Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

De la 1 ianuarie 2013 se aplica Pactul fiscal

08-Ian-2013
1638
In urma ratificarii de catre 12 state membre din zona euro, tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul uniunii economice si monetare, supranumit si "Pactul fiscal", a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2013. In principal, tratatul are in vedere consolidarea disciplinei fiscale in cadrul zonei euro prin intermediul "regulii privind un buget echilibrat " si al mecanismului de corectie automata.

Tratatul va avea forta juridica obligatorie, ca acord international, si va fi deschis tarilor din UE care nu l-au semnat de la inceput.

Tratatul a fost conceput ca urmare a deciziei liderilor din zona euro din decembrie 2011 potrivit careia erau necesare masuri mai ferme pentru a consolida stabilitatea in zona euro. Tratatul a fost semnat la 2 martie 2012 de catre 25 de tari din UE.

Se doreste implementarea cat mai rapida a acestuia astfel ca in urmatorii cinci ani ar trebui luate masurile necesare pentru realizarea acestui lucru.

Limitarea deficitelor - regula privind un buget echilibrat
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii

Noul tratat include cerinta ca bugetele nationale ale statelor membre participante sa fie echilibrate sau in surplus. Acest obiectiv va fi considerat ca indeplinit daca deficitul public structural anual al acestora nu depaseste 0,5 % din PIB-ul nominal.

Pe langa aceasta, deficitul trebuie, de asemenea, sa fie in concordanta cu valoarea minima de referinta specifica fiecarei tari pentru sustenabilitatea pe termen lung. Aceasta valoare este stabilita de componenta preventiva a Pactului de stabilitate si de crestere. Traiectoria de ajustare in directia indeplinirii acestui obiectiv este evaluata in fiecare an in contextul semestrului european.

Devierea temporara de la aceasta "regula privind un buget echilibrat" este permisa numai in circumstante economice exceptionale, de exemplu in timpul unor declinuri drastice in economie. In cazul in care deficitul public se situeaza cu mult sub valoarea de referinta de 60% din PIB, limita pentru deficit poate fi stabilita la 1% din PIB.

Mecanismul de corectie automata

In cazul in care un stat membru se abate de la regula privind un buget echilibrat , va fi declansat un mecanism de corectie automata. Statul membru va trebui sa corecteze devierile pe parcursul unei perioade definite.

Mecanismul va respecta pe deplin prerogativele parlamentelor nationale.

Transpunerea normelor in legislatia nationala

Statele membre vor avea obligatia de a introduce aceasta cerinta referitoare la disciplina bugetara si la mecanismul de corectie automata in sistemele lor juridice nationale, de preferinta la nivel constitutional.

Termenul pentru indeplinirea acestei obligatii este de cel mult un an (si anume pana la 1 ianuarie 2014) de la intrarea in vigoare a tratatului.

Curtea Europeana de Justitie

In cazul in care un stat membru nu isi va respecta obligatia de a transpune la timp "regula privind un buget echilibrat" si mecanismul de corectie, Curtea de Justitie a UE va avea competenta de a se pronunta asupra acestei chestiuni.

Hotararea Curtii va avea un caracter obligatoriu si, in cazul in care nu va fi respectata, va putea atrage dupa sine penalitati de pana la 0,1% din PIB.

Daca moneda statului respectiv este euro, aceasta suma se va achita catre Mecanismul european de stabilitate, iar daca nu, plata se va face catre bugetul general al UE.

Modificarea procedurii aplicabile deficitelor excesive

Procesul decizional in contextul procedurii aplicabile deficitelor excesive va avea un caracter automat intr-un grad mai ridicat decat in prezent: statele membre din zona euro convin sa sprijine recomandarile si propunerile Comisiei de acte ale Consiliului, cu exceptia cazului in care o majoritate calificata a statelor respective se pronunta impotriva.
In plus, un stat membru care face obiectul unei proceduri aplicabile deficitelor excesive va trebui sa instituie un "program de parteneriat bugetar si economic".

Programul va include o descriere detaliata a reformelor structurale pe care fiecare stat membru va trebui sa le puna in aplicare in scopul asigurarii unei corectari eficace si sustenabile a deficitului sau.

Aceste programe vor fi inaintate Consiliului si Comisiei spre aprobare. Punerea lor in aplicare va fi monitorizata in conformitate cu normele Pactului de stabilitate si de crestere.

Coordonarea suplimentara

Statele membre parti la tratat vor inainta catre Comisia Europeana si catre Consiliu rapoarte referitoare la planurile lor de contractare a datoriei publice. In plus, statele respective vor discuta si, dupa caz, se vor coordona, intre ele si cu institutiile UE, inainte de orice reforma economica majora pe care o preconizeaza.

Guvernanta in zona euro

Sefii de stat sau de guvern ai statelor membre din zona euro se reunesc cel putin de doua ori pe an in "reuniuni la nivel inalt ale zonei euro", la care participa si Comisia Europeana.
Acestia aleg presedintele reuniunii la nivel inalt a zonei euro cu majoritate simpla. Presedintele Bancii Centrale Europene si presedintele Parlamentului European pot fi, de asemenea, invitati la reuniunile la nivel inalt ale zonei euro.

Dupa caz si cel putin o data pe an, liderii statelor membre din afara zonei euro care au ratificat tratatul participa, de asemenea, la aceste reuniuni.

Cooperarea dintre parlamente

Parlamentul European si parlamentele nationale ale statelor membre participante vor coopera in ceea ce priveste chestiunile referitoare la politicile bugetare si alte chestiuni care fac obiectul tratatului.

In acest scop, acestea vor institui un organism constituit din reprezentanti ai comisiilor de resort din cadrul Parlamentului European si al parlamentelor nationale. Organismul respectiv va decide singur asupra modului sau de organizare.

Sursa: IMM Romania


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "De la 1 ianuarie 2013 se aplica Pactul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.