Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Declaratia 010 impozit profit si ONG. In ce conditii se depune D 010?

11-Iul-2016
2958

In analiza de mai jos, dezbatem cazul unei asociatii non-profit (ONG) care deruleaza programe cu caracter social, cultural etc. Asociatia este infiintata in anul 2014 si incepand din luna iunie 2016 a inceput sa desfasoare activitate economica (cursuri de formare profesionala). S-a incercat depunerea declaratiei 010 pentru a declara impozit pe profit incepand cu data de 01.06.2016 insa ANAF a precizat ca trebuie platita amenda pentru ca declararea impozitului pe profit trebuia facuta la inceputul lunii ianuarie 2016.

Vom vedea care este procedura de urmat in aceasta situatie.

Care este procedura de urmat deoarece nu reusesc sa gasesc articolul din Codul fiscal
sau alt Ordin unde se mentioneaza ca declaratia 010 trebuie depusa pentru Asociatii si fundatii la inceputul lunii ianuarie 2016?

 


Cu ocazia primei inregistrari fiscale, de regula cu ocazia infiintarii in registrul tinut de instantele judecatoresti, organizatiile nonprofit trebuie sa completeze si sa depuna Declaratia 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" deoarece acestea au nevoie de cod fiscal
pentru a-si putea desfasura activitatea pentru care s-au infiintat. La infiintare, Declaratia 010 se depune in termen de 30 de zile de la ridicarea actelor de infiintare.

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Declaratia se depune, direct sau prin imputernicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal/platitor de venit, dupa caz, la registratura organului fiscal competent ori la posta prin scrisoare recomandata, la termenele stabilite de legislatia in vigoare. In speta prezentata formularul 010 trebuia depus in anul 2014.

In aceasta prima declaratie la forma de organizare se bifeaza "fundatie", "asociatie".

La rd. 2 "Impozit pe profit" se marcheaza cu "X" deoarece, potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 571/2003 aplicabile pana la data de 31 decembrie 2015, organizatiile nonprofit erau contribuabili platitori de impozit pe profit. Prevederile sunt preluate si in Legea nr. 227/2015 in vigoare incepand cu anul 2016.

La rd. 6 "Impozit pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor si contributii sociale" se trece la rd. 6.1.1. "Numar mediu de salariati estimat de pana la 3 salariati exclusiv" etc.

In anul 2016, in ianuarie se depune Declaratia 010 de mentiuni, atunci cand se schimba vectorul fiscal (organizatia devine platitoare de TVA sau nu mai are angajati etc.)

Conform dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 15, alin. (2), organizatiile nonprofit, sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru venituri de natura cotizatiilor, taxelor de inscriere, contributiilor membrilor, donatiilor sau bunurilor primite prin sponsorizare, sumelor realizate din actiuni ocazionale de strangere de fonduri, veniturile din activitati economice realizate pana la nivelul echivalentului in lei a 15.000 euro, intr-un an fiscal, dar nu mai mult de 10 % din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit etc. Organizatiile nonprofit, datoreaza impozit pe profit numai pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decat cele scutite.

Organizatiile nonprofit care desfasoara si activitate economica, trebuie sa evidentieze distinct veniturile si cheltuielile aferente activitatilor desfasurate in scopul

obtinerii de profit, conform reglementarilor contabile aprobate prin Omef nr. 1969/2007, privind aprobarea reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile ulterioare.

Pentru activitatea economica se folosesc aceleasi grupe de venituri si cheltuieli utilizate de societatile comerciale.

Organizarea contabilitatii de gestiune este obligatorie atunci cand se desfasoara si activitati economice deoarece este necesara colectarea si repartizarea cheltuielilor pe destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie etc. si calcularea costului de fabricatie a produselor, serviciilor, precum si a productiei si serviciilor in curs de executie. Modul de organizare a contabilitatii de gestiune este la latitudinea fiecarei organizatii nonprofit, in functie de specificul activitatii si necesitatilor proprii.

Repartizarea cheltuielilor comune se face utilizandu-se ct. 489 "Decontari intre activitatile fara scop patrimonial si activitatile economice".

Din punct de vedere fiscal, conform dispozitiilor art. 34, alin. (5) din Codul fiscal (art. 41, alin. (5) din Legea nr. 227/2015) toate organizatiile nonprofit, indiferent ca desfasoara sau nu activitati economice, ca realizeaza sau nu profit impozabil, au obligatia de a completa si depune formularul 101 privind impozitul pe profit anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.

Completarea si depunerea formularului 101 aprobat prin Ordin ANAF se face chiar daca organizatia nu inregistreaza profit impozabil. Pentru inscrierea informatiilor in Declaratia 101 organizatia nonprofit trebuie sa completeze registrul de evidenta fiscala asa cum se prevede la art. 19, alin. (6) din Codul fiscal (art. 19, alin. (7) din Legea nr. 227/2015).

In timpul anului nu se completeaza si nu se depune formularul 100 pentru impozitul pe profit trimestrial.

Nu exista o metodologie specifica de completare a formularului 101 pentru organizatiile nonprofit, dar se are in vedere regula generala reglementata de Titlul II, cu mentiunea ca la rd.1 – 10 se trec veniturile si cheltuielile din activitatea organizatiei nonprofit, asa cum sunt acestea inregistrate conform prevederilor Omfp nr. 1969/2007, dupa caz.

Se inscriu atat veniturile din activitati economine cat si din cele neeconomice.

La rd. 23 "Alte venituri neimpozabile" se trec veniturile din activitatea nonprofit si cele economice neimpozabile, iar la rd. 35 "Cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile".

Celelalte cheltuieli se trec pe naturi asa cum sunt inregistrate in evidenta contabila si apoi se prelucreaza potrivit prevederilor Titlului II din Legea nr. 227/2015.

Ca urmare, la rd. 38 "Total profit impozabil/pierdere fiscala pentru anul de raportare, inainte de raportarea pierderii", va rezulta sau nu profit impozabil, dupa caz.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Declaratia 010 impozit profit si ONG. In ce conditii se depune D 010?":
Rating:

Nota: 2.56 din 9 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.