Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum tratam fiscal o achizitie bunuri pe teritoriul Romaniei de la furnizor stabilit pe teritoriul comunitar?

19-Dec-2014
797
Cu ocazia implementarii unui ERP, a fost trimisa o factura cu data de 03.11.2013, reprezentand partial implementare servicii. Deoarece termenul de implementare nu s-a respectat, s-a hotarat rezilierea contractulului in data de 07.01.2014 printr-o notificare, nu inainte de a fi ceruta factura de storno, deoarece nu fusese achitata factura emisa initial.
Vom vedea cum se va proceda cu scoaterea din contabilitate a acestui furnizor tinand cont ca la momentul respectiv tva-ul aferent facturii a fost dedus.


Inregistrarea initiala a fost:

% 233(debit)= 401(credit)
4426(debit)
Legat de inventariere am o alta intrebare, daca la momentul inventarierii exista furnizori care au o vechime mai mare de 8 ani, se pot scoate din contabilitate?Au fost trimise extrase de cont, au fost verificati furnizorii respectivi pentru a se vedea daca sunt in faliment?
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii


Suma TVA dedusa in baza facturii din data de 15.10.2013 se ajusteaza la deducere in baza facturii primite de la prestator, emisa in data de 07.01.2014. In situatia prezentata, atat la prestator cat si la beneficiar se considera ca a avut loc ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 138 "Ajustarea bazei de impozitare" lit. b) din Codul fiscal "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ……. b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul desfiintarii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;". Avand factura de stornare emisa de furnizor ca document justificativ, aveti posibilitatea ca in anul 2014, la data emiterii facturii 07.01.2014 sa scoateti din evidenta operatiunea efectuata in anul 2013, prin inregistrarea contabila efectuata in negru, astfel:

401 = %
233
4426

Operatiunea se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, atat prin decontul de TVA cod 300, la randul 22, cat si prin declaratia cod 394. Daca operatiunea nu s-a raportat prin decontul de TVA aferent lunii ianuarie 2014 la data exigibilitatii TVA (data facturii emise de prestator), raportarea se poate efectua si prin decontul lunii noiembrie 2014, cu termen de transmitere cel mai tarziu in data de 22.12.2014. Valoarea operatiunii se raporteaza cu semnul minus la randul 30 "Regularizari taxa dedusa".

Spre deosebire de raportarea operatiunii prin decontul de TVA care se poate efectua si in luna noiembrie 2014, raportarea prin declaratia informativa cod 394 trebuie efectuata prin completarea si transmiterea unei noi declaratii cod 394 aferente lunii ianuarie 2014.

Referitor la inventariere, furnizorii al caror sold neachitat este mai vechi de 3 ani pot fi scosi din evidenta contabila deoarece se afla in perioada de prescriere. In acest context, trebuie retinut faptul ca inchiderea soldului creditor al contului de "furnizori" intrat in perioada de prescriere nu este operatiune impozabila din sfera de aplicare a TVA deoarece reprezinta doar o relatie de decontare intre doi parteneri de afaceri, fara a reprezenta in fapt o operatiune propriu-zisa de livrare de bunuri sau de prestare de servicii din sfera TVA, efectuata cu plata. Din acest motiv, la inchiderea soldurilor acestor conturi nu se colecteaza TVA, dar nici nu se ajusteaza suma TVA pentru care s-a exercitat dreptul de deducere la momentul achizitiei unui bun sau serviciu. Soldul creditor al furnizorilor scosi din evidenta se inregistreaza prin formula contabila:

401 = 758
"Furnizori" "Alte venituri din exploatare"

Sumele astfel inregistrate in creditul contului 758 reprezinta venit impozabil d.p.d.v. al impozitului pe profit sau al impozitului pe venit.

Documentul justificativ pentru efectuarea acestei operatiuni poate fi exact Procesul verbal de inventariere anuala prin care, comisia de inventariere, propune scoaterea acestora din evidenta contabila ca urmare a constatarii faptului ca termenul de 3 ani este prescris si furnizorii nu confirma soldul comunicat de societatea dvs.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam fiscal o achizitie bunuri pe teritoriul Romaniei de la furnizor stabilit pe teritoriul comunitar?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.