutionam situatia in care clientul nu recunoaste o factura?":
Rating:

Nota: 3.83 din 9 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (3)

06-Iul-2012

am o problema precum eu livrez marfa la societati com.,asociatii fam., pf,si ii si nu doresc facturi,dar societatea expeditoare emite facturi initial pe acestea prin comanda luata,desi clientul nu stie ca i sa emis factura.Cum procedez..! Eu daca îi las factura acestora va anunta seful meu si nu va mai lua marfa a doua zi. De cine trebuie sa ascultam..! Societatea expeditoare ca sa nu piarda clientul prin scaderea profitului pune in pericol pe cel care o livreaza,desi acestea sant inpunerile de catre sefi si la un eventual control cine se face vinovat..!.expeditorul !,cel care o livreaza ! sau destinatarul care stie ca nu i sa intocmit factura A.R

03-Mar-2012

O SITUATIE SIMILARA AM SI EU .TOATE ACTELE SUNT IN REGULA DIN PUNCT DE VEDERE CONTABIL,DAR CLIENTUL NU VREA SA INREGISTREZE IN CONTABILITATEA LUI ACEASTA FACTURA.CE CONCLUZIE TRAGEM ?EU AM PLATIT TVA ,IMPOZIT PE VENIT DIN ACTIVITATEA DE EXPLOATARE LA ACEA FACTURA ,EL? NICI MACAR NU RASPUNDE EU TREBUIE SA RESPECT LEGEA SI EL NU DE CE????

02-Mar-2012

Dar daca ti se emit facturi pentru prestarea de servicii ,in baza unui contract pe care nu l-am semnat. L-a semnat in fals cuneva de la firma prestatoare. Fac precizarea ca facturile nu le-am semnat ca fiind acceptate la plata si mi se lasa periodic in cutia postala.Nici serviciul nu mi se presteaza ,dar facturile curg . Va multumesc. Radu Coste, Zalau , Salaj





Subiectele saptamanii

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

  • Platile anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale aferente Trim. I din 2017. Data-limita e la 27 martie
    • Informam contribuabilii - persoane fizice ca, in conformitate cu prevederile art. 74, ale art. 151 si ale art. 174 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale de sanatate, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate aferente...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill
    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu cele global -valorice; - Rezolva toate problemele legate de stocuri: modalitatile...» citeste mai departe aici

  • Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe venituri nerezidenti?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra are ca subiect o societate din Romania care inchiriaza imprimante si care plateste franciza catre o firma straina. Vom vedea daca societatea romana trebuie sa retina impozit pe venituri nerezidenti, cu mentiunea ca exista conventie intre cele doua tari. Redeventele obtinute de la un rezident constituie venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile art. 223...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.