Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

De ce modifica MFP intreg Codul de procedura fiscala?

26-Mai-2016
547

Ministerul de Finante a publicat recent proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Care au fost insa motivele care au dus la crearea acestui nou proiect? Modificarile sunt nenumarate si vizeaza aspecte variate din procedurile continute de Codul de procedura. In Expunerea de motive sunt prezentate pe larg aceste contexte pe care noul proiect doreste sa le clarifice. Atentie insa, multe dintre aceste modificari aduc noi obligatii si nu reprezinta doar clarificari.

In primul rand, sunt prezentate doua argumente principale pentru modificarea Codului de procedura fiscala. Noul Cod de procedura fiscala, act normativ care sistematizeaza regulile de procedura fiscala, a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2016, fiind necesara modificarea acestui act normativ motivat de:

- Transpunerea Directivei 2015/2376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal. Aceasta directiva a fost adoptata in data de 8 decembrie 2015, iar potrivit directivei statele membre adopta si publica pana la 31 decembrie 2016 actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma acesteia, avand totodata obligatia de a comunica Comisiei textul acestor masuri. Totodata, statele membre urmeaza sa aplice masurile respective de la 1 ianuarie 2017.

- Clarificarea unora dintre institutiile juridice susceptibile de interpretare, si, prin urmare, o mai corecta aplicare a Codului.

- in prezent, potrivit art. 1 pct. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, in categoria organelor fiscale sunt incluse, pe lânga organul fiscal central si organele fiscale locale, si alte
institutii/autoritati publice care administreaza creante fiscale.

Astfel, calitatea de organ fiscal este atribuita si altor institutii/autoritati publice care, in temeiul legii, administreaza creante fiscale. Cu titlu exemplificativ, in categoria acestor institutii care administreaza creante fiscale enumeram Administratia Fondului pentru Mediu, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, etc.

Totodata, potrivit art. 2 din Codul de procedura fiscala, prevederile acestuia se aplica creantelor fiscale (

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
impozite, taxe si contributii sociale percepute de stat sau de unitatile administrativ-teritoriale si accesoriile acestora), in considerarea faptului ca aceste creante provin din raporturi juridice de drept public si au insusirea de a fi fiscale. De mentionat ca acestor creante le sunt aplicabile, in principiu, toate procedurile de administrare din Codul de procedura fiscala, mai putin in situatia in care legea care le instituie prevede altfel.

- in prezent, Codul de procedura fiscala nu reglementeaza regulile privind refuzul de a primi acte administrative fiscale in cazul in care comunicarea se face direct la domiciliul contribuabilului/platitorului.

- in prezent, art. 61 din Legea nr. 207/2015 prevede obligatia entitatilor raportoare de suspiciuni in sensul Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii terorismului, de a transmite informatii privind suspiciunile catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, concomitent cu transmiterea la Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB) si pe acelasi format.

 Cu alte cuvinte, problema care se pune in ceea ce priveste prevederile art. 61 alin. (4) este legata de modul de redactare a textului, care poate genera declansarea unor proceduri de neconformitate cu normele europene in materie de spalare a banilor, fara a fi pusa in cauza insa necesitatea ca informatii similare sa fie transmise la ANAF in scopul identificarii evaziunii fiscale.

- in prezent, potrivit art 58 din Codul de procedura fiscala organul fiscal are dreptul sa solicite informatii si altor persoane cu care contribuabilul/platitorul are sau a avut raporturi economice sau juridice, iar acestea au obligatia de a furniza informatiile solicitate. Totodata, Codul de procedura fiscala prevede la art 67 exceptii de la aceasta regula,in sensul ca anumite categorii profesionale cum ar fi notarii publici, executorii judecatoresti, preotii, avocatii, psihoterapeutii pot refuza sa furnizeze
informatii cu privire la datele de care au luat cunostinta in exercitarea activitatii lor, totusi refuzul nu poate privi informatiile relevante in legatura cu obligatiile ce revin, potrivit legislatiei fiscale, in sarcina acestei categorii socio-profesionale (informatii cu relevanta fiscala).


Schimbari preconizate

Redam mai jos doar unele dintre propunerile de modificare a Codului de procedura fiscala. Expunerea de motive integrala poate fi consultata AICI:

- Pentru asigurarea unei mai bune claritati a textului de lege si in vederea unei mai bune aplicari a acestuia de catre institutiile/autoritatile publice care au calitatea de organe fiscale, altele decat organele fiscale centrale si locale, este necesar a se completa art. 2 din Codul de procedura fiscala in sensul mentionarii regulilor procedurale incidente in activitatea acestor categorii de organe fiscale.

- Pentru asigurarea unei mai bune claritati a textului de lege si avand in vedere faptul ca nu este reglementat momentul la care se constituie baza de impozitare, se propune introducerea la art. 21 a unui nou alineat care sa reglementeze acest moment, respectiv, sfarsitul perioadei fiscale.

- Se propune ca la art. 47 sa se reglementeze regulile privind refuzul de a primi acte administrativ fiscale in cazul in care comunicarea se face direct la domiciliul contribuabilului, similar celor din procedura comuna, insa adaptate specificului raportului juridic fiscal.

Astfel, se propun urmatoarele:
>> instituirea obligatiei entitatilor raportoare de a comunica, la solicitarea organului fiscal central, beneficiarii reali ai operatiunilor bancare, asa cum sunt definiti potrivit legii, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii terorismului, republicata, cu modificarile ulterioare;

>> instituirea in sarcina acelorasi entitati raportoare, a obligatiei de a transmite organului fiscal central, zilnic, operatiunile in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, si transferurile externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.

>> introducerea obligatiei ca anumite entitati prevazute expres de lege, precum si cele care realizeaza transferuri electronice de numerar, sa transmita organului fiscal central, zilnic, rapoartele de tranzactii suspecte pentru operatiunile in lei sau in valuta despre care au luat cunostinta cu ocazia desfasurarii activitatii, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele.

- Se propune eliminarea notarilor publici si executorilor judecatoresti din enumerarea categoriilor de persoane care, potrivit art. 67, au dreptul de a refuza furnizarea de informatii catre organele fiscale

- Pentru a facilita indeplinirea de catre institutiile de credit a obligatiei de transmitere a unor informatii complete privind identificarea nerezidentilor pentru care deschid conturi bancare, se impune reglementarea la art. 83 a obligatiei institutiilor de credit de a solicita organului fiscal atribuirea codului de identificare fiscala in cazul persoanelor fizice si juridice nerezidente care nu detin un asemenea cod.

- In vederea asigurarii unei mai bune predictibilitati a textului de lege, se propune reglementarea la art. 85 a datei de la care curge termenul de indeplinire a obligatiei de declarare a sediilor secundare de catre contribuabili/platitori.

De asemenea, in scopul clarificarii, simplificarii si diminuarii numarului de documente justificative ce trebuie anexate de catre contribuabil/platitor pentru indeplinirea obligatiilor declarative, este necesara modificarea prevederilor actuale.

Astfel, este necesara exonerarea contribuabilului/platitorului de obligatia depunerii la organul fiscal central de copii ale documentelor doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratie, in situatia in care organul fiscal detine deja documente doveditoare ale informatiilor inscrise in declaratie.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "De ce modifica MFP intreg Codul de procedura fiscala?":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.