Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Deductibilitate cheltuielilor privind cazarea si masa

02-Iun-2010
4210

Intrebare


Sunt asociat administrator in firma, am contract de munca cu clauza de decontare cheltuieli de masa si cazare. Care sunt legile si care sunt drepturile si obligatiile fata de fisc care rezulta din aceasta clauza?

>>> Aici poti primi raspunsuri la intrebarile tale

Raspuns
In cazul societatilor cu raspundere limitata nu sunt aplicabile dispozitiile restricitive referitoare la administrarea societatilor pe actiuni, respectiv art. 1961 alin. (4) din Legea nr. 31/1990. Asociatul unic poate avea calitatea de salariat al societatii cu raspundere limitata al carei asociat este, fara nicio limitare, fiind aplicabile prevederile art. 1961 alin. (3) din Legea nr. 31/1990, astfel cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 82/2007. In acest context, asociatul unic poate fi salariatul propriei societati daca are si calitatea de administrator unic sau membru al consiliului de administratie.

In acest context, incheierea unui contract individual de munca care cuprinde si clauze refertoare la decontarea cheltuielilor de masa si cazare produce efecte la nivelul salariatul. In vederea stabilirii tratamentului fiscal aplicat acestor doua elemente de venit, trebuie identificat scopul acordarii lor.

In situatia in care se asigura cazarea intr-o locuinta din patrimoniul angajatorului care este pusa la dipozitia angajatilor fara ca aceasta sa indeplineasca conditiile de locuinta de serviciu, folosinta acesteia se va concretiza in determinarea unui avantaj in natura la nivelul salariatului. In intelesul general, avantajele in natura reprezinta acele bunuri, servicii sau orice alte beneficii in bani sau in natura, acordate de un angajator unei persoane fizice salariate.

Avantajele in natura pot fi definite ca fiind cheltuieli efectuate de catre angajator materializate in bunuri sau servicii, suportate integral sau patial de catre acesta pentru nevoi personale ale salariatului.

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
CD-ul Contabilitatea Tertilor. De la asociati la stat
CD-ul Contabilitatea Tertilor. De la asociati la stat
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

Evaluarea folosintei cu titlu gratuit a locuintei primite in functie de nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat se aplica numai in situatia in care locuinta face parte din patrimoniul afacerii angajatorului.

Potrivit pct. 75 lit. b) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, avantajul in natura pentru folosinta in scop personal de catre salariat a unei locuinte din patrimoniul angajatorului (in vederea impozitarii la nivelul salariatului care beneficiaza de aceasta) care nu este locuinta de serviciu, se evalueaza la nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat, pentru folosinta gratuita a unei locuinte (Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, cu modificarile si completarile ulterioare).

In situatia in care se asigura cazarea intr-o locuinta care nu afla in patrimoniul angajatorului si care este la randul ei inchiriata de angajator, si pusa la dispozitia salariatului, avantajul in natura il reprezinta chiria suportata de angajator pentru salariat. Avantajul se va impozita in luna in care este acordat cumulat cu celelalte venituri de natura salariale primite, iar documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.

Potrivit pct. 106 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal prevede ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) ? (3) din Codul fiscal , fiind asadar incluse atat veniturile realizate in baza unui contract de munca, cat si cele asimilate salariilor precum si avantajele in natura acordate.

 Din punct de vedere al legilor speciale care reglementeaza contributiile obligatorii datorate, avantajul acordat de angajator va fi inclus si in baza de calcul a contributiilor individuale (CAS, CASS, CBAS), precum si in baza de calcula contributiilor datorate de angajator.

Nu este considerat avantaj folosinta locuintei sau contravaloarea chiriei, acordata in cazul in care, prin repartitia de serviciu, numire potrivit legii sau specificitatii activitatii, se asigura angajatilor o resedinta in localitatea sau incinta unde se afla locul de munca si care presupune prezenta permanenta in acel loc.

Locuintele de serviciu fac parte din patrimoniul angajatorului si se administreaza in interesul acestora prin inchiriere salariatilor proprii, contractul de inchiriere fiind accesoriu la contractul individual de munca. Conditiile de inchiriere a acestor locuinte se stabilesc de catre conducerea societatii comerciale.

In ceea ce priveste cheltuielile cu masa suportata de societate pentru propriul salariat, acestea se vor concretiza la nivelul salariatului in constituirea unui avantaj in natura impozabil potrivit art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Din punct de vedere al legilor speciale care reglementeaza contributiile obligatorii datorate, avantajul acordat de angajator va fi inclus si in baza de calcul a contributiilor individuale (CAS, CASS, CBAS), precum si in baza de calcula contributiilor datorate de angajator.

Angajatorii - societati comerciale - care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda salariatilor o alocatie individuala de hrana sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de acesta. In prezent tichetele de masa sunt venituri neimpozabile la nivelul salariatului potrivit art. 55 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, iar la nivelul societatii reprezinta cheltuieli cu deductibilitate limitata potrivit art. 55 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal.

