Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Declaratii arendator si determinarea venitului in sistem real

19-Ian-2012
6225
Intrebare:

O societate comerciala, avand cod CAEN 0111, a incheiat mai multe contracte de arenda. Avand in vedere prevederile OUG 125/2011, la fiecare contract de arenda s-a incheiat un act aditional in care s-a stipulat ca arendatorul opteaza pentru determinarea venitului in sistem real si isi asuma responsabilitatea de a efectua plata impozitului datorat la bugetul de stat.
Acest act aditional trebuie inregistrat undeva si in cat timp? Ce declaratii va depune arendatorul si cand se va plati impozitul pe venitul realizat din arenda?



Raspuns:

Prin OUG 125/2011 din 27 Decembrie 2011 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal s-au adus modificari si in privinta veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole.
Declaratia 394 -  Ghid practic de completare si depunere
Declaratia 394 - Ghid practic de completare si depunere
Vezi detalii
Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii


Impozitarea veniturilor din arenda are reglementari noi, nu se mai taxeaza ca restul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, astfel de reglementari fiind incluse prin introducerea a 6 alineate noi la art 62 alin (2) indice 1 - (2) indice 6.

Astfel, in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia. Modalitatea de impunere aleasa este aplicabila pentru toate veniturile realizate in baza contractului/raportului juridic respectiv."

Potrivit art 81 alin (2) din Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare cu aplicabilitate din 01.01.2012, contribuabilii care obtin venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de 15 zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent.

La art 94 se introduc noi alineate printre care si alineatul (14) la care se fac urmatoarele precizari:

Veniturile din arendare realizate in anul 2011 se declara in declaratia privind venitul realizat care va fi depusa la organul fiscal competent pana la data de 25 mai a anului 2012, plata impozitului efectuandu-se pe baza deciziei de impunere anuala. In cazul contractelor de arendare aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2012, contribuabilii care realizeaza venituri din arenda sunt obligati sa isi exercite in scris optiunea privind modalitatea de impunere aleasa, prin incheierea unui act aditional, inainte de data efectuarii primei plati, care sa fie inregistrat la organul fiscal competent in termen de 15 zile de la incheierea acestuia.

Astfel, nu se datoreaza plati anticipate in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din arendare si care au optat pentru determinarea venitului net in sistem real, plata impozitului anual efectuandu-se potrivit deciziei de impunere emise pe baza declaratiei privind venitul realizat

Potrivit art 7 din OANAF 233/2011, pana la data de 15 septembrie a anului urmator celui pentru care se face impunerea, organul fiscal competent emite deciziile de impunere anuala pe baza datelor din declaratiile privind veniturile realizate si a celorlalte informatii aflate la dispozitia sa.

Potricit art 84 alin (8) din Codul fiscal diferentele de impozit ramase de achitat conform deciziei de impunere anuale se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

In concluzie :
- se declara actul aditional in termen de 15 zile de la incheierea acestuia , la organul fiiscal competent;
- arendatorul va depune formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate" pana la data de 25 mai 2012;
- plata impozitului pe venit se va efectua in termen de 60 de zile de la comunicarea deciziei anuale.





Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Declaratii arendator si determinarea venitului in sistem real":
Rating:

Nota: 2.5 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

11-Oct-2012

o porcarie care respinge investitorii din agricultura. ma intreb acum cate taxe platesc acesti investitori oare inca una o mai suporta multi?. Sa le fie rusine la cei de sus,si asa sa ii ajute Dumnezeu. AMIN





Subiectele saptamanii

  • Ce documente vor insoti Declaratia 088 de la 1 august?
    • De la data de 1 august 2016 se aplica noile masuri de simplificare pentru Formularul 088. Astfel, vom folosi un formular 088 simplificat, cu mai putine intrebari sau cerinte, cu mai putine documente care vor trebui anexate si, in esenta, cu mai putine batai de cap pentru contribuabil. Va reamintim, pe aceasta cale, ca in Monitorul Oficial Nr. 533 din 15 iulie 2016 a fost publicat Ordinul nr. 2048 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.841/2015...» citeste mai departe aici

  • Procedura pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA
    • In Monitorul Oficial, Partea I, nr.534 din 15 iulie 2016, s-a publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.2037/2016 (OANAF 2037/2016) privind Procedura pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/anuale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Conform Legii nr.227/2015 privind Codului Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa...» citeste mai departe aici

  • Reactia MFP privind accesul ANAF la datele confidentiale ale cumparatorilor la plata cu cardul
    • Contribuabilii au reactionat rapid, sustinuti de mediul jurnalistic, in momentul in care s-a constatat ca o prevedere dintr-un proiect publicat in luna iulie 2016 de MFP, referitor la casele de marcat cu jurnal electronic, incalca drepturile la confidentialitatea datelor si normele de securitate privind platile cu cardul. Am discutat si explicat pe larg prevederile in articolul "ANAF vrea acces total la platile cu cardul: date cumparator, numarul de card, codul de autorizare plata. Se incalca...» citeste mai departe aici

  • Inregistrarea intarziata in scopuri de TVA. Care vor fi consecintele fiscale?
    • In randurile de mai jos, exemplul nostru e reprezentat de o microintreprindere (magazin mixt) care a depasit plafonul de trecere la platitor de TVA in luna aprilie 2016, dar a omis declararea la fisc pentru inregistrare ca platitor. In cazul in care va face aceasta cerere in luna august 2016 si doreste sa-si regularizeze singura in primul decont de TVA (sa calculeze TVA colectata si deductibila), vom vedea incepand cu ce luna trebuie sa faca calculul (luna mai sau luna iunie). Societatea obtine...» citeste mai departe aici

  • De ce a amanat ANAF Declaratia 394 care se va completa integral de la 1 octombrie 2016
    • Am anuntat zilele trecute vestea data de ANAF cu privire la Declaratia 394 care se va completa integral incepand cu 1 octombrie 2016 pentru toate operatiunile efectuate pe teritoriul national. De asemenea, pentru perioada 1 Iulie 2016 - 30 Septembrie 2016 se vor declara doar operatiunile derulate cu persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA (cartusul C), prorogandu-se termenul de declarare pentru celelalte operatiuni din declaratie, incepand cu cele aferente lunii octombrie 2016....» citeste mai departe aici

  • Noua lege a produselor romanesti in supermarketuri obliga companiile la schimbari mari
    • Legea care obliga marile lanturi de supermarketuri si hipermarketuri sa introduca printre produsele de la raft o cota de 51% de produse romanesti va insemna modificari pe care e posibil ca initiatorii legii sa nu le fi luat in calcul. De la schimbari si renegocieri de contracte pana la aspecte de ordin practic (livrarea in cantitati mari si la o anumita calitate, livrarea la termen si respectarea altor clauze contractuale), problemele, in mod cert, nu vor intarzia sa apara. Legea 150/2016...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.