Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Determinare grad de indatorare. Cum procedam privind deducerea cheltuielilor?

11-Nov-2013
15712
Analizam mai jos cazul unei companii X care inregistreaza capitaluri proprii negative si care in luna martie 2013 isi imbunatateste acest indicator, capitalurile proprii devenind pozitive, iar gradul de indatorare fiind mai mic decat 3.

Ar trebui ca la acea data cheltuielile cu diferentele de curs valutar si cu dobanzile aferente creditelor obtinute de la terti, nedeductibile si reportate pana la acea data, sa devina deductibile.

Vom stabili ce se intampla insa daca pana la sfarsitul anului gradul de indatorare al companiei devine mai mare decat 3 sau in situatia in care capitalurile proprii redevin negative. Mai exact, vom vedea daca raman deductibile acele diferente de curs si dobanzi recunoscute in martie ca fiind deductibile, precum si cum procedam in situatia in care in anul urmator gradul de indatorare redevine negativ.

Gradul de indatorare se calculeaza pentru fiecare perioada pentru care se determina impozitul pe profit (trimestru/an). In conformitate cu prevederile pct. 67 din Titlul II al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal, in vederea determinarii impozitului pe profit, gradul de indatorare se calculeaza ca raport intre media capitalului imprumutat si media capitalului propriu. Pentru calculul acestor medii se folosesc valorile existente la inceputul anului si la sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit.

a) daca gradul de indatorare este mai mic decat 3, cheltuielile sunt deductibile in anul in care au fost inregistrate;
b) daca gradul de indatorare este mai mare decat 3 sau capitalurile proprii sunt negative, atunci aceste cheltuieli sunt nedeductibile in exercitiul in care au fost inregistrate, insa se pot reporta in perioada fiscala urmatoare si se pot deduce cand gradul de indatorare este mai mic decat 3.
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii


Aceasta reportare a cheltuielii cu dobanzii se realizeaza prin intermediul declaratiei anuale de impozit pe profit 101.

In perioada de raportare in care capitalul propriu devine pozitiv si gradul de indatorare este egal sau mai mic decat trei, sumele care nu au fost recunoscute si au fost reportate sunt considerate cheltuieli deductibile.

In declaratia anuala 101 - "Declaratie privind impozitul pe profit" aprobata de OPANAF 1950/2012, pentru anul 2013, cheltuielile cu dobanzile si diferentele de curs valutar se evidentiaza:
- la rd. 5 "Cheltuieli financiare" se trec sumele din balanta de verificare intocmita pentru anul financiar curent (2013),

- la rd. 15 "Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar reportate din perioada precedenta" se preiau sumele de la rd 32 declarate in exercitiile fiscale anterioare, numai atunci cand sunt indeplinite conditiile de deductibilitate (in anul 2013).

- la rd. 32 se trec sumele nedeductibile pentru anul fiscal curent, reportate pentru perioada urmatoare, in conditiile prevazute de art. 23, alin. (2) din Legea 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

In perioada de raportare in care capitalul propriu devine pozitiv si gradul de indatorare este egal sau mai mic decat trei, sumele care nu au fost recunoscute si au fost reportate sunt considerate cheltuieli deductibile.

La finele anului 2013, in declaratia 101 se va inscrie la rd. 15 sumele din declaratiile anterioare, inscrise la rd. 32, daca se pastreaza gradul de indatorare sub sau egal cu 3 si capitalul propriu are valoare pozitiva.

Din cele prezentate mai sus se desprind urmatoarele concluzii:

- in fiecare trimestru, pentru calculul impozitului pe profit se determina gradul de indatorare;
- se stabileste daca acesta este mai mare decit trei sau negativ;

* daca gradul de indatorare este mai mare decit trei sau negativ, atunci cheltuielile cu dobinzile si pierderea neta de curs valutar stabilita la randul 32 din declaratia 101 a anului 2012 vor fi in continuare nedeductibile - , iar suma cheltuielilor cu dobanzile si cu pierderea neta din diferente de curs valutar in perioada de calcul al impozitului pe profit, este nedeductibila urmand sa se reporteze in perioada urmatoare, devenind subiect al limitarii prevazute la art. 23 alin. (1) din Codul fiscal
pentru perioada in care se reporteaza;
* daca gradul de indatorare este pozitiv si mai mic sau egal cu trei, atunci aceste cheltuieli vor fi deductibile.

Cheltuielile nedeductibile din anul 2012 sunt deductibile la data de 31.03.2013, raman deductibile si se preiau la rd. 15 din declaratia 101 ce se va intocmi la finele exercitiului financiar 2013;
La finele anului cheltuielile nedeductibile pentru anul de raportare se vor prelua la rd.32, fiind reportate in anul 2014 pana la deductibilitatea integrala.

Modalitatea de stabilire a deductibilitatii acestor cheltuieli este prevazuta la punctele 65 - 69 din normele date in aplicarea art. 23 din Codul fiscal.



Sursa: PortalContabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Determinare grad de indatorare. Cum procedam privind deducerea cheltuielilor?":
Rating:

Nota: 4.25 din 8 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.