Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Declarare eroanata a impozitului pe profit

10-Mai-2010
1786


Intrebare
Societatea a avut angajati cu contracte civile si a retinut 16% impozit. In declaratia 100 a fost declarat la randul 12 in loc de 22. In declaratia 205 s-a declarat la randul 17. Am fost sesaizati ca am declarat eronat de la Fisc. Care ar fi rezolvarea optima?

Soltuie ofereita de Serviciul de
Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
click aici pentru detalii
 
Raspuns
Codul fiscal distinge intre doua metodologii de calcul a impozitului pe venitul realizat ca urmare a conventiilor civile, cu implicatii aspra obligatiilor care incumba atat persoanei fizice cat si platitorului. Diferentierea intre aplicarea unuia dintre cele doua tratamente fiscale este data de optiunea persoanei fizice mentionata in contractul incheiat.
1. Incadrarea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, in vederea impozitarii, in categoria veniturilor din activitati independente potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, implica pentru platitorii de astfel de venituri obligatia sa retina si vireze impotul pe venit in cota de 10% aplicata la venitul brut. Acest impozit este considerata o plata anticipata in contul impozitului pe venit anual datorat de persoana fizica.
In temeiul art. 93 din Codul fiscal, platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor pe veniturile prevazute la art. 52 din Codul fiscal au obligatia sa depuna o declaratie informativa (Declaratia 205) privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul expirat.
2. Incadrarea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, in categoria veniturilor ?Venituri din alte surse?, potrivit art. 78 din Codul fiscal, implica pentru platitorul venitului (societatea) obligatia de a retine impozitul pe venit in cota de 16% aplicata la venitul brut.
 Acest impozit este un impozit final pentru persoana fizica. Optiunea de impunere cu 16% trebuie exercitata in scris, in momentul incheierii fiecarei/fiecarui conventii/contract civil si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestei/acestui conventii/contract.
In temeiul art. 93 din Codul fiscal, platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor pe veniturile prevazute la art. 78 din Codul fiscal au obligatia sa depuna o declaratie (Declaratia 205) privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent, pana la data de 30 iunie a anului fiscal curent pentru anul expirat.

Impozitul final retinut la sursa in anul 2009 de 16% potrivit art. 78 din Codul fiscal trebuia declarat de catre platitor/societate prin completarea si depunerea Declaratiei 100 privind obligatiile de plata la bugetul de stat la randul 22 ?Impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice?, potrivit reglementarilor in vigoare in anul 2009 referitoare la completarea declaratiei 100.
 
Facem aceasta precizare intrucat au existat doua modificari ale nomenclatorului obligatiilor de plata la bugetul de stat, introduse in 2010 prin OPANAF nr. 1430/2010 si prin OPANAF nr. 1709/2010, care au modificat randul de declarare a ?Impozitului pe alte venituri ale persoanelor fizice? - art. 79 si 93 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Daca platitorul a retinut 16% calculat la venitul brut, inseamna ca s-a incadrat in cea de-a doua situatie (pct. 2 din prezentarea de mai sus), venitul fiind calificat potrivit art. 78 din Codul fiscal.
 
Cu toate acestea venitul respectiv a fost declarat in mod eronat in Declaratia 100 ca fiind realizat in baza art. 52 din Codul fiscal la pozitia 12 din nomenclator, iar in Declaratia 205, in mod corect, la pozitia 17 (din programul Declaratiei 205) care corespunde situatiei reale. Aceasta situatie a condus la primirea unei notificari din partea organului fiscal privind depunerea eronata a acestei declaratii.

Pozitia la care trebuiau declarate in 2009 veniturile respective in Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat era pozitia 22, care corespundea situatiei prezentate la punctul 2:
 

* 22 - Impozit pe alte venituri ale persoanelor fizice - art. 79 şi 93 din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare -

si nu pozitia 12, care corespundea situatiei prezentate la punctul 1:

* 12 - Impozit pe veniturile din activităţi desfăşurate ?n baza contractelor convenţiilor civile ?ncheiate potrivitCodului civil - art. 52 şi 93 din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare

Corectarea acestei situatii se poate face prin depunerea Declaratiei rectificative la Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, corectand situatia anterioara.


Facem precizarea ca potrivit ultimelor modificari ale formularului 100 introduse prin OPANAF nr. 1709 din 8 aprilie 2010, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 231 din 13 aprilie 2010, pozitia care corespunde art. 79 si 93 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare pentru ?Impozitul pe alte venituri ale persoanelor fizice? este randul 21.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Declarare eroanata a impozitului pe profit":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Romania Competitiva: 18 miliarde de euro pentru atingerea a 44 de obiective
    • Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a publicat documentul final "Romania Competitiva - un proiect pentru o dezvoltare economica sustenabila 2016 - 2020", care integreaza comentariile si observatiile primite in urma sesiunilor consultative. "Romania competitiva" a inceput ca o initiativa a Guvernului Romaniei, care isi propune, ca printr-un plan de reforme economice pe termen mediu, sa ofere o varianta coerenta de dezvoltare si sa le redea romanilor increderea in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!