Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum tratam impozitul pe dividende pentru un cetatean roman rezident in alt stat UE?

10-Dec-2014
3331
Studiul de caz de fata prezinta situatia in care un cetatean de nationalitate romana, stabilit in Franta, lucreaza ca salariat intr-o societate franceza de aproximativ 2 ani, fiind deci rezident fiscal in Franta. Cetateanul de nationalitate romana detine (in calitate de actionar unic) si o societate comerciala (SRL) in Romania, care la sfarsitul anului fiscal curent se inregistreaza cu un profit BRUT de 100.000 RON.

Impozitul de profit de 16% este platit catre statul roman, iar apoi se doreste achitarea dividendelor catre unicul actionar (cetateanul roman rezident fiscal in Franta).

Vom vedea daca, in acest caz, impozitul pe dividende se plateste catre statul roman (16% impozit pe dividende + 6.5% sanatate) sau daca suma bruta aferenta dividendelor este virata catre actionarul unic, iar acesta urmeaza sa o declare ca venit din surse externe si sa plateasca impozitul pe venit aferent acestei sume in Franta.



Impunerea veniturilor din dividende obtinute de persoanele nerezidente este reglementata la Capitolul V din Codul fiscal. Potrivit dispozitiilor pct.13 Titlul V din HG nr. 44/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, nerezidentul beneficiar al veniturilor din Romania trebuie sa justifice in Romania dreptul de a beneficia de prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si statul sau de rezidenta, prin prezentarea certificatului de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala nationala.
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii


In intelesul art. 116, daca un contribuabil este rezident al unei tari cu care Romania a incheiat o conventie pentru evitarea dublei impuneri, cota de impozit care se aplica venitului impozabil obtinut de catre acel contribuabil din Romania nu poate depasi cota de impozit prevazuta in conventie care se aplica asupra acelui venit. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Daca certificatul de rezidenta fiscala, respectiv declaratia ce va indica calitatea de beneficiar nu se prezinta in acest termen, se aplica prevederile titlului V. In momentul prezentarii certificatului de rezidenta fiscala si, dupa caz, a declaratiei prin care se indica calitatea de beneficiar se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri sau ale legislatiei Uniunii Europene si se face regularizarea impozitului in cadrul termenului legal de prescriptie.

Cu Franta este incheiata Conventie pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere, ratificata prin Decretul nr. 240 din 23 decembrie 1974.

La art. 10 "Dividende" din Conventie se prevede ca dividendele platite de o persoana juridica din Romania unui rezident al statului francez se pot impozita in Romania, dar impozitul astfel stabilit nu va putea depasi 10% din suma bruta a acestora.

Limita se stabileste de comun acord de catre statele participante. In acest ultim caz, prevederile nationale deroga de la prevederile paragrafului 1 al art. 10 din Conventie, dar impunerea dividendelor in Romania nu conduce la o dubla impunere deoarece pentru impozitul retinut, persoana fizica poate solicita acordarea creditului fiscal in Italia.

Rezulta ca, pentru veniturile de natura dividendelor realizate de cetateanul rezident in Franta se calculeaza, se retine, se declara si se plateste impozitul pe dividende de catre persoana juridica romana care a distribuit dividendele.

Cota de impunere este de 16% daca persoana fizica nerezidenta nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau 10% in cazul prezentarii acestuia.


Cota se aplica asupra sumei brute. Prezentarea certificatului de rezidenta este obligatorie deoarece pe baza lui persoana fizica rezidenta in Franta va obtine de la autoritatea fiscala din Romania un certificat de atestare a impozitului retinut, in baza caruia nu i se mai opreste un alt impozit de aceeasi natura si in Franta (credit fiscal).

Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului si se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine si se varsa, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de BNR, valabil in ziua retinerii impozitului pentru nerezidenti. Impozitul retinut se declara prin formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs aprobat prin Opanaf nr. 878/2013.

De asemenea, se depune si o declaratie informativa anuala pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu regim de retinere la sursa, formular care se gaseste pe site-ul ANAF, conform modelului prevazut la art. 119 din Codul fiscal.

Mentionam ca trebuie avute in vedere si prevederile Omfp nr. 724/2011 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 118 si 120 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
si stabilirea competentelor in ceea ce priveste semnarea acestor formulare.

Din punct de vedere contabil, repartizarea profitului, retinerea impozitului si plata acestuia se inregistreaza de societatea din Romania, astfel:

- repartizarea profitului la dividende (evidentierea dividendului brut)
117 = 457
"Rezultatul reportat" "Dividende de plata"
- inregistrarea si retinerea impozitului pe dividend, calculat prin aplicarea cotei de 16 % sau 10% la suma repartizata, pentru asociati/actionari persoane fizice
457 = 446
"Dividende de plata" "Alte impozite si taxe"
- plata dividendelor nete prin stabilirea diferentei intre dividendul brut si impozitul retinut
457 = 5121
"Dividende de plata" "Cont in lei"
- plata impozitului pe dividend, la termenul legal
446 = 5121
"Alte impozite si taxe" "Conturi la banci in lei"

Daca asociatul francez solicita plata dividendelor in valuta, acesta poate indica un cont in care se varsa leii si banca ii converteste la cursul de licitatie. Societatea nu suporta diferenta de curs asa cum nu suporta nici impozitul. Aceasta suma este virata asociatului strain in contul lui personal in valuta.

In ceea ce priveste aplicarea legislatiei cu privire la asigurarile de sanatate, mentionam ca asociatul societatii din Romania, rezident in Franta, nu datoreaza aceasta contributie.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum tratam impozitul pe dividende pentru un cetatean roman rezident in alt stat UE?":
Rating:

Nota: 4.5 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.