Actele normative care reglementeaza acest domeniu sunt:
 Legea nr. 142 din 9 iulie 1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998;
 Hotararea Guvernului nr. 5 din 14 ianuarie 1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999, prin care sunt stabilite si conditiile de acordare.

In situatia in care societatea suporta cazarea pe perioada delegarii sau deplasarii in tara sau strainatate, sumele primite aferente decontarii cheltuielilor ocazionate sunt venituri neimpozabile la nivelul salariatului, in temeiul art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal. La nivelul calculului profitului impozabil, potrivit art. 21 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, cheltuielile de cazare in tara si strainatate efectuate pentru salariati si administratori reprezinta cheltuieli deductibile.

In ceea ce priveste masa pe perioada delegarii, aceasta este ca regula generala inclusa in indemnizatia de delegare deplasare/diurna neimpozabila la nivelul salariatului potrivit art. 55 alin. (4) lit. g) din Codul fiscal.

Temeiul legal privind deductibilitatea la nivelul persoanei juridice il reprezinta art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Plafonul de deductibilitate este legat de cadrul legal aplicabil pentru institutiile publice:

 H.G. nr. 1.860/2006 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului;
Valoarea indemnizatiei zilnice de delegare sau de detasare stabilita potrivit art. 9 din actul normativ mentionat este de 13 lei.
 H.G. nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar.

Diurna este acordata salariatilor trimisi in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar si stabilita in conformitate cu prevederile H.G. nr. 518/1995 cu modificarile si completarile ulterioare; aceasta are rolul de acoperire a cheltuielilor de hrana, a celor marunte uzuale, precum si a costului transportului in interiorul localitatii in care isi desfasoara activitatea salariatul.

La nivelul persoanei juridice platitoare de impozit pe profit, in temeiul art. 21 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, suma cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor pentru deplasari in Romania si in strainatate, este deductibila in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Deductibilitate cheltuielilor privind cazarea si masa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Analiza zilei: Noi criterii pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA
    • Prin OANAF 2393/2016 publicat in Monitorul Oficial nr. 629 din 17/08/2016 au fost aprobate noile criterii pe baza carora se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor care sunt infiintate in baza Legii societatilor nr. 31/1990 care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA inainte de inceperea activitatilor, la depasirea plafonului de scutire ori carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA intrucat nu...» citeste mai departe aici

  • Noua procedura de anulare a codurilor de TVA pentru contribuabilii cu risc fiscal mediu. OPANAF 2393/2016
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.629/17.08.2016 a fost publicat OPANAF 2393/2016 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, pentru aprobarea Procedurii privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit art.316 alin.(12), lit.e) din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal a persoanelor impozabile, societati, cu sediul activitatii in Romania, infiintate in baza Legii societatilor nr.31/1990, supuse inmatricularii la registrul...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 august 2016
    • Un nou buletin legislativ ANAF aduce in prim-plan mai multe acte normative importante, cu incidenta fiscala, publicate in Monitorul Oficial in intervalul 13-19 august 2016. 1. Ordonanta Guvernului nr.14/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.627 din 16 august 2016); 2. Ordonanta Guvernului nr.15/2016 pentru rectificarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.628 din 16 august 2016); 3. Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 394 si importuri. Care sunt implicatiile privind TVA-ul?
    • In randurile de mai jos, stabilim daca TVA-ul platit in vama la import din afara UE se declara in Declaratia 394. Informatiile cu privire la continutul Declaratiei 394 se regasesc in Ordinul 3769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Transfer drepturi de proprietate. Ce regim TVA se aplica?
    • In randurile de mai jos, avem o societate platitoare de TVA care are in dotare mobilier achizitionat in luna decembrie 2013 si are o durata de utilizare 9 ani. Asociatul unic doreste lichidarea societatii. Vom vedea daca mobilierul se vinde asociatului si daca TVA-ul dedus in anul 2013 se ajusteaza. In cazul lichidarii societatii activele ramase dupa lichidare reprezinta un transfer impozabil catre particiantii sai (asociati). Distribuirea activelor catre actionari este o operatiune de...» citeste mai departe aici

  • Ministerul Finantelor publica executiile bugetare a 200 de intreprinderi publice
    • Ministerul Finantelor Publice face inca un pas important spre transparenta si publica executia bugetelor de venituri si cheltuieli realizate in primul trimestru al anului de catre Societati, Filiale, Institute de Cercetare, Regii Autonome ale caror disciplina financiara este reglementata de OG 26/2013, cu modificarile si completarile ulterioare. Pe site-ul realizat de echipa MFP veti gasi executiile bugetare, in format deschis, ale 200 de intreprinderi publice apartinand Ministerelor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.