Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum tratam fiscal o achizitie bunuri pe teritoriul Romaniei de la furnizor stabilit pe teritoriul comunitar?

19-Dec-2014
771
Cu ocazia implementarii unui ERP, a fost trimisa o factura cu data de 03.11.2013, reprezentand partial implementare servicii. Deoarece termenul de implementare nu s-a respectat, s-a hotarat rezilierea contractulului in data de 07.01.2014 printr-o notificare, nu inainte de a fi ceruta factura de storno, deoarece nu fusese achitata factura emisa initial.
Vom vedea cum se va proceda cu scoaterea din contabilitate a acestui furnizor tinand cont ca la momentul respectiv tva-ul aferent facturii a fost dedus.


Inregistrarea initiala a fost:

% 233(debit)= 401(credit)
4426(debit)
Legat de inventariere am o alta intrebare, daca la momentul inventarierii exista furnizori care au o vechime mai mare de 8 ani, se pot scoate din contabilitate?Au fost trimise extrase de cont, au fost verificati furnizorii respectivi pentru a se vedea daca sunt in faliment?
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii


Suma TVA dedusa in baza facturii din data de 15.10.2013 se ajusteaza la deducere in baza facturii primite de la prestator, emisa in data de 07.01.2014. In situatia prezentata, atat la prestator cat si la beneficiar se considera ca a avut loc ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) din Codul fiscal "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ……. b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;". Avand factura de stornare emisa de furnizor ca document justificativ, aveti posibilitatea ca in anul 2014, la data emiterii facturii 07.01.2014 sa scoateti din evidenta operatiunea efectuata in anul 2013, prin inregistrarea contabila efectuata in negru, astfel:

401 = %
233
4426

Operatiunea se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 22, cat si prin declaratia cod 394. Daca operatiunea nu s-a raportat prin decontul de TVA aferent lunii ianuarie 2014 la data exigibilitatii TVA (data facturii emise de prestator), raportarea se poate efectua si prin decontul lunii noiembrie 2014, cu termen de transmitere cel mai tarziu in data de 22.12.2014. Valoarea operatiunii se raporteaza cu semnul minus la randul 30 "Regularizari taxa dedusa".

Spre deosebire de raportarea operatiunii prin decontul de TVA care se poate efectua si in luna noiembrie 2014, raportarea prin declaratia informativa cod 394 trebuie efectuata prin completarea si transmiterea unei noi declaratii cod 394 aferente lunii ianuarie 2014.

Referitor la inventariere, furnizorii al caror sold neachitat este mai vechi de 3 ani pot fi scosi din evidenta contabila deoarece se afla in perioada de prescriere. In acest context, trebuie retinut faptul ca inchiderea soldului creditor al contului de "furnizori" intrat in perioada de prescriere nu este operatiune impozabila din sfera de aplicare a TVA deoarece reprezinta doar o relatie de decontare intre doi parteneri de afaceri, fara a reprezenta in fapt o operatiune propriu-zisa de livrare de bunuri sau de prestare de servicii din sfera TVA, efectuata cu plata. Din acest motiv, la inchiderea soldurilor acestor conturi nu se colecteaza TVA, dar nici nu se ajusteaza suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei unui bun sau serviciu. Soldul creditor al furnizorilor scosi din evidenta se inregistreaza prin formula contabila:

401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din exploatare"

Sumele astfel inregistrate in creditul contului 758 reprezinta venit impozabil d.p.d.v. al impozitului pe profit sau al impozitului pe venit.

Documentul justificativ pentru efectuarea acestei operatiuni poate fi exact Procesul verbal de inventariere anuala prin care, comisia de inventariere, propune scoaterea acestora din evidenta contabila ca urmare a constatarii faptului ca termenul de 3 ani este prescris si furnizorii nu confirma soldul comunicat de societatea dvs.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam fiscal o achizitie bunuri pe teritoriul Romaniei de la furnizor stabilit pe teritoriul comunitar?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.