Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Deductibilitate tichete cadou

09-Dec-2011
5061
Intrebare:

Cu ocazia Craciunului, o societate doreste sa acorde tichete cadou angajatilor - valoarea este de 50 RON. Care sunt conditiile in care aceste tichete pot fi deductibile?

Raspuns:

Nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, prevazuta la art. 2964, tichetele de masa, tichetele de vacanta, tichetele cadou si tichetele de cresa, acordate potrivit legii (art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal ). Asadar, nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale tichetele cadou acordate potrivit legii. Legea care reglementeaza acordarea tichetelor cadou este Legea 193/2006. La art. 2 alin. (1) din acest act normativ se prevede ca tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale.

Conform pct. 2.3 din Normele metodologice de aplicare a Legii 193/2006 , angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Legea 53/2003 - Codul muncii, sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale. Angajatorii acorda angajatilor proprii tichete cadou, in limita sumei prevazute in bugetul de venituri de cheltuieli aprobat potrivit legii, intr-o pozitie distincta de cheltuieli denumita "Tichete cadou" pentru cheltuieli sociale. Rezulta ca sunt scutite de la plata contributiilor sociale tichetele cadou acordate salariatiilor pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

In Codul fiscal, veniturile de natura sociala sunt prevazute la art. 21 alin. (3) lit. c) dar si la art. 55 alin. (4). Art. 21 alin. (3) lit. c) prevede:

"c) cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii 53/2003 - Codul muncii , cu modificarile si completarile ulterioare. Intra sub incidenta acestei limite, cu prioritate, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru inmormantare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile si protezele, precum si cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor activitati ori unitati aflate in administrarea contribuabililor: gradinite, crese, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti, pentru scolile pe care le au sub patronaj, precum si alte cheltuieli efectuate in baza contractului colectiv de munca. In cadrul acestei limite, pot fi deduse si cheltuielile reprezentand: tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, cadouri in bani sau in natura oferite copiilor minori si salariatilor, cadouri in bani sau in natura acordate salariatelor, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salariatii care au suferit pierderi in gospodarie si contributia la fondurile de interventie ale asociatiei profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;"

Art. 55 alin. (4) lit. a) prevede:

"ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 de lei.

Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din buget;"
Observam ca intre cele doua texte legale exista mari diferente in ceea ce priveste clasificarea cadourilor oferite angajatilor drept venituri de natura sociala.

Astfel, in timp ce art. 21 alin. (3) lit. c) se refera la cadouri in bani sau in natura oferite copiilor minori si salariatilor, cadouri in bani sau in natura acordate salariatelor, art. 55 alin. (4) lit. a) se refera la Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 de lei.

Pct. 8 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 4 din Codul fiscal prevede ca veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 296.3 lit. a) si b) din Codul fiscal sunt cele prevazute la art. 296.4 din Codul Fiscal si la pct. 68 din normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul fiscal , date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul fiscal , cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale.

In baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii se includ si veniturile realizate ca urmare a activitatilor de creare de programe pentru calculator si cele realizate de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat care sunt scutite de la plata impozitului pe venit.
La incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calcul se aplica regulile stabilite pentru titlul III din Codul fiscal .

Rezulta ca, daca nu exista exceptii specifice, avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul fiscal intra in baza de calcul a contributiilor sociale.
Or, tichetele cadou, potrivit Normelor metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) astfel cum au fost completate prin HG 791/2010 vin sa precizeze, la pct. 70 lit. i), faptul ca indiferent daca angajatorul va acorda tichete cadou pentru destinatiile si in cuantumul prevazut de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal , acestea vor fi tratate ca venituri asimilate salariilor si impozitate precum orice avantaje in natura. Fiind considerate avantaje impozabile, se vor cumula in luna in care se acorda in vederea impozitarii cu celelalte venituri de natura salariala acordate.

Exceptii specifice in ceea ce priveste veniturile prevazute la art. 296 indice 15, unde sunt prevazute si tichetele cadou, regasim doar in ceea ce priveste contributiile la sistemul asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.

Astfel, conform pct. 23 si 24 din Normele metodologice date in aplicarea art. 296 indice 16 din Codul fiscal , sumele si avantajele prevazute la art. 296 indice 15 sunt exceptate de la plata contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si de la plata contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale.

In consecinta, pana la publicare unui act normativ care sa clarifice situatia, in ceea ce priveste includerea tichetelor cadou in baza de calcul al contributiilor sociale sunt posibile doua variante:
1) varianta prudenta - excluderea din baza de calcul a tichetelor cadou acordate pentru destinatiile prevazute la art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal cu exceptia contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale .
2) varianta riscanta - excluderea din baza de calcul a tichetelor cadou acordate pentru destinatiile prevazute la art. 21 alin. (3) lit. c).

Astfel, fata de prevederile lipsite de claritate ale legislatiei, angajatorii care exclud din baza de calcul a contributiilor sociale tichetele cadou acordate salariatilor fara copii minori cu ocazia Craciunului, cu exceptia contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj si contributiei datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj precum si contributiei la Fondul de garantare a creantelor salariale, isi asuma un risc.

In situatia adoptarii variantei prudente, acordarea tichetelor cadou nu se merita avand in vedere ca acestea vor intra in baza de calcul a impozitului pe venit spre deosebire de cadourile in bani sau in natura acordate pentru copiii minori ai salariatilor in limita a 150 lei, care in temeiul art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal nu sunt venituri salariale si nu se impoziteaza, nefiind supuse nici contributiilor sociale obligatorii potrivit art. 296 indice 15 lit. b) din Codul fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Deductibilitate tichete cadou":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (1)

14-Dec-2011

opinia mea ?? ca nu inteleg nimic din toate astea si pana la urma nu inteleg daca se includ sau nu in baza de calcul a contributiilor aceste tichete cadou, legile sunt stufoase, parca sunt facute in alte limbi..si in loc sa te scoata din ceata, te afunda si mai rau in ea !!





Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.