Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Deductibilitate dobanzi. Determinarea gradului de indatorare

18-Apr-2012
9268
O societate este pe pierdere si are grad de indatorare negativ de la infiintare si pana in prezent Aceasta are contracte de leasing finanaciar, imprumut de la asociatul unic in ron si un imprumut in euro de la terti, ambele imprumuturi fiind purtatoare de dobanda. Aceasta dobanda este calculata lunar, dar nu este achitata. Vom vedea daca la calculul gradului de indatorare intra contractele de leasing si dobanda din sold aferenta imprumuturilor.

Mentionam ca in anul 2007 s-a facut un contract de imprumut de la asociatul unic pe perioada de 1 an de zile, care ulterior s-a prelungit prin acte aditionale pana in 2012. Deoarece contractul era pe termen scurt, la calculul impozitului pe profit din 2007, dobanda aferenta a fost considerata deductibila. Vom stabili daca in 2008, cand s-a facut prima prelungire a contractului, trebuia revenit asupra calculului de impozit pe 2007 si reconsiderata dobanda nedeductibila. De asemenea, vom vedea cum se procedeaza cu un imprumut in euro de la o terta persoana care respecta aceleasi conditii de mai sus.


Raspuns:

Conform art. 23 alin. (1) din Codul fiscal cheltuielile cu dobanzile sunt integral deductibile in cazul in care gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei. Gradul de indatorare a capitalului se determina ca raport intre capitalul imprumutat cu termen de rambursare peste un an si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul anului si sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit. Prin capital imprumutat se intelege totalul creditelor si imprumuturilor cu termen de rambursare peste un an, potrivit clauzelor contractuale.
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii

Pct. 63 din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, in sensul art. 23 alin. (1) din Codul fiscal , prin capital imprumutat se intelege totalul creditelor si imprumuturilor cu termen de rambursare peste un an incepand de la data incheierii contractului, cu exceptia celor prevazute la alin. (4) al art. 23 din Codul fiscal , indiferent de data la care acestea au fost contractate.

In capitalul imprumutat se includ si creditele sau imprumuturile care au un termen de rambursare mai mic de un an, in situatia in care exista prelungiri ale acestui termen, iar perioada de rambursare curenta, insumata cu perioadele de rambursare anterioare ale creditelor sau imprumuturilor pe care le prelungesc, depaseste un an.

Imprumuturile prevazute la art. 23 alin. (4) sunt imprumuturile obtinute direct sau indirect de la:
- banci internationale de dezvoltare si organizatii similare, mentionate in norme, si cele care sunt garantate de stat,
- institutiile de credit romane sau straine,
- institutiile financiare nebancare,
- persoanele juridice care acorda credite potrivit legii,
- imprumuturi obtinute in baza obligatiunilor admise la tranzactionare pe o piata reglementata.

Dobanzile si pierderile din diferentele de curs valutar in legatura cu aceste imprumuturi nu intra sub incidenta prevederilor art. 23 din Codul fiscal .

Asadar, aceste imprumuturi mentionate la art. 23 alin. (4) din Codul fiscal nu se iau in considerare la stabilirea gradului de indatorare. Printre acestea se regasesc si imprumuturile de la instituriile financiare nebancare si alte persoane juridice care acorda credite potrivit legii. Ca atare, datoriile aferente contractelor de leasing financiar incheiate cu institutii financiare nebancare precum si cele aferente altor imprumuturi dintre cele mentionate la art. 23 alin. (4) din Codul fiscal nu se iau in calcul la stabilirea gradului de indatorare.

In ceea ce priveste dobanda aferenta altor imprumuturi decat cele mentionate la art. 23 alin. (4) consideram ca aceasta se ia in calcul la stabilirea gradului de indatorare din momentul in care, conform contractelor incheiate intre parti, aceasta se transforma in imprumut.

La stabilirea gradului de indatorare se iau in calcul si creditele sau imprumuturile, altele decat cele mentionate la art. 23 alin. (4) din Codul fiscal , care au un termen de rambursare mai mic de un an, atunci cand exista prelungiri ale acestui termen, iar perioada de rambursare curenta, insumata cu perioadele de rambursare anterioare ale creditelor sau imprumuturilor pe care le prelungesc, depaseste un an.

Gradul de indatorare se calculeaza pentru fiecare perioada pentru care se determina impozitul pe profit (trimestru/an).
Pct. 65 - 67 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal , in vigoare la 31.12.2007, stabilea ca pentru calculul deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile se au in vedere urmatoarele:
a) pentru imprumuturile angajate de la alte entitati, cu exceptia celor prevazute la art. 23 alin. (4) din Codul fiscal , se aplica limita prevazuta la art. 23 alin. (5) din acelasi act normativ, indiferent de data la care au fost contractate;
b) in scopul aplicarii art. 23 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal , nivelul ratei dobanzii de referinta, recunoscuta la calculul profitului impozabil, este cea din ultima luna a trimestrului pentru care se calculeaza impozitul pe profit, publicata de Banca Nationala a Romaniei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
c) modul de calcul al dobanzii, conform art. 23 alin. (5) din Codul fiscal , va fi cel corespunzator modului de calcul al dobanzii aferente imprumuturilor;
d) rezultatul exercitiului financiar luat in calcul la determinarea capitalului propriu pentru sfarsitul perioadei este cel inregistrat de contribuabil inainte de calculul impozitului pe profit.

Cheltuielile cu dobanzile insumate cu pierderea neta din diferentele de curs valutar aferente imprumuturilor cu termen de rambursare mai mare de un an, luate in considerare la calculul gradului de indatorare, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in conditiile prevazute la art. 23 alin. (1) din Codul fiscal .

In vederea determinarii impozitului pe profit, gradul de indatorare se calculeaza ca raport intre media capitalului imprumutat si media capitalului propriu. Pentru calculul acestor medii se folosesc valorile existente la inceputul anului si la sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit.
In baza acestor prevederi apreciem ca, prelungirea termenului de rambursare a imprumutului contractat in anul 2007 nu determina recalcularea impozitului pe profit aferent anului 2007.

Incepand cu anul 2008 se includ in capitalul imprumutat si imprumuturile contractate in anul 2007 care au avut un termen de rambursare mai mic de un an si pentru care s-a prelungit termenul de rambursare iar noua perioada de rambursare, insumata cu perioadele de rambursare anterioare ale imprumuturilor pe care le prelungesc, depaseste un an.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Deductibilitate dobanzi. Determinarea gradului de indatorare":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.