Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

De la 1 ianuarie 2013 se aplica Pactul fiscal

08-Ian-2013
1682
In urma ratificarii de catre 12 state membre din zona euro, tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare, supranumit si "Pactul fiscal", a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2013. In principal, tratatul are in vedere consolidarea disciplinei fiscale in cadrul zonei euro prin intermediul "regulii privind un buget echilibrat " si al mecanismului de corectie automata.

Tratatul va avea forta juridica obligatorie, ca acord international, si va fi deschis tarilor din UE care nu l-au semnat de la inceput.

Tratatul a fost conceput ca urmare a deciziei liderilor din zona euro din decembrie 2011 potrivit careia erau necesare masuri mai ferme pentru a consolida stabilitatea in zona euro. Tratatul a fost semnat la 2 martie 2012 de catre 25 de tari din UE.

Se doreste implementarea cat mai rapida a acestuia astfel ca in urmatorii cinci ani ar trebui luate masurile necesare pentru realizarea acestui lucru.

Limitarea deficitelor - regula privind un buget echilibrat
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Noul tratat include cerinta ca bugetele nationale ale statelor membre participante sa fie echilibrate sau in surplus. Acest obiectiv va fi considerat ca indeplinit daca deficitul public structural anual al acestora nu depaseste 0,5 % din PIB-ul nominal.

Pe langa aceasta, deficitul trebuie, de asemenea, sa fie in concordanta cu valoarea minima de referinta specifica fiecarei tari pentru sustenabilitatea pe termen lung. Aceasta valoare este stabilita de componenta preventiva a Pactului de stabilitate si de crestere. Traiectoria de ajustare in directia indeplinirii acestui obiectiv este evaluata in fiecare an in contextul semestrului european.

Devierea temporara de la aceasta "regula privind un buget echilibrat" este permisa numai in circumstante economice exceptionale, de exemplu in timpul unor declinuri drastice in economie. In cazul in care deficitul public se situeaza cu mult sub valoarea de referinta de 60% din PIB, limita pentru deficit poate fi stabilita la 1% din PIB.

Mecanismul de corectie automata

In cazul in care un stat membru se abate de la regula privind un buget echilibrat , va fi declansat un mecanism de corectie automata. Statul membru va trebui sa corecteze devierile pe parcursul unei perioade definite.

Mecanismul va respecta pe deplin prerogativele parlamentelor nationale.

Transpunerea normelor in legislatia nationala

Statele membre vor avea obligatia de a introduce aceasta cerinta referitoare la disciplina bugetara si la mecanismul de corectie automata in sistemele lor juridice nationale, de preferinta la nivel constitutional.

Termenul pentru indeplinirea acestei obligatii este de cel mult un an (si anume pana la 1 ianuarie 2014) de la intrarea in vigoare a tratatului.

Curtea Europeana de Justitie

In cazul in care un stat membru nu isi va respecta obligatia de a transpune la timp "regula privind un buget echilibrat" si mecanismul de corectie, Curtea de Justitie a UE va avea competenta de a se pronunta asupra acestei chestiuni.

Hotararea Curtii va avea un caracter obligatoriu si, in cazul in care nu va fi respectata, va putea atrage dupa sine penalitati de pana la 0,1% din PIB.

Daca moneda statului respectiv este euro, aceasta suma se va achita catre Mecanismul european de stabilitate, iar daca nu, plata se va face catre bugetul general al UE.

Modificarea procedurii aplicabile deficitelor excesive

Procesul decizional in contextul procedurii aplicabile deficitelor excesive va avea un caracter automat intr-un grad mai ridicat decat in prezent: statele membre din zona euro convin sa sprijine recomandarile si propunerile Comisiei de acte ale Consiliului, cu exceptia cazului in care o majoritate calificata a statelor respective se pronunta impotriva.
In plus, un stat membru care face obiectul unei proceduri aplicabile deficitelor excesive va trebui sa instituie un "program de parteneriat bugetar si economic".

Programul va include o descriere detaliata a reformelor structurale pe care fiecare stat membru va trebui sa le puna in aplicare in scopul asigurarii unei corectari eficace si sustenabile a deficitului sau.

Aceste programe vor fi inaintate Consiliului si Comisiei spre aprobare. Punerea lor in aplicare va fi monitorizata in conformitate cu normele Pactului de stabilitate si de crestere.

Coordonarea suplimentara

Statele membre parti la tratat vor inainta catre Comisia Europeana si catre Consiliu rapoarte referitoare la planurile lor de contractare a datoriei publice. In plus, statele respective vor discuta si, dupa caz, se vor coordona, intre ele si cu institutiile UE, inainte de orice reforma economica majora pe care o preconizeaza.

Guvernanta in zona euro

Sefii de stat sau de guvern ai statelor membre din zona euro se reunesc cel putin de doua ori pe an in "reuniuni la nivel inalt ale zonei euro", la care participa si Comisia Europeana.
Acestia aleg presedintele reuniunii la nivel inalt a zonei euro cu majoritate simpla. Presedintele Bancii Centrale Europene si presedintele Parlamentului European pot fi, de asemenea, invitati la reuniunile la nivel inalt ale zonei euro.

Dupa caz si cel putin o data pe an, liderii statelor membre din afara zonei euro care au ratificat tratatul participa, de asemenea, la aceste reuniuni.

Cooperarea dintre parlamente

Parlamentul European si parlamentele nationale ale statelor membre participante vor coopera in ceea ce priveste chestiunile referitoare la politicile bugetare si alte chestiuni care fac obiectul tratatului.

In acest scop, acestea vor institui un organism constituit din reprezentanti ai comisiilor de resort din cadrul Parlamentului European si al parlamentelor nationale. Organismul respectiv va decide singur asupra modului sau de organizare.

Sursa: IMM Romania


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "De la 1 ianuarie 2013 se aplica Pactul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.