Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum tratam fiscal bunurile decontate in cadrul unei societati?

23-Iun-2014
13808
In situatia de mai jos, pornim de la cazul in care administratorul firmei face achizitii personale diverse (alimente, haine, medicamente etc.) pe numele firmei, astfel ca vom vedea cum se inregistreaza corect aceste facturi in contabilitate si care este tratamentul fiscal. Mentionam ca administratorul are si calitatea de salariat al firmei.

Vom verifica daca sunt corecte inregistrarile:

6588.neded=401
6588.neded=4426

In al doilea rand, vom vedea cum se trateaza aceleasi tipuri de cheltuilei daca nu sunt facute in beneficiul administratorului, ci al unor terte persoane.

Din punct de vedere contabil, cheltuielile trebuiesc inregistrate in contabilitate dupa natura acestora, utilizand planul de conturi adoptat prin OMFP 3055/2009 privind contabilitatea armonizata cu directivele europene.

Observam ca aceste cheltuieli reprezinta decontarea unor bunuri si servicii utilizate in scop personal de administratorul sociatatii, astfel ca taxa pe valoarea adaugata de la achizitia acestora nu poate fi dedusa, avand in vedere prevederile de la art. 145 din Codul fiscal. Desigur, aceasta taxa pe valoarea adaugata va reprezenta o componenta a costului de achizitia conform pct. 51 din OMFP 3055/2009 privind contabilitatea cu modificari ulterioare.

Avand in vedere aceste aspecte, observam ca aceste bunuri pot fi incadrate din punct de vedere contabil in categoria achizitiilor de stocuri "Alte materiale consumabile" pentru care va recomandam sa utilizati un analitic distinct in scopul urmaririlor cheltuielilor nedeductibile la calculul impozitului pe profit.

Inregistrari contabile:

3028 "Alte materiale consumabile" = 401 "Furnizori" cu valoarea achizitiilor exclusiv TVA;

4426 "TVA deductibila"/ 4428 "TVA neexigibila" = 401 "Furnizori" cu valoarea TVA, in functie de sistemul de TVA utilizat;
3028 "Alte materiale consumabile" = 4426 "TVA deductibila"/ 4428 "TVA neexigibila" cu valoarea TVA.

6028 "Cheltuieli cu alte materiale consumabile" = 3028 "Alte materiale consumabile" cu valoarea achizitiilor inclusiv TVA.

Pentru detalierea tratamentului fiscal trebuie sa stabilim ce calitate primeaza in contul persoanei fizice, respectiv calitatea de salariat sau calitatea de administrator. Din pacate legea nu a introdus niciun criteriu de clasificare insa in mod evident calitatea de salariat primeaza pornind de la prezumtia ca persoana fizica isi doreste si functia de salariat, avand in vedere ca putea sa isi desfasoare activitatea de administrator fara sa fie salariat.

Din punctul de vedere al cheltuielii, consideram ca aceste sume sunt deductibile in procentul de 2% din fondul de salarii in cadrul cheltuielilor sociale, conform art. 21 alin. (3) lit. c) din Codul fiscal. Amintim faptul ca prevederile din normele de aplicare dau dreptul la deducerea si altor cheltuieli decat cele enumerate in mod expres de Codul fiscal, cu conditia existentei unui acord intre angajator si salariat, acord sub forma contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca.

Prin urmare, tratamentul fiscal al bunurilor decontate la societate este tratamentul fiscal al unor bunuri ce reprezinta avantaje in natura, conform art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.

Aceste sume sunt si in sfera asigurarilor sociale, conform art. 296^4 alin. (1) lit. u din Codul fiscal. Practic, aceste sume se impoziteaza similar salariilor achitate in bani.

In ceea ce priveste a doua sectiune a intrebarii, daca bunurile primite de terte persoane (medicamente pentru un batran, alimente cumparate pentru ajutorarea oamenilor nevoiasi) sunt primite dupa decontarea acestoa de catre un salariat, tratamentul fiscal amintit anterior nu se modifica deoarece nu are relevanta la impozitare utilizarea bunurilor de catre salariat, ulterior decontarii de la sociatate.

Prin urmare, ca si metoda de optimizare fiscala, va recomandam sa utilizati procedura sponsorizarii, procedura prin care cheltuielile cu sponsorizarea sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit dar diminueaza plata impozitului pe profit in procentul de 3 la mie din cifra de afaceri, fara a depasi 20% din impozitul pe profit, conform art. 20 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal.

Se necesita intocmirea unui contract de sponsorizare in forma scrisa avand in vedere prevederile din Legea 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificari. Va rugam sa analizati posibilele cazuri particulare privind sponsorizarea persoanelor fizice sau a persoanelor juridice prevazute de aceasta lege.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Cum tratam fiscal bunurile decontate in cadrul unei societati?":
Rating:

Nota: 3.5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

    • Baza legala Codul fiscal, Titlul V, Capitolul IX, art. 220 - 220 Contributia asiguratorie pentru munca In continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceasta. Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz: a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,...» citeste mai departe aici

  • NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024

    • Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF va fi actualizata, pentru prima data in 2024, lista produselor cu risc fiscal ridicat. Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport, incepand din iulie 2024, amintim urmatoarele produse alimentare: carne, peste, lapte, oua, miere, etc., dar si cateva produse mai putin obisnuite, precum hainele uzate si zdrentele. Prin OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG 130/2021...» citeste mai departe aici

  • Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati ca, prin O.U.G. nr.31/2024, au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat, printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor, fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legate. Modificari impozit micro in 2024 Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Pentru anul 2023 se mai poate ajusta norma de venit in cazul unui PFA?

    • Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc! Ajustare norma de venit PFA – raspunsul specialistului: Potrivit art. 69 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate care genereaza...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum va fi inregistrat in contabilitate impozitul minim pentru firmele mari

    • Finantele au pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect de Ordin prin care se stabileste modul in care se vor inregistra in contabilitate anumite impozite. Este vorba despre impozitul minim si impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale. Conform Referatului de Aprobare, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inregistrarea in contabilitate a operatiunilor...» citeste mai departe aici

  • D212 in 2024: Trebuie depusa rectificativa D212 pentru dobanzile incasate in 2023?

    • Administratorul societatii a depus in luna iunie 2023 declaratia D212 pentru dividendele incasate in anul 2023, calculandu-se CASS la valoarea a 24 salarii minime brute. La inceputul acestui an, administratorul a primit de la banca o informare privind dobanzile incasate in cursul anului 2023 pentru depozitele ce le detine la banca. Intrebare: trebuie depusa D212 rectificativa pentru anul 2023, sau dobanzile sunt incadrate in venituri din investitii si sunt cuprinse in valoarea maxima de 24...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016