Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Desfiintarea impozitului pe profit: o varianta posibila?

27-Feb-2013
2978
Cosmin Marinescu, conferentiar universitar doctor la Academia de Studii Economice si consilier al ministrului finantelor publice pe probleme de analiza si politica economica, a dezbatut, intr-o analiza pentru Ziarul Financiar, modul in care impozitarea profitului a ajuns sa se ghideze dupa o politica fiscala care seamana mai degraba cu un aspirator.

Simplificarea fiscala nu pare sa fi ajutat foarte mult la o impozitare onesta a profitului si nici la reducerea evaziunii fiscale. Fenomen numit de Cosmin Marinescu drept un "ping-pong fiscal permanent, vicios si costisitor", principiul de maximizare a profitului pare sa fie un fel de leapsa intre institutiile care trebuie sa incaseze taxe si cei care sunt datori sa isi indeplineasca obligatiile de plata.

In aceeasi dezbatere, este amintit faptul ca, nu de putine ori, problema intre stat si mediul de afaceri e cauzata de un sistem defectuos de plata a impozitului si nu neaparat de numarul sau cuantumul taxelor. Este, asadar, o urmare fireasca (chiar daca nu una dezirabila) ca plata impozitului pe profit sa devina, pentru multi, o piatra de incercare.

Numarul de taxe s-a redus considerabil, aminteste Marinescu, de la "aproape 500 la 245 in prezent", precizand insa si ca "acolo unde si atunci cand s-a facut, simplificarea fiscala a fost doar una marginala".
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Problemele care ingreuneaza buna circulatie a sumelor, fie ca vorbim de investitii sau de plati datorate statului, au la baza, asadar, o structura organizatorica similara unei paduri in care apar numerosi arbusti pe care cineva uita sa ii mai taie. Cu greu isi mai face astazi un om de afaceri drum prin hatisul administrativ in aproape orice domeniu.

Sa nu uitam ca, la inceputul anului, se discuta deja de aparitia unui alt act normativ care sa clarifice modificarile intrate in vigoare de la 1 ianuarie a.c. si respectiv, 1 februarie 2013. Un fel de clarificari aduse clarificarilor, asa cum e nevoie, de multe ori, de dovada la dovada.

Revenind la analiza amintita mai sus, concluzia conferentiarului Cosmin Marinescu are in prim-plan o economie care nu va avea decat de suferit atata vreme cat sistemul fiscal si cel administrativ vor continua sa functioneze in baza unei structuri greoaie si costisitoare.

Acesta lanseaza astfel ideea ca desfiintarea impozitului pe profit ar putea fi "o solutie sistemica" odata cu trecerea la "un impozit elementar de 1-2% asupra cifrei de afaceri sau chiar in regim regresiv". Astfel, a explicat acesta, "la fiecare 100 de lei incasati, 1 leu intra in buzunarul statului. Usor de conceput, de calculat si de administrat, odata ce s-ar simplifica poate peste un sfert din Codul fiscal actual".

Multe dintre problemele actuale care tin de deductibilitatea cheltuielilor, de costurile datorate contabililor si expertilor, de amortizarea mijloacelor fixe, s-ar reduce considerabil, daca nu chiar ar disparea definitiv.

Chiar daca aceasta varianta pare una benefica mediului de afaceri, ramane de vazut in ce masura o idee aparent buna, aplicabila si cu sanse de reusita ar putea face efectiv lumina in acea "padure" fiscala in care, cel putin in prezent, se face din ce in ce mai intuneric.

Asteptam opiniile dumneavoastra in legatura cu ideea desfiintarii impozitului pe profit. Folositi formularul de mai jos pentru a ne impartasi parerile in legatura cu acest subiect.

Considerati ca o astfel de masura ar aduce rezultate favorabile mediului de afaceri?


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Desfiintarea impozitului pe profit: o varianta posibila?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (30)

07-Mar-2013

Cu siguranta eliminarea impozitului pe profit si aplicarea unui procent de 1-2 % din cifra de afaceri ar simplifica mult jobul contabililor. Sa nu uitam legislatia stufoasa si interpretabila . Tu faci niste calcule si vin inspectorii fiscali si au alta parere; procese verbale, contestatii, timp pierdut. O modalitate simpla de calcul ne-ar scuti pe toti de o munca neproductiva.

04-Mar-2013

da

03-Mar-2013

Sa se stsbileasca un procent de impozitare diferit in functie de CA a fiecarei societati.

02-Mar-2013

Desfiintarea impozitului pe profit ar fi o prostie imensa... Problema este ca deja aceasta idee a inceput a fi pusa in aplicare prin impozitul minim de 3% prefiguratul impozit forfetar pe restaurante, hoteluri etc.. Impozitul pe micro de 3% va inchide multe firme, iar repercursiunile in economie se vor vedea... Inca o prostie care se alatura modului prostesc in care se aplica TVA la incasare care ingreuneaza considerabil evidenta contribuabililor si care ii dezavantajeaza evident in cazul in care incaseaza dupa 90 de zile, neputand deduce TVA aferent ca urmare a neplatii furnizorilor aferenti.. In acelasi timp, pentru achiziitile de la o firma care nu este in sistemul TVA la incasare, nu poate deduce tVA daca nu a platit factura, chiar daca furnizorul care nu este in sistemul tVA la incasare a colectat si platit TVA aferent ca urmare a unor norme prostesti de aplicare..... Am fost sef de promotie la ASE Bucuresti, Finante Banci Contabilitate, dar nu am auzit de acest Marinescu...

02-Mar-2013

Intr-adevar , acest nou mod de a vedea lucrurile din punct de vedere al stabilirii nivelului de impozitare a castigului pe societate este mult mai sanatos si mai benefic pentru intreprinzatorii nostrii si implicit pentru economia romaneasca .Cota de 1 -2 % din CA este usor de suportat, pentru intrepinzatorii mici .Totusi marile companii ar putea sa contribuie la bugetul statului cu pana la 10 % pe cifra de afaceri .





Subiectele saptamanii

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • Platile anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale aferente Trim. I din 2017. Data-limita e la 27 martie
    • Informam contribuabilii - persoane fizice ca, in conformitate cu prevederile art. 74, ale art. 151 si ale art. 174 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale de sanatate, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate aferente...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill
    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu cele global -valorice; - Rezolva toate problemele legate de stocuri: modalitatile...» citeste mai departe aici

  • Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe venituri nerezidenti?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra are ca subiect o societate din Romania care inchiriaza imprimante si care plateste franciza catre o firma straina. Vom vedea daca societatea romana trebuie sa retina impozit pe venituri nerezidenti, cu mentiunea ca exista conventie intre cele doua tari. Redeventele obtinute de la un rezident constituie venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile art. 223...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